۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۱۵۷ ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۱

در دهه ۱۸۷۰ هنری جورج اقتصاددان و سیاستمدار آمریکایی راه حلی جسورانه برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن ارائه داد. راهکار پیشنهادی وی وضع مالیات بر سوداگری املاک به منظور جلوگیری از فعالیت های غیرمولد و رونق فعالیت های تولیدی بود است. جالب توجه است که چنین ایده هایی از سوی جورج، در زمان خود او نیز به صورت بی رحمانه مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ونکوور کانادا، کارشناسان در پاسخ به بحران مسکن به دو اردوگاه تقسیم می شوند: عده ای معتقد به افزایش عرضه و عده ای معتقد به محدود کردن تقاضا برای رفع بحران مسکن هستند.

سهم عمده قیمت زمین از قیمت مسکن

باید گفت که هر دو دیدگاه شایسته هستند و هر دو مورد نیاز است. اما آنچه که مشکل واقعی است نادیده گرفته شده است. آنچه که قیمت خانه را بالا برده است، مصالح و ساختمان نیست، بلکه قیمت زمین آن است. زیرا که زمین بخش عمده قیمت مسکن را تشکیل داده و می تواند در دام سوداگری بیفتد.

این اولین بار نیست که قیمت مسکن در حوزه شهری به طور مارپیچی بالا رفته و بسیار بیشتر از متوسط دستمزد رشد داشته است. بلکه قیمت زمین در دهه ۱۸۷۰ و پس از جنگ جهانی اول نیز افزایش چشمگیری یافت.

رابطه مستقیم پیشرفت فقر با سوداگری زمین

در دهه ۱۸۷۰ هنری جورج[۱] اقتصاددان و سیاستمدار آمریکایی راه حلی جسورانه برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن ارائه داد.

جورج معتقد بود که دلیل اصلی پیشرفت فقر در جامعه با افزایش ثروت گروهی اندک رابطه مستقیمی دارد. وی توضیح می دهد: با رشد جمعیت و به دلیل محدود بودن منابع زمین و مسکن، ارزش زمین بالا می رود. بدین ترتیب افراد برای کسب مالکیت زمین مجبورند بیشتر کار کنند و افرادی هم که مالک هستند، ثروت بیشتری نصیبشان می شود.

وضع مالیات بر سوداگری املاک راه مهار قیمت مسکن

بدین ترتیب جورج برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن و افزایش فاصله طبقاتی وضع مالیات را پیشنهاد کرد که امروزه این مالیات ها در فضای شهری برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و دور شدن مسکن از دسترس مردم بازسازی و بازتعریف شده اند.

جورج معتقد بود که تمامی انواع مالیات ها بر فعالیت های مولد مانند مالیات بر درآمد، مالیات بر خرید و فروش سرمایه های مولد و ماشین آلات تولیدی باید حذف و یا کمرنگ شوند و تنها مالیات بر فعالیت های غیرمولد نظیر مالیات بر سوداگری زمین و مسکن وضع شود.

حمله بی رحمانه به ایده مالیات گرفتن از سوداگری

جالب توجه است که چنین ایده هایی از جورج در زمان خود او نیز به صورت بی رحمانه مورد حمله قرار گرفت و حتی تا به امروز نیز وضع مالیات بر فعالیت های غیرمولد مورد حمله و مخالفت قرار می گیرد.

فرضیه جورج بر این اساس بود که چون زمین ارزشش را به صورت منفعلانه و بدون ایجاد ارزش افزوده بدست می آورد و بر قیمتش افزوده می گردد، باید مشمول سنگین ترین مالیات شود.  این کار باعث کاهش یا محدود کردن بار مالیاتی کارگران روزمزد، فعالان اقتصادی، سرمایه ها و ماشین آلاتی می شود که تولید را ممکن می سازند. در واقع این کار قدم مثبتی در راستای رونق تولید خواهد بود.

فعالیت های غیرمولد ضد کارگری هستند

در حالی که مارکس با سیاست های به ظاهر حمایتی از کارگران به اختلاف افکنی دامن می زد، جورج با ارائه نظریه جلوگیری از فعالیت های غیرمولد با ابزار مالیاتی برای ساختن جهانی بهتر و ثروتمندتر کمک می کرد.

جورج اظهار داشت که عدم جلوگیری از فعالیت های غیرمولد موجب آسیب دیدن فرهنگ عمومی می شود. زیرا که افرادی بدون کار کردن و انجام فعالیت مولد، صرفا به امید افزایش قیمت منابع مانند مسکن و زمین خود دنبال کسب سود می روند.

سود افزایش قیمت مسکن در جیب ملاکان و سوداگران

آن چه جورج را آزار می داد و به نظر او یک بی عدالتی بود افزایش قیمت زمین بدون ایجاد ارزش افزوده توسط مالک است. در صورتی که قیمت ملک به دلیل فعالیت های مولدی که پیرامون آن ملک انجام شده است بالا رفته است و عایدی بدست آمده از افزایش قیمت ملک در جیب سوداگران و ملاکان می رود.

در مورد شهر ونکوور کانادا نیز همین اتفاق افتاده است. سوداگران و ملاکان در نتیجه فعالیت های مولد پیرامون املاک خود و مالیات هایی که مردم عادی پرداخت کرده اند به سود رسیده اند. متاسفانه با وجود رشد روزافزون قیمت ملک از آن مالیات شایسته ای دریافت نشده است و همین مسئله موجب ترغیب سوداگران برای خالی نگه داشتن مسکن و ملک به طمع افزایش قیمت شده است.

پینوشت:

[۱] Henry George

منبع: تایی linkp.ir/M6Ym

انتهای پیام/ راه و ساختمان

  1. تا به امروز در شهر تبريز بنگاهها و ملکداران مسابقه گذاشتند و هر چند روز ده میلیون تومان به قیمت نقدی آپارتمانها در شهرک اندیشه تبریز و سهند را،در دیوار افزایشی ثبت ميکنند و به مردم اجاره نشین شوک و استرس و فشار روحي وارد کرده و راهی بیمارستان میشویم و مسولان اینها را ازاد گذاشتند. دشمن اینها هستند که اخلال و ناامنی هرج مرج دلبخواهي به راه انداختند. مگر قانون درکشور نيست انانکه نظم و امنیت را برهم ميزنند اعدام شوند? دشمن اينبار از درون نفوذ کرده دشمن را مسولان به حال خود رها کردند دشمن از پشت خنجر ميزند به پشت و داخل هم مسؤلان نظری کنند مملکت را اينها نابودکردند تا به سود باداورده برسند. کجايندسپاه مادولت ماسربازان گمنام ماسردار ما قاسم سلیمانی که این دشمنان داخلی رامحو کنند. عين مختارسقفي دشمنان داخلی را ازاد نگذاريد تا دشمن را به هدفش برسانند و دشمن خشنودشود و اينان به سود برسند

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.