۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۲۰۱ ۰۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱ دسته: یادداشت‌های شما
۰

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

سید جمال الدین اسد آبادی یکی از چهره های تاریخ است که اخبار و اطلاعات ضد و نقیض درباره وی زیاد مطرح شده است؛ برخی وی را اولین فراماسون ایران و جاسوس بریتانیا دانسته اند و برخی هم او را یکی از علمای بزرگ با خدمات گسترده به اسلام برشمرده اند.

قصد ندارم در این زمینه اظهار نظری داشته باشم، اما آنچه برای من جالب توجه است، نگاه وی، به عنوان یک فرد اثرگذار در جامعه اسلامی، به مأموریت خود است.

سیدجمال مأموریت خود را به خوبی شناخته بود

آورده اند که سیدجمال ۲۷ مارس ۱۸۸۹میلادی معادل ۲۵ رجب ۱۳۰۶قمری، یعنی حدود ۱۳۰ سال قبل، نامه ای به حاجي امين‌الضرب نوشته و در بخشی از آن گفته است:

«جناب حاجي! من آنچه گفته‌ام و مي‌گويم و كرده‌ام و مي‌كنم، همه محض و صرف از براي خير امت محمديه بوده و خواهد بود و به هيچ‌وجه انانيّت مرا در او مدخلي نبوده است…

من صدر‌اعظم نمي‌خواهم بشوم، من وزير نمي‌خواهم بشوم، من اركان دولت نمي‌خواهم بشوم، من وظيفه نمي‌خواهم، من عيال ندارم، من ملك ندارم و نمي‌خواهم كه داشته باشم! …

بسيار اشخاص به واسطه من به رتبه بيگي و پاشايي رسيده‌اند، بسيار اشخاص به توسط من به مواجب بالا رسيده‌اند، ولكن خود من هميشه به يك حالت بوده و خواهم بود. جز نصيحت و اصلاح مقصد ديگري ندارم…»

وی در جای دیگری به مأموران عثمانی گفته بود «از مال دنيا جز تعدادي كتاب كه آن را به سينه سپردم و يك دست لباس كه بر تن پوشيدم، هيچ چيز ندارم»

همچنین نوشته‌اند يک روز سلطان عبدالحميد وعده داد تا مقام شيخ‌الاسلامي به او بدهد، اما سيد نپذيرفت؛ زيرا معتقد بود كه اين مقام ارزشي ندارد مگر اينكه به وسيله آن، نظام اجتماع را بتوان تغيير داد و در سايه اين عنوان، اصلاحاتي به‌ عمل آورد، به همين مناسبت مي‌گفت: «وظيفه مرد دانشمند اين نيست كه داراي منصب معين حقوق مشخصي باشد، بلكه وظيفه عالم، ارشاد و تعليم صحيح است و مقام او اقتضا، بلكه الزام دارد به اين كه علوم سودمند را خوب بياموزد و علم را با عمل نيك مقرون گرداند.»

شناخت مأموریت اولین گام در مسیر اثرگذاری در زندگی

آنچه در این میان جالب است اینکه سیدجمال تصور تقریبا کاملی درخصوص اینکه قرار است چه مأموریتی را در کشور به نتیجه برساند داشته است؛ همین تصور کامل و دقیق است که موجب می شود در زمان تصمیم گیری های حساس، با فکر و به دور از احساسات قدم برداریم

ما نیز باید با خودمان تعیین تکلیف کنیم؛ دقیقا از دنیا چه می خواهیم، نسبت ما با جمهوری اسلامی، آمریکا، کانادا، عربستان، امت اسلام و … چیست؟ چه مأموریتی برای خود تعریف کرده ایم؛ البته به طور طبیعی نمی توان انتظار داشت در سن ۳۰ سالگی این تصور کامل و دقیق باشد، ولی هرچه زودتر این امر محقق شود، نتیجه بهتر خواهد بود

انتهای پیام/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.