۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۱۳۷ ۰۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷، هیئت وزیران مصوب کرد که بهای آب و برق در سال ۹۸ برای مشترکین داخل الگوی مصرف که حدود ۸۰ درصد مردم هستند، تنها ۷ درصد افزایش یابد؛ اما برای مشترکین پرمصرف که ۲۰ درصد مردم هستند، ۲۳ درصد افزایش پیدا کند. به این ترتیب برای اولین بار، مشترکینی که بیش از الگو مصرف می کنند، جریمه خواهند شد و یارانه پنهان انرژی برای آن ها کاهش می یابد؛ در حالی که در سال های اخیر، این نرخ برای همه مشترکین به یک میزان و در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد ­ هیئت وزیران مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان ۷ درصد برای مشترکین داخل الگوی مصرف و ۲۳ درصد برای مشترکین پرمصرف افزایش داشته باشد. به این ترتیب برای اولین بار، مشترکینی که بیش از الگو مصرف می کنند، جریمه خواهند شد و یارانه پنهان برای آن ها کاهش می یابد.

طبق گزارش سیاستی منتشر شده توسط کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی، اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف برق، یک قدم مهم و تأثیرگذار در راستای کاهش مصرف در ساعات اوج بار، اصلاح اقتصاد صنعت برق، حمایت از کم‌مصرف‌ها و مدیریت بحران برق سال‌های آتی می‌باشد.

در این زمینه گزارش کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، برخی نمونه‌های مشابه جهانی را که با هدف مدیریت مصرف، توسعه عدالت و افزایش بهره‌وری است بررسی کرده است.

مکزیک

در سال ۲۰۰۲، مسئولان حوزه انرژی مکزیک تصمیم گرفتند که مقدار یارانه انرژی را برای همه نواحی کاهش دهند. به همین دلیل در همه اقلیم‌ها، مشترکین برق به سه گروه مشترکین کم مصرف، مشترکین با مصرف متعارف و مشترکین پرمصرف تقسیم شدند.

تعرفه برق مشترکین کم مصرف ثابت نگه داشته شد که حدود ۷۰ درصد از مردم را شامل شد. قیمت مشترکین با مصرف متعارف با یک شیب ملایم افزایش پیدا کرد، به طوری که با مصرف بیشتر این مشترکین، میزان یارانه انرژی آن ها نیز مرتبا کاهش می یافت. تعداد این مشترکین نیز در حدود ۲۵ درصد از کل مشترکین بوده است و  تعرفه برق مشترکین پرمصرف با قیمت تمام شده برق برابر یا حتی بیشتر تعیین شد.

کوبا

در کوبا، دولت قیمت برق برای همه مصرف کنندگان خانگی را (به استثنای مشترکین نیازمند) به صورت پلکانی افزایش داده است. این افزایش قیمت برق در جدول زیر مشاهده می‌شود:

با توجه به جدول فوق، افزایش قیمت برق خانگی در کوبا با تمرکز بر مشترکین پرمصرف انجام شده است به طوری که قیمت پله اول ثابت، اما قیمت پله آخر بیش از ۴ برابر افزایش یافته است.

ایالت کالیفرنیای امریکا

کمیسیون خدمات عمومی ایالت کالیفرنیا برای کنترل بحران برق در ژوئن سال ۲۰۰۱ ، قیمت برق مشترکین خانگی دو شرکت SCE و PG&E را به طور چشم‌گیری افزایش داد. این افزایش قیمت برای همه مشترکین به صورت یکسان انجام نشد و افزایش قیمت با تمرکز بر مشترکین پرمصرف صورت گرفت. جدول زیر درصد افزایش قیمت تعرفه‌های برق را در این سال نشان می‌دهد:

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می‌شود، سیاست افزایش قیمت ایالت کالیفرنیا به طور یکسان برای همه مشترکین اعمال نشده و مشترکینی که دارای مصارف حداقلی بودند )دو پله اول( بدون هیچ افزایش قیمت و قیمت تعرفه برق مشترکین بسیار پرمصرف )واقع در پله پنجم( حدود ۴۷ درصد افزایش یافت.

این سیاست هوشمندانه باعث شد تا توان مصرفی در زمان اوج بار سال ۲۰۰۱ حدود ۱۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد.

برزیل

در برزیل ۸۰ درصد برق مصرفی در سال گذشته به عنوان سهمیه هر مشترک در نظر گرفته می شود. بر این اساس، برای میزان مصرف بالاتر از سهمیه، قیمت برق افزایش زیادی پیدا می‌کند؛ به طوری که برای مصارف بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت، ۵۰ درصد افزایش قیمت و برای مصارف بیش از ۵۰۰ کیلووات ساعت ۲۰۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شده است.

مالزی

در مالزی دولت به سوخت تولید برق، یارانه اختصاص داده است. همچنین به مشترکینی که قبض آن ها کمتر از ۲۰ رینگیت (۴۰ هزار تومان) باشد یارانه ویژه ای اختصاص داده است. دولت مالزی در بازه زمانی ۱ جولای تا ۳۱ سپتامبر به دلیل افزایش هزینه تولید برق، تعرفه برق مشترکین پرمصرف که بالای ۳۰۰ کیلووات مصرف دارند را افزایش داده و از مشترکین کم‌مصرف حمایت می‌کند؛ در واقع برای مشترکین زیر ۳۰۰ کیلووات افزایش تعرفه اعمال نمی‌شود.

آفریقای جنوبی

مسئولیت تولید و توزیع برق عمده کشور بر عهده کمیسیون تامین برق در آفریقای جنوبی شرکت (Eskom) است. سابقه مالی این شرکت نشان می دهد که در سال ۲۰۰۹ با زیان های مالی فراوانی روبرو شد و دیگر قادر به ادامه تولید برق در آفریقای جنوبی نبود. اما مسئولان این کشور توانستند با تکیه بر نظر اقتصاددانان و کارشناسان، این واحد را مجددا به سودآوری برگردانده و مسیر آن را در تجهیز و نوسازی شبکه تولید تا توزیع برق هموار کنند.

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می شود، در هر سه مرتبه افزایش قیمت، مصارف پایین با کمترین درصد افزایش و در حدود ۵.۵ درصد اما تعرفه پله های بالایی تا ۳۵.۸ درصد هم در سال اول افزایش پیدا کرد.

استفاده از این شیوه قیمت گذاری، علاوه بر درآمدزایی منجر به کاهش مصرف برق در آفریقای جنوبی هم شد به طوری که متوسط مصرف برق سالیانه بخش خانگی از ۳۷۰۰ کیلووات ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۳۲۰۰ کیلووات ساعت در سال ۲۰۱۴ تقلیل یافته است.

عیدی دولت به مشترکین کم‌مصرف آب و برق در سال ۹۸

در ایران نیز پس از پیگیری‌های مجلس، وزارت نیرو و شرکت توانیر، هیئت وزیران مصوب کرد که بهای آب و برق در سال ۹۸ برای مشترکین داخل الگوی مصرف که بیش از ۸۰ درصد مردم هستند، تنها ۷ درصد افزایش داشته باشد و خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف شوند.

همچنین با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، از ابتدای خرداد ماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف که کمتر از ۲۰ درصد مردم هستند، افزوده می‌شود. به این ترتیب برای اولین بار، مشترکینی که بیش از الگو مصرف می کنند، جریمه خواهند شد و یارانه پنهان برای آن‌ها کاهش می یابد.

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.