۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۰۲۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

هرچند بریتانیا بر اساس شاخص های موجود یک کشور توسعه یافته است، اما ظهور بحران های انسانی جدی نظیر آمار بالای خودکشی، تنهایی و افسردگی در این کشور، اعتبار این شاخص ها را به چالش می کشد. برای مقابله با این وضعیت در بریتانیا، یک وزارتخانه برای پیشگیری از خودکشی و یک وزارتخانه برای امور تنهایی تاسیس شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان های جهانی و بین المللی، کشورها را بر اساس شاخص های مختلفی تقسیم بندی می کنند. از این جمله می توان به شاخص های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اشاره نمود. با در نظر گرفتن این شاخص ها می توان کشور ها را از جهت میزان توسعه یافتگی بخش بندی کرد.

در یکی از تعاریف جهانی، کشورها به دو گروه اصلی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی توسط سازمان ملل و بر اساس وضعیت اقتصادی، درآمد، صنعت، استاندارد زندگی، شاخص توسعه انسانی و غیره صورت گرفته است.

کشورهای توسعه یافته دارای اقتصاد پیشرفته و زیربنای فناوری عالی در مقایسه با سایر کشورها هستند. داشتن فضایی سالم، آزاد و امن از دیگر شاخصه های کشور های توسعه یافته است. از طرفی کشورهایی با صنایع نه چندان پیشرفته و شاخص پیشرفت انسانی پایین به عنوان کشورهای در حال توسعه شناخته می شوند.[۱]

چالش های پیش روی کشورهای توسعه یافته

طبق تقسیم بندی سازمان های بین المللی، کشورهای غربی اغلب کشورهایی توسعه یافته شناخته می شوند. این مساله بیش از هر چیز به شاخص هایی بستگی دارد که این سازمان ها برای رتبه بندی کشورهای مختلف در نظر می گیرند.

با این حال، ضعف در تدوین این شاخص ها موجب شده تا بسیاری از فاجعه ها و معضلات اساسی در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته روی دهد که از دید جهانیان پنهان مانده است. نگاهی دقیق تر به شرایط چنین کشورهایی میزان اعتبار یا عدم اعتبار شاخص های موجود را مشخص می کند.

بریتانیا کشوری توسعه یافته اما دچار بحران های انسانی

بریتانیا، کشوری با قدمت زیاد و صنایع پیشرفته که از دیرباز مورد توجه جهانیان بوده است، امروز در میان کشورهای توسعه یافته دسته بندی می شود. بریتانیا نه تنها در زمینه اقتصاد و صنعت، بلکه حتی در توسعه اجتماعی نیز از رتبه بالایی برخوردار است.

با این وجود، طبق اخبار موجود در رسانه های بین المللی و داخلی بریتانیا، این کشور با چالش های انسانی جدی مشغول دست و پنجه نرم کردن است؛ چالش هایی که نشان می دهد واقعیت زندگی در این کشور با آن چه از بیرون تصور می شود، بسیار متفاوت است.

انتصاب وزیر پیشگیری از خودکشی در بریتانیا

بریتانیا جزو ۱۰ کشور اول دارای بیشترین آمار خودکشی است. اواخر سال گذشته میلادی نخست ‌وزیر بریتانیا اولین وزیر «پیشگیری از خودکشی» در جهان را در دولت خود منصوب کرد تا شاید آمار خودکشی در این کشور را کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات دفتر ملی آمار بریتانیا، نرخ خودکشی دانشجویان این کشور بین سال‌های ۲۰۰۷ تا پایان ۲۰۱۶ با افزایش ۵۶ درصدی از ۶.۶ نفر به ۱۰.۳ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. از سویی دیگر تعداد زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله‌ای که دست به خودکشی زده‌اند از ۳.۳ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۶ به ۵.۷ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در سال گذشته افزایش یافته است. همچنین در همین بازه زمانی نرخ خودکشی دختران نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله بریتانیایی نیز از ۲.۳ به ۲.۹ مورد در ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.[۲]

بحران فردیت و وزارت تنهایی در بریتانیا

اما خودکشی تنها مشکل این کشور نیست. آن‌ها مشکل بزرگتری هم دارند؛ مشکل تنهایی. مشکلی که آن قدر حاد است که دولت بریتانیا را ناگزیر کرده است برای حل آن «وزیر تنهایی» منصوب کند و «استراتژی تنهایی» تدوین نماید.

۱۶ ژانویه ۲۰۱۸، نخست وزیر بریتانیا، «تریسی کراچ» را به سمت وزیر تنهایی در کابینه منصوب کرده است، او تنها وزیر تنهایی در کل دنیاست. خانم ترزا می‌در سخنانی که بعد از اعلام خبر انتصاب «وزیر تنهایی» در کابینه خود، ایراد کرد، گفت: «برای بخش بزرگی از مردم ما، تنهایی واقعیت تلخ زندگی مدرن است.»

ترزا می نخست وزیر بریتانیا در این رابطه گفت: جوکاکس سطح تنهایی در کشور را به خوبی درک کرده و خود را وقف کمک به کسانی کرده بود که از این معضل رنج می برند.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۹ میلیون تن در بریتانیا، همواره یا اغلب اوقات، تنها هستند. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده تنهایی به اندازه استعمال روزانه ۱۵ سیگار مضر است.[۳]

دلیل افول شاخص های انسانی در بریتانیا

در بیان علت این آمارها، مسائل مختلفی را می توان مطرح کرد؛ از جمله اینکه مفهوم پیشرفت و توسعه در جوامع مختلف چیست. وقتی در شاخصه های پیشرفت یک کشور، اولویت با اقتصاد و صنعت بوده و شاخصه های انسانی ذیل این موارد تعریف شوند، طبیعی است که شاهد رشد شاخص های انسانی نخواهیم بود.

به علاوه، در بررسی شاخص های انسانی نیز به بخش هایی که باید، توجه نمی شود. مواردی نظیر معنویت و اعتقاد به مبدا و معاد و باور به خدای یگانه را می توان از دلایل اصلی پایین بودن نرخ خودکشی در برخی کشور ها دانست. حال شاید بهتر بتوان گفت چرا بیشترین آمار خودکشی از آن اروپا بوده و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران جزو ۲۰ کشوری است که کمترین میزان خودکشی را دارد.

پینوشت:

[۱] سایت موسسه حقوقی مهرپرور، yon.ir/HyByk

[۲] خبرگزاری میزان، کد خبر: ۵۰۲۱۳۲

[۳] خبرگزاری میزان، کد خبر: ۵۰۲۱۳۲

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.