۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۴۶۱ ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

در سالیان اخیر کشور چین با هدف تسهیل تجارت خارجی خود، سیاست تقویت جایگاه جهانی یوآن را در اولویت قرار داده است. در این راستا دولت چین انعقاد پیمان های پولی دوجانبه باهدف استفاده از ارزهای ملی در تجارت، راه اندازی بازار یوآنی نفت خام و سرمایه گذاری یوآنی در دیگر کشورهای جهان با هدف احیای جاده ابریشم را به عنوان ۳ راهبرد کلیدی، پیگیری می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین در سالیان اخیر توانسته جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان را کسب کند. با این حال، وضعیت ارز چین در تبادلات بین المللی، متناسب با اقتصاد آن رشد نداشته و این کشور با انجام اصلاحاتی می کوشد جایگاه یوآن را در عرصه جهانی ارتقاء دهد.

کاهش هزینه های تجارت خارجی چین با بین المللی شدن یوآن

تلاش چین برای بهبود وضعیت یوآن در تجارت جهانی نیز به این دلیل است که با بین المللی شدن یوآن هزینه های مبادلات تجاری این کشور کاهش خواهد یافت و علاوه بر این ریسک نرخ ارز نیز کاهش یافته و تعداد تبادلات مالی با یوآن افزایش می یابد.

در اکتبر سال ۲۰۱۶، یوآن در کنار دلار آمریکا، ین ژاپن و پوند بریتانیا به سبد ذخایر ارزی SDR صندوق بین المللی پول پیوست. این نشان دهنده نقش رو به گسترش چین در تجارت جهانی است  و به تسهیل به کارگیری یوآن در تجارت جهانی منجر می شود.

در سالیان اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در استفاده از یوآن در مبادلات بین المللی صورت گرفته است. برای مثال بانک مرکزی چین در اکتبر سال ۲۰۱۷ گزارش داد که ارز چینی گام های استواری را برای پیشرفت جهانی برداشته و استفاده از یوآن در حساب سرمایه به طور پیوسته آزاد شده است.

۳ اقدام راهبردی چین در تقویت جایگاه جهانی یوآن

در یک نگاه کلی می توان سه برنامه اساسی را مهم ترین اقدامات دولت چین در راستای افزایش قدرت یوآن در عرصه بین الملل نامید؛ بر این اساس طرح جاده ابریشم، راه اندازی بازار یوآنی نفت و انعقاد پیمان های پولی دوجانبه به منظور حذف ارز واسط از تجارت با دیگر کشورها، سه اقدام اساسی چین در راستای تسریع روند بین المللی شدن یوآن هستند.

طرح ابتکاری احیای جاده ابریشم موسوم به «یک جاده یک کمربند» چین که آسیا را به اروپا و آفریقا متصل می کند، نقش مهمی در ترویج یوآن به عنوان یک ارز جهانی ایفا کرده است؛ چراکه در قالب این طرح شرکت های چینی به سرمایه گذاری یوآنی در دیگر کشورهای جهان می پردازند و این امر به تقویت جایگاه یوآن کمک می نماید.

چین همچنین راه اندازی بازار یوآنی نفت خام در داخل سرزمین خود را در دستور کار قرار داده است. عرضه کنندگان عمده نفت خام به چین از جمله روسیه، عربستان و آنگولا علاقه خود به تجارت با یوآن در مبادلات نفتی را نشان داده اند.

پیش از این، کشور چین با هدف ترویج یوآن در سطح بین الملل و نیز تقویت آن در ذخایر ارز جهانی توافق نامه های پیمان پولی را با بیش از ۳۰ کشور منعقد کرده است.

پیمان های پولی دوجانبه ابزار مهم چین در توسعه تجارت یوآنی

به طور مثال بانک های مرکزی ترکیه و چین در اواخر نوامبر سال ۲۰۱۶ پیمان پولی یوآن-لیر را امضا کردند که بر اساس آن ارزهای محلی هر دو کشور در تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار به کار گرفته می شود.

اخیرا چین با دولت جدید پاکستان نیز توافق نامه دوجانبه ای در زمینه تجارت با ارزهای ملی امضا نموده است. پیش از این تجارت دو کشور با دلار آمریکا انجام می شد. در این توافق انتظار می رود از ذخایر ارزی پاکستان حمایت شود و در بلند مدت منافعی را برای هر دو کشور محقق شود. در این راستا پیش از این بانک مرکزی پاکستان به شبکه بانکی خود اجازه سپرده گیری و ارائه تسهیلات یوآنی را صادر کرده بود.

در گذشته، بانک مرکزی ایالتی پاکستان[۱] (SBP) در سال ۲۰۱۲ یک پیمان پولی با بانک مرکزی چین با هدف ترویج استفاده از یوآن در تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه با چین منعقد کرده بود. سپس در ژانویه سال ۲۰۱۸ نهاد پاکستانی مذکور اعلام کرد یوآن چین به عنوان یک ارز خارجی در تمام اهداف تجاری، سرمایه گذاری و تبادلات مالی بین چین و پاکستان قابل استفاده است.

با افزایش استفاده جهانی از یوآن، کشور بنگلادش نیز در آگوست سال ۲۰۱۸ به شبکه بانکی جود اجازه افتتاح حساب های پایاپای ارز یوآن را داد که در عمل به معنای به رسمیت شناختن یوآن به عنوان یک ارز جهانی است.

پینوشت:

[۱] central State Bank of Pakistan (SBP)

منبع: چینادیلی yon.ir/QqaBT

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.