۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۹۶۳ ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

بر اساس آمارهای جهانی، کشورهای توسعه یافته اکنون بیشترین سهم را در انتشار گاز کربن دی اکسید در جهان دارند. میزان انتشار گاز CO2 در کشورهای توسعه یافته، سالانه میانگین بیش از ۹ میلیون تن به ازای هریک نفر جمعیت است؛ که بیش از دو برابر میانگین جهانی است. در این شرایط کشورهای درحال توسعه بزرگترین بازنده اعمال محدودیت های توافقنامه پاریس هستند؛ چرا که این توافقنامه همه کشورها را به کاهش میزان انتشار کربن دی اکسید از سطح فعلی محدود می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد گزارش اخیر سازمان ملل درخصوص افزایش میزان انتشار گاز کربن دی اکسید در جهان نشان داد که بخش قابل توجهی از کشورها اجرای محدودیت های توافق پاریس را کنار گذاشته اند.

هدف از توافق پاریس تلاش برای کاهش فعالیت های صنعتی کشورها به منظور جلوگیری از تغییر اقلیم زمین عنوان شده است. اما مسئله مهم در این میان آن است که اجرای این محدودیت ها به یک مانع جدی در مسیر پیشرفت های صنعتی کشورهای درحال توسعه تبدیل خواهد شد.

از این رو از سال ۲۰۱۵ که به طور رسمی کشورهای جهان بر سر اجرای محدودیت هایی در شهر پاریس به توافق رسیدند، بسیاری از کشورها به مرور زمان با آن مخالفت نموده اند.

کشورهای نفتی و کشورهای درحال توسعه مخالفان جدی توافق پاریس

کشورهایی که با اجرای محدودیت های توافق پاریس مخالفند به طور کلی در قالب دو دسته «کشورهای تولیدکننده سوخت های فسیلی» و «کشورهای درحال توسعه» قابل تقسیم بندی هستند.

برخی کشورها از جمله آمریکا، روسیه و عربستان به دلیل نقش بارز نفت و گاز و به طور کلی سوخت های فسیلی در اقتصادشان، اعمال محدودیت های توافق پاریس را یک مانع بزرگ برای دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در داخل کشورشان می دانند و در نتیجه با آن مخالف هستند.

کشورهای درحال توسعه همچون برزیل، هند و چین نیز بر این باورند که محدودیت های توافق پاریس اجازه توسعه بیشتر این کشورها و رسیدن به سطح کشورهای صنعتی غربی را از آن ها خواهد گرفت و به این دلیل با اعمال محدودیت های توافق پاریس مخالفند.

کشورهای توسعه یافته بزرگترین تولیدکنندگان کربن دی اکسید در جهان

همچنین بر اساس آمارهای جهانی کشورهای توسعه یافته اکنون بیشترین سهم را در انتشار گاز کربن دی اکسید در جهان دارند.

بر اساس آمار حتی درصورتی که میزان انتشار گاز کربن دی اکسید به صورت سرانه در نظر گرفته شود، بازهم کشورهای آمریکا، کانادا و دیگر کشورهای توسعه یافته بیشترین سهم را به خود اختصاص خواهند داد.

در نمودار زیر میزان سرانه انتشار گاز کربن دی اکسید از سوی برخی کشورهای جهان نشان داده شده است.

بر اساس نمودار فوق میزان انتشار گاز کربن دی اکسید در کشورهای توسعه یافته عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD، بیش از ۹ میلیون تن به ازای هریک نفر جمعیت است؛ درحالی که این میزان برای کشورهای درحال توسعه به مراتب پایین تر است و میانگین کل کشورهای جهان در حدود ۴.۳۵ میلیون تن به ازای هر نفر جمعیت محاسبه شده است.

کشورهای در حال توسعه بازنده اصلی توافقنامه پاریس

کشورهای درحال توسعه تاکنون سهمی به مراتب کمتر در انتشار گازهای گلخانه ای همچون دی اکسید کربن در جهان داشته اند.

در این شرایط اعمال محدودیت های توافق پاریس، که همه کشورها را به کاهش میزان انتشار کربن دی اکسید از سطح فعلی محدود می کند، آن ها را از طی نمودن سریعتر مسیر توسعه بازخواهد داشت و در عمل به سود کشورهای توسعه یافته ختم خواهد شد.

نکته مهم دیگر اینکه بر اساس توافق پاریس، اجرا یا عدم اجرای تعهدات از سوی کشورها هیچ گونه عواقب تشویقی و یا تنبیهی برای آن ها درپی ندارد و به همین دلیل بسیاری از کشورها با وجود برنامه ریزی برای کنترل فعالیت های آلاینده، اجرای تعهدات توافق پاریس را از دستور کار خارج کرده اند.

منبع: استاتیستا yon.ir/dxPxf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.