۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۶۷۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ دسته: پول و بانک، مبارزه با پولشویی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

نهادهای ناظر بر نظام پولی و مالی اتحادیه اروپا از جمله بانک مرکزی اروپا، نهاد قاعده گذار بانکی اروپایی و کمیسیون اروپایی در گزارشی مشترک مدعی شده اند این اتحادیه در زمینه مبارزه با پولشویی اقدامات لازم را انجام نمی دهد و با شکست مواجه شده است. این گزارش در شرایطی منتشر شده است که در ماه های اخیر خبرهای متعدد و گسترده ای از پولشویی در بانک های اروپایی در رسانه های بین المللی انتشار یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی آمارهای متعددی از پولشویی گسترده در بانک های اتحادیه اروپا منتشر شده است که نشان از عمق قابل توجه این پدیده در سراسر اروپا دارد.

اعتراف نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا به شکست در مبارزه با پولشویی

در همین راستا نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته به تازگی مدعی شده اند این اتحادیه در زمینه مبارزه با پولشویی اقدامات لازم را انجام نمی دهد و با شکست مواجه شده است.

آمارهای منتشر شده از گستره پولشویی در اروپا نشان می دهد این اتحادیه در مبارزه با پول های آلوده ای که وارد نظام بانکی کشورهای اروپایی می شود عاجز بوده است.

این اطلاعات از سوی گروهی از نهادهای رسمی اتحادیه اروپا که در زمینه قاعده گذاری روال های پول و مالی مسئولیت دارند منتشر شده است که از جمله آن ها می توان به سه نهاد «بانک مرکزی اروپا» ECB، «نهاد قاعده گذار بانکی اروپایی» EBA و «کمیسیون اروپایی» اشاره کرد.

گزارش این نهادهای ناظر به طور رسمی به پارلمان اروپا ارسال شده است و در آن از وضعیت فعلی مبارزه با پولشویی در این اتحادیه ابراز نگرانی شده است.

۱.۸ نفر ساعت کارمند مسئول مبارزه با پولشویی در سراسر اروپا

در گزارش نهادهای رسمی از مواردی همچون «عدم اشتراک گذاری مطلوب اطلاعات از سوی کشورها با نهاد ناظر و همچنین بین کشور ها»، «نبود قوانین شفاف و یکسان بین کشورها» و همچنین «قدرت عمل پایین نهادهای ناظر» به عنوان مشکلات اصلی مبارزه با پولشویی یاد شده است.

بر اساس گزارشات در حال حاضر در نهاد قاعده گذار بانکی اروپایی EBA، که مسئول اصلی نظارت بر پولشویی در بانک های این اتحادیه است، تنها معادل ۱.۸ نفر ساعت کارمند تمام وقت مشغول انجام عملیات نظارت بر مبارزه با پولشویی در سراسر اروپا هستند. در صورتی که دیگر نهادهای مرتبط با این حوزه در نظر گرفته شوند نیز این رقم به ۲.۲ نفر ساعت کارمند تمام وقت می رسد که به مراتب پایین تر از میزانی است که شایسته این وظیفه مهم است.

وجود تعداد زیادی کشور در یک اتحادیه پولی منشأ اصلی پولشویی است

آندرآ انریا رئیس نهاد قاعده گذار بانکی اروپایی در مصاحبه ای ضمن تأکید بر قدرت عمل محدود این نهاد در مبارزه با پولشویی در اروپا گفته است: «اتحادیه اروپا از تعداد زیادی کشور تشکیل شده است که هرکدام قواعد پولی و بانکی مخصوص به خود را دارند. در چنین شرایطی وقتی مجموع آن ها در قالب یک اتحادیه پولی قرار بگیرند، سطح مبارزه با پولشویی در کل اتحادیه، با کشوری برابری خواهد کرد که در این زمینه بدترین وضعیت را دارد.»

در واقع پیوستن تعداد زیادی کشور به یک اتحادیه پولی موجب می شود هرکدام از کشورها بتوانند از خلأ های قانونی موجود در نظام بانکی دیگر کشورهای عضو نیز به منظور پولشویی استفاده کنند و در نتیجه مسیرهای متعدد فرار از نظارت های بانکی فراهم می شود.

پولشویی سال هاست مشکل مهم اتحادیه اروپاست

در سال های اخیر اهمیت مبارزه با پولشویی و وضعیت وخیم آن در سطح اتحادیه اروپا بارها از سوی مسئولین این اتحادیه مورد تأکید قرار گرفته است.

در این زمینه مخالفان وضع موجود پیشنهاد انعقاد توافقنامه های پیشرفته تر اشتراک گذاری اطلاعات و همچنین ایجاد یک نهاد مرکزی پرقدرت به منظور مبارزه با پولشویی را مطرح نموده اند. اما با این وجود نشانه ای از پیشرفت در این زمینه مشاهده نشده است.

در طول سال های اخیر گزارش های متعددی از پولشویی در بانک های زیرمجموعه اتحادیه اروپا منتشر شده است؛ درحالیکه مواردی که در عمل از دست قانون می گریزند به مراتب بیش از آمارهایی است که منتشر می شود.

مخفی شدن بانک مرکزی اروپا پشت ناظران ملی مبارزه با پولشویی

اسوِن جیگولد سخنگوی مالی و اقتصادی گروه گرینز در پارلمان اروپا گفته است: «اروپا باید از اعتبار نظام مالی و بانکی خود محافظت نماید. درحال حاضر بانک مرکزی اروپا وظایف نظارت بر پولشویی را بر عهده نهادهای مبارزه با پولشویی داخلی نهاده است و این اقدام موجب شده است مشکلات گسترده ای در زمینه مبارزه با پولشویی در سراسر اروپا ایجاد شود.»

به گفته وی «در حال حاضر بانک مرکزی اتحادیه اروپا اختیارات لازم برای نظارت بر بانک های اروپایی و مبارزه با پولشویی در این بانک ها را دارد اما برونسپاری وظایف به نهادهای ملی موجب شده است این وظایف به درستی انجام نشود؛ چراکه آن ها به درستی به قوانین عمل نمی کنند و نمی خواهند بانک های داخلی خودشان را به پولشویی متهم نمایند.»

منبع: اکسپرس yon.ir/CupvY

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.