۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۱۴۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ دسته: انرژی
۰

احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به راهکار فروش نفت در بورس جهت بی اثر کردن تحریم ها، گفت: به دلیل شفافیت و سازوکاری که برای تضامین در بورس انرژی در نظر گرفته شده است، امکان ایجاد امثال بابک زنجانی وجود ندارد.

احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به جزئیات طرح فروش ریالی نفت در بورس به سوالاتی در این خصوص پاسخ داد.

صفری درباره فروش نفت در بورس گفت: با توجه به شدید بودن وابستگی اقتصاد ایران به نفت و فروش آن، طبیعی است که استکبار جهانی قصد دارد تا با ایجاد محدودیت شدید در صادرات نفت، به زعم خویش کشور ما را از آرمان هایش دور نماید.

وی ادامه داد: در این راستا بدلیل اینکه فروش نفت ما از یک مدل سنتی تبعیت می کند و چرخه مالی آن نیز از طریق نظام بانکی بین المللی صورت می گیرد، ممکن است تحریم های آبان ماه آمریکا در صادرات نفت ایران تاثیر جدی بگذارد.

با فروش نفت در بورس بابک زنجانی ایجاد نخواهد شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات فروش نفت، گفت: دولتمردان ما پس از موافقت سران سه قوه، تصمیم گرفتند با ایجاد فضای سالم و رقابتی در بورس، از ظرفیت های بخش غیردولتی جهت صادرات نفت‌خام استفاده نمایند.  البته این فروش به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود.

وی درباره احتمال به وجود آمدن فساد در سازوکار جدید فروش نفت، گفت: بخش ریالی آن به صورت نقدی قبل از تحویل محموله تسویه می شود و بخش ارزی هم به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی، پس از تحویل محموله تسویه می گردد تا از ایجاد رانت و ظهور بابک زنجانی های دیگر جلوگیری شود.

وزیر معتقد به فروش تماما ریالی نفت در بورس بود

صفری درباره اینکه چرا تنها ۲۰ درصد ریالی عرضه گردیده است، خاطرنشان کرد: همانگونه که وزیر محترم نفت چند روز پیش اعلام نمود نظر آن وزارتخانه این بود که نفت کلا به صورت ریالی در بورس عرضه شود؛ اما سران قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این جمع بندی رسیدند که ۲۰ درصد پول نفت به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی پرداخت شود.

وی در پایان افزود: اگر دست اندکاران این موضوع بتوانند بصورت نهادینه این طرح را عملیاتی نمایند، از طریق بستر بورس امکان فروش نفت ایران در قالب پارت های کوچک و متوسط به مشتریانی فراهم می شود که آمریکا نمی تواند آنها را شناسایی کند. بنابراین به خوبی می توانیم در مقابل تحریم های نفتی ایستادگی کرده و بخش اعظمی از آنها را دور زده و بی اثر نماییم.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.