۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۴۰۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

پس از قوت گرفتن احتمال قطع تبادلات دلاری ایران و عراق، دفتر نخست وزیری این کشور اعلام کرد که به تبادلات با ایران بوسیله یورو و سایر ارزها ادامه خواهد؛ آمارهای تجاری عراق نشان می‌دهد چنین امکانی وجود دارد. بررسی ها نشان می‌دهد دور قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاثیر چندانی بر تجارت ایران و عراق نداشته و در این دوره نیز وضعیت تغییری نکرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تراز تجاری عراق با اتحادیه اروپا برابر ۹.۴ میلیارد یورو است. یونان، هلند و ایتالیا مهمترین مقاصد صادرات نفت عراق هستند و تراز تجاری عراق با این سه کشور معادل حدود ۸ میلیارد یورو است.

حجم تجارت ایران با عراق در سال گذشته نیز کمتر از ۶ میلیارد یورو بوده که حدود ۵ میلیارد یوروی آن مربوط به صادرات ایران به عراق است.

بر این اساس همانطور که مقامات عراقی نیز اخیرا اشاره داشته اند، امکان تعامل مالی ایران با عراق از طریق یورو وجود دارد و این کشور تنها در استفاده از دلار با ایران محدودیت دارد. با این وجود، تعامل ایران و عراق می تواند از طریق ارزهای ملی رواج یابد.

گفتنی است دور قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاثیر چندانی بر تجارت ایران با عراق نداشت. حجم صادرات ایران به عراق طی ۱۰ سال گذشته در جدول زیر نمایش داده شده است:

بررسی ها نشان می دهد در این دور از تحریم‌ها نیز برای تجارت ایران و عراق مشکل خاصی وجود نخواهد داشت و دو کشور کماکان به مبادله با یکدیگر ادامه دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.