۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۹۰۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۴

اجرای ۱۳۲ هزار پروژه عمرانی خرد روستایی، اعزام بیش از ۶۸ هزار گروه پزشکی، ساخت بیش از ۱۰ هزار مدرسه و بسیاری دیگر از طرح‌های آموزشی و فرهنگی دستاورد نهاد مردمی بسیج سازندگی بوده که در سال ۷۹ در ایران تأسیس و شروع به کارکرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۱۳۷۹ گروه‌های جهاد سازندگی در ایران شروع به کارکرده‌اند و تاکنون موفقیت‌های زیادی در رفع محرومیت از مناطق فقیر کشور داشته‌اند.

بر اساس این گزارش تاکنون ۸۸۰۰ گروه سازندگی مردمی در کشور تشکیل‌شده است که بیش از ۱۰۰ هزار پروژه عمرانی و خدمت‌رسانی را طراحی و اجرا کرده‌اند و با گسیل سالانه هزاران دانشجوی پزشکی و کشاورزی به روستاها کمک بسیاری به امر بهداشت و کارآفرینی روستایی نموده‌اند.

کوتاه‌مدت و زودبازده بودن طرح‌های جهادی، فراگیر و گسترده بودن، نداشتن پیچیدگی‌های تخصصی و نیز عمومی و عام‌المنفعه بودن از ویژگی‌های طرح‌های بسیج سازندگی است که موجب رونق و کارآمدی این ایده در جمهوری اسلامی ایران شده است.

هویت بسیج سازندگی

بسیج سازندگی نهادی است که از سال ۱۳۷۹ برای خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم کشور با استفاده از توان و ظرفیت‌های جوانان و داوطلبان حرکت‌های جهادی تشکیل‌شده است.

این نهاد با تشکیل گروه‌های جهادی از دانش جویان، دانش آموزان و سایر اقشار اقدام به طراحی و ساخت‌وساز مسکن، مسجد، کارگاه و سایر اقدامات خرد عمرانی برای مناطق محروم کشور می‌کند و با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی بهداشت و درمان به امر طبابت و آموزش بهداشتی در مناطق مستضعف می‌پردازد.

همچنین علاوه بر اقدامات فوق راه‌اندازی صنایع کوچک و توانمندسازی روستائیان و مستضعفین برای کارآفرینی و رونق کسب‌وکار از فعالیت‌هایی است که در سال‌های اخیر این نهاد عهده‌دار آن‌ها شده است.

روند شروع سازندگی و محرومیت‌زدایی

بسیج سازندگی از سال ۷۹ با دستور رهبر انقلاب برای شكوفایی استعدادهای ذخیره‌شده در جوانان این سازمان باهدف استفاده از نیروی نشاط جوانان برای سازندگی كشور در اوقات فراغت شروع به کار کرد. اولین فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی داوطلب در سطح کشور شکل گرفت.

این گروه‌ها با اعزام به مناطق محروم کشور به امر سازندگی و آموزش عمومی در مناطق هدف می‌پرداختند. در سال‌های ابتدایی تشکیل گروه‌های جهادی، انتشار اقدامات سازندگی و محرومیت‌زدایی کارکرد فرهنگ‌سازی به خود گرفت و موجب حضور بخش وسیعی از دانش جویان، طلاب و دانش آموزان در سال‌های بعد را داشت.

اقدامات محرومیت زدای انجام‌شده در سال‌های گذشته

در طول سال‌های گذشته و از آغاز فعالیت در سال ۱۳۷۹، بسیج سازندگی توانسته است با تشکیل بیش از ۸۸۰۰ گروه جهادی مردمی، در حدود ۱۳۳ هزار پروژه موردنیاز روستایان را به‌واسطه‌ی جمعیت جهادگر آغاز کرده و به پایان برساند.

در عرصه بهسازی و بازسازی مدارس، بیش از یک‌میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۹۶ نفر روزكار به همراه ۳ هزار و ۱۷۱ نفر از معلمان و مربیان فرهنگی و داوطلب بسیج فرهنگیان در زمینه مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس كشور وارد عمل شده و تاكنون ۱۰ هزار و ۵۱ مدرسه را تكمیل و تحویل داده‌اند.

بسیج سازندگی در سال‌های اخیر موفق شده تا به‌واسطه‌ی نیروهای جهادگر و مشارکت بسیاری از اهالی روستاها واحدهای کوچک تولیدی را در مناطق روستایی راه‌اندازی کرده و به اشتغال روستا کمک کند.

حضور ۱۵ میلیون نفر روز از سال ۷۹ تاكنون از جوانان دانشجوی رشته‌های مرتبط با امور آبخیزداری، تولید نهال، بوته کاری، کپه کاری، كاشت نهال مرتعی، احداث كانال آب‌رسانی و جمع‌آوری محصولات كشاورزی و زراعی در اردوهای سازندگی گام‌های بزرگی بوده که در راستای محرومیت‌زدایی برداشته‌شده است.

اعزام بیش از ۶۸ هزار مورد گروه‌های پزشکی به مناطق محروم، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی، مشاغل خانگی و طرح‌های صنایع تبدیلی، برگزاری سالانه حدود ۹۰۰ نمایشگاه عرضه محصولات مقاومتی، معرفی بیش از ۳ هزار نخبه در حوزه تولید از طریق رسانه‌‌‌ها، اهداء ۶۲۷۵ کانکس به زلزله‌زدگان و امدادرسانی به آنان از دیگر خدمات بی‌شماری بوده است که گروه‌های سازندگی در سال‌های اخیر برای مناطق محروم کشور انجام داده‌اند.

کمک به بهینه‌سازی مخارج دولت

اقدامات گروه‌های بسیج سازندگی علاوه بر آنکه کمک فراوانی به عمران و آبادانی بخش روستایی و محروم کشور نموده است، با شناسایی مشکلات این مناطق و طراحی اقدامات ابتدایی و بعضاً نهایی توانسته است بخش زیادی از هزینه‌های پنهان دولت را کاهش دهد و از این منظر فرصت بسیار خوبی را برای بهینه‌سازی مخارج دولت و افزایش واقعی تولید ناخالص داخلی فراهم کند.

فعال‌سازی ظرفیت‌های جوانان در همه بخش‌ها

بسیج سازندگی با گذشت ۸ سال از فعالیتش در همه عرصه‌ها اعم از آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه‌ای، خدمات‌رسانی، عمرانی، مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس واردشده است و این امر به سبب آن است که داوطلبان حضور در اردوهای جهاد سازندگی طیف وسیعی از جوانان در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف بوده است.

در اردوهای جهادی دانشجویان پزشکی به امر طبابت در روستاها و مناطق محروم می‌پردازند، مهندسین عمران و معماری به طراحی و اجرای ساخت‌وسازها می‌پردازند، مهندسین کشاورزی به توانمندسازی روستائیان برای راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصاد روستایی کمک می‌کنند، حجم زیادی از داوطلبان به کارگری ساده در امور عمرانی و ساخت‌وساز مشغول‌اند و بانوان نیز به آموزش و فرهنگ‌سازی در مناطق کم‌بهره کشور فعالیت می‌کنند.

  1. در زمان دفاع مقدس اگر کارمندان دولت به خط مقدم جبهه جنگ می رفتند برایشان در محل کارشان مشکلی درست نمی شد. اگر در زمان صلح کارمندان دولت بخواهند برای محرومیت زدایی به روستای بارگدان دهستان ... بخش ... شهرستان ... استان سیستان و بلوچستان بروند برای کارشان در محل کارشان چه اتفاقی می افتد؟

    ۰۰
  2. ۱-حرف اینجانب از کودکی این بوده است که مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بند یا سدی خاکی بگیرم تا این روزهای بارندگی در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را به پائیز و زمستان های طلایی و بهار و تابستان پرمحصول در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس تبدیل کنم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاجه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم.
    ۲-حرف اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان استان فارس بوده ام از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز استان فارس می باشم یا در آینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده و می باشد چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می توان و می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری در اطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاجه فصلی کفه خنج احداث کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

    ۰۰
  3. سلام و درود خداوند و ملائكه بر جهادگران عرصه سازندگي و اقتصادي كشور باد.
    ان شاءالله كه اين حركت ها به نتيجه نهايي و ظهور امام عصر عج بيانجامد.

    ۰۱
  4. اینجانب ازعشایر بنکوی عرب تیره ایگدر طایفه عمله ایل قشقایی هستم که از طرف پدر بزرگ خان محلی (درزمان احمد شاه قاجار) و پدر خان محلی (رضا شاه پهلوی) و خود خان محلی (محمد رضا شاه پهلوی) به جد اینجانب و پدر بزرگ اینجانب و پدراینجانب ظلم نموده اند که درنهایت به شخص اینجانب ظلم نموده اند. کلاس اول ابتدایی (قبل از انقلاب) خانم گشاده رو یا زیبا که احتمالا از اهالی شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بودند که خیلی مختصر اما با توجه به قدرت سرکوب حکومت شاهنشاهی حاکم بر کشور ایران احتمالا تمام توان ایشان بوده است اینجانب را با مرحوم آیت الله موسوی خمینی (امام خمینی) و کاری که می خواهد انجام دهد (انقلاب اسلامی) آشنا کردند اما ازاول انقلاب تا کمی قیل ازهم اکنون درشهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهرجدید صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی درخط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور مرزی کشور تا غربی ترین محورمرزی کشور در دفاع مقدس حضوری فعال داشته ام حدود یکسال به عنوان وظیفه ای که صد درصد داوطلبانه بوده از طرف کمیته انقلاب اسلامی (لشکر ۲۸ روح الله) درخط مقدم محورهای مرزی جنوب کشورحضوری فعال دردفاع مقدس داشته ام ازاول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت و شهادت پیش رفته ام اما جانبازی (با سه بارمجروحیت) دردفاع مقدس نصیبم شده است که دلیل عدم حضورم درسوریه برای دفاع ازحرم می باشد با این سابقه طولانی که به شرح فوق درزندگی خود فعالیت هایی برای استحکام حکومت جمهوری اسلامی ایران داشته ام حال می گویم که تمام کارهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران می گوید برای ایثارگران درکشورایران انجام داده است تبلیغات دروغین دولتی است برای مثال اینجانب اشتغالم را در ... مدیون شخص آقای ... هستم نه ایثارگربودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشر شود.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.