۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۵۸۲ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

شورای مشاوران اقتصادی آمریکا، یک نهاد تحلیلی مستقر در ریاست جمهوری آمریکا است. این نهاد وظیفه دارد پیشنهادها و سیاست های اقتصادی داخلی و بین المللی را به دولت آمریکا ارائه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد شورای مشاوران اقتصادی آمریکا در سال ۱۹۴۶ میلادی، توسط هری ترومن رئیس جمهور وقت و کنگره این کشور تأسیس شد. هدف از تأسیس این نهاد کمک به حل مشکلات اقتصادی کشور و کاهش نوسانات اقتصادی بوده است. شورای مشاوران اقتصادی از سال ۱۹۸۰ بر روی رشد اقتصادی، توجه به بخش عرضه اقتصاد و مسائل بین المللی اقتصادی متمرکز بوده است.

افراد اصلی این نهاد پیش از شروع فعالیت، می بایست مورد تأیید ریاست جمهوری و سپس مجلس سنا قرار بگیرند. این افراد باید در زمینه تحلیل سیاست های اقتصادی، افزایش اشتغال، تولید و قدرت خرید از توانایی و تجریه زیادی برخوردار باشند. رئیس جمهور یکی از اعضای این شورا را به عنوان ریاست شورا منصوب می کند.

تهیه گزارشات اقتصادی و ارائه آن به ریاست جمهوری

وظایف شورای مشاوران اقتصادی عبارت است از:

  • تهیه گزارشات اقتصادی و انتشار آن به منظور تصمیم گیری های آگاهانه؛
  • بررسی و زیر نظر داشتن تحولات و روند فعالیت ها و شاخص های اقتصادی و ارائه بسته های پیشنهادی به صورت گزارش در جهت رفع مشکلات؛
  • ارزیابی برنامه های دولت فدرال و بررسی اینکه فعالیت های دولت تا چه اندازه می تواند به کشور کمک کند و ارائه آن به ریاست جمهوری؛
  • ارائه گزارشات اقتصادی جهت جلوگیری از نوسانات اقتصادی و کاهش اثرات آن؛
  • تهیه گزارشات و سیاست های اقتصادی در رابطه با مسائل روز، بنا به درخواست ریاست جمهوری به صورت سالانه.

در حال حاضر کوین هاست[۱] به عنوان ۲۹ مین رئیس شورای مشاوران اقتصادی مشغول به فعالیت است. او که دکترای اقتصاد خود را در دانشگاه پنسیلوانیا اخذ کرده است، پیش تر به عنوان استاد دانشگاه، مشاور اقتصادی در فدرال رزو، مدیر مرکز مطاعات اقتصادی اینترپرایز، مشاور انتخاباتی جان مکین در سال ۲۰۰۰ و مشاور اقتصادی جرج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۴ بوده است. هاست در سال گذشته توسط دونالد ترامپ نامزد شده و با رای گیری در مجلس سنا در سپتامبر ۲۰۱۷ به ریاست شورای مشاوران اقتصادی آمریکا منصوب شد.

کمک به کاخ سفید برای تصمیم گیری های آگاهانه اقتصادی

اقتصاددانان این نهاد به طور تخصصی سیاست های اقتصادی را رصد می کنند و می توانند به رئیس جمهور و دولتش در ارائه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها کمک کنند که در نهایت موجب می شود که سیاست گذاری آگاهانه صورت بگیرد. این جایگاه یکی از مهمترین کارکردهای شورای مشاوران اقتصادی آمریکا محسوب می شود.

شورای مشاوران اقتصادی آمریکا بیش از ۷۰ سال است که با ریاست جمهوری این کشور همکاری می کند و سیاست های اقتصادی خود را به صورت دقیق و منظم به آنان ارائه می دهد. در گزارش منتشر شده از مؤسسه بروکینگز، یکی از دلایل علاقه و اشتیاق رؤسای جمهور این کشور به شورای مشاوران اقتصادی آمریکا اینگونه عنوان شده است «جرالد فورد، رونالد ریگان و یا جورج بوش وجود این گونه نهادها را موجب اطمینان خاطر خود در تصمیم گیری هایشان می دانسته اند» .

وجود نیروی انسانی توانمند رمز موفقیت شورای مشاوران اقتصادی

این نهاد هم اکنون برای ادامه سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مشغول به جذب کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و کارآموزان است. شورای مشاوران اقتصادی آمریکا در ماه ها و سال های گذشته گزارشاتی را با عنوان: مزایای اقتصادی و اثرات سرمایه گذاری در زیرساخت ها، مزایای شرکت های بیمه درمانی، هزینه های فعالیت های سایبری به اقتصاد آمریکا، اصلاحات مالیاتی، اصلاح قیمت ها و گزارشات بنا به درخواست ریاست جمهوری را منتشر کرده است.

رؤسای جمهور آمریکا به طور مرتب تیم اقتصادی خود را مورد ارزیابی و توجه قرار می دهند. به گفته کارکنان این نهاد تیم های موفق بازیکنانی موفق دارند. شورای مشاوران اقتصادی از لحاظ تاریخی یک نهاد ارزشمند برای ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود.

پینوشت:

[۱] Kevin Hassett

برگرفته از : کاخ سفید (شورای مشاوران اقتصادی)، گزارش مؤسسه بروکینگز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.