۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۹۶۶ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ دسته: مسکن
۰

در حالی که سالهاست مسئله وجود ۲.۶ میلیون خانه‌ خالی از سکنه در کشور مطرح است، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته از اجرای قانون دریافت مالیات از این واحدها بعد از ۲ سال خبر داد؛ قانونی که پیش نیاز آن راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان در کشور است. این سخنان در حالی مطرح شده است که از سال ۹۵ تاکنون، مسئولین وزارت راه و شهرسازی همواره وعده اجرایی شدن این قانون را داده اند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم نشست هم‌اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای در ۹ اردیبهشت ۹۷ از در حال پیگیری بودن طرح مالیات از خانه‌های خالی خبر داد و گفت: سامانه شناسایی این واحدها تهیه شده است و به زودی این طرح به مرحله اجرایی می‌رسد[۱].

تعلل در راه اندازی سامانه ملی املاک منجر به خسارت میلیاردی شد

این اظهارات وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح می‌شود که احمد توکلی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای در ۲۵ فروردین ۹۷ با اشاره به تعلل وزارت راه در اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و وارد کردن خسارت چند صد میلیاردی به بیت المال، خواستار توضیح ِ وزیر شده و عنوان کرده بود در غیر این صورت اعلام جرم خواهد کرد.

https://masireqtesad.ir/48694/%d8%b6%d8%b1%d8%b1-320-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d8%b2/

آن چیزی که منجر به این تصمیم شده است بلوکه شدن حدود ۲۵۰ میلیارد دلار نقدینگی در این خانه‌های خالی و زیان‌ مالیِ سالیانه ۳۲۰ میلیارد تومانی دولت ناشی از عدم اجرای این قانون است. بر این میزان باید زیان مالی تمامی مستأجران و خریداران مسکن در سه سال اخیر به‌دلیل گران‌تر اجاره کردن (خرید) مسکن را نیز افزود.

https://masireqtesad.ir/46653/عدم-اجرای-قانون-مالیات-بر-خانه-های-خالی/

طبق مصوبه مجلس نهم، سامانه ملي املاك و اسكان می‌بایست اوايل بهمن‌ماه ۹۴ راه‌اندازي مي‌شد و گرفتن مالیات باید در اواخر سال ۹۵ عملاً در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گرفت.

در این صورت در سال ۹۵ باید خانه‌های خالی شناسایی می‌شدند و پس از اتمام مهلت ۱‌ساله، مالیات آن‌ها از ابتدای سال ۹۶ وصول می‌شد؛ اما طولانی شدن فرآیند ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان، کل این رویه را به تعویق انداخت.

تعلل ۳۲ ماهه وزارت راه در راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان

وعده‌های مسئولین در راه اندازی سامانه املاک

علی چگنی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در آذرماه سال ۹۵ در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه شناسایی خانه‌های خالی با همکاری دستگاه‌های مرتبط شامل سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک، شرکت پست، مرکز آمار ایران، شهرداری‌ها، اتحادیه مشاوران املاک و … تا پایان همان سال خبر داد و گفت این سامانه یک سال است که از سوی مرکز فناوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در دست ساخت است؛ اما اين وعده محقق نشد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز ۲۴ فروردین سال ۹۶ در حاشیه بازدید از راه‌آهن اراک-ملایر از راه اندازی سامانه ثبت خانه‌های خالی برای اخذ مالیات خبر داد اما آن وعده نیز عملی نشد.

در این میان وعده بهره‌برداری از فاز اول این سامانه در اردیبهشت سال جاری داده‌شده بود که محقق نگردید.

ادامه دار بودن این موضوع و عملی نشدن وعده‌های مسئولین مربوطه، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس را بر آن داشت تا در قالب یک سؤال در دیدار با وزیر راه‌ و ‌شهرسازی این مسئله را پیگیری کند.

در جواب به این سوال وزیر قول داد که چنانچه برای وزارت راه ‌و ‌شهرسازی دولت دوازدهم رأی بیاورد، این کار را در اولویت قرار می‌دهد و تا پایان سال به سامان می‌رساند.

وزیر راه و شهرسازی به وعده خود در راه‌اندازی سامانه املاک عمل می‌کند؟

بعد از آنکه آخوندی وزیر راه و شهرسازی شد در مهر سال ۹۶ به خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که بارها از وجود بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور و ۵۰۰ هزار مسکن خالی از سکنه در تهران صحبت کرده‌اید، اما چرا اقدامی مثل دریافت مالیات از این واحدها برای ورود به بازار نمی‌کنید، گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال تعقیب دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه است، بنابراین اجرای آن تا حدودی زمان می‌برد؛ به هر حال این موضوع از وزارت امور اقتصادی و دارائی در حال پیگیری است و اقدامات آن در حال انجام است، اما زمان می‌برد.

آخوندی از دو سال پیش همواره از وجود واحدهای مسکونی خالی از سکنه در کشور خبر داده است؛ اما هیچ گاه به‌طور مشخص از زمان اجرای برنامه‌ای برای اجباری کردن واحدهای ساخته شده و عرضه شدن این واحدها سخنی نگفته است. آیا وعده جدید وزیر راه این بار جامه عمل می پوشد؟

پینوشت:

[۱] پایگاه خبری ایران اکونومیست؛ کد خبر: ۲۱۷۰۵۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.