۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۳۴۲ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ دسته: پیشرفت های کشور، تولید کارشناس: صادق احمدی
۵

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته است با ساخت موتور انژکتوری برای موتورسیکلت، ایران را در چرخه تولید موتورسیکلت انژکتوری خودکفا نماید. با جایگزینی این محصول با موتورسیکلت‌های کاربراتوری، بخش زیادی از آلایندگی‌ کلان‌شهرها برطرف می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد برای اولین بار در کشور یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت موتورسیکلت انژکتوری شده است.

بر اساس این گزارش موتورسیکلت‌های کاربراتوری چهار تا پنج برابر وسایل نقلیه استاندارد تولید آلودگی می‌کنند و خطر آن برای ساکنان کلان‌شهرها بسیار زیاد است؛با جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی حجم زیادی از آلایندگی‌های شهرهای بزرگ ایران مرتفع می‌گردد.

مشکلات موتورسیکلت‌های کاربراتوری برای تهران

در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد دارند که چهار تا پنج برابر یک خودروی بنزین‌سوز آلایندگی تولید می‌کنند.

در کشور از موتورهای کاربراتوری استفاده می‌شود؛ اما اغلب کشورها از موتورسیکلت‌های انژکتوری بهره می‌گیرند چرا که موتورسیکلت‌های کاربراتوری یکی از مهم‌ترین علت‌های تولید آلودگی در کلان‌شهرها است. موتورسیکلت‌های انژکتوری مصرف سوخت و آلودگی کمتری را به همراه دارد و نسبت به سایر موتورسیکلت‌ها پایدارتر است.

سیستم‌های سوخت‌رسانی کاربراتوری

كاربراتورها از روش‌های ساده و ارزان‌قیمت برای كنترل انتقال هوا و سوخت به موتور هستند، اما بهترین راه نیستند؛ زیرا با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند. آن‌ها دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا بتوانند قدرت قابل‌قبول و آلایندگی كم اگزوز را سبب شوند. به‌علاوه سیستم‌های كاربراتوری نیازمند نگهداری و تعمیر زیاد، تنظیم مرتب و شستشو می‌باشند تا عملكرد قابل‌قبول آن‌ها حفظ شود.

سیستم‌های كاربراتوری در اكثر مواقع واكنش سریع و به‌موقع نشان نمی‌دهند، به‌خصوص وقتی‌که برای پاس كردن قوانین سخت آلایندگی آماده می‌شوند. نتیجه‌ی این واكنش دیرهنگام سرعت یا شتاب ضعیف، به‌سختی روشن شدن در هوای سرد یا اینكه راه‌اندازی مجدد موتور در گرما به‌سختی صورت گیرد.

کاربراتورها اغلب سوخت زیادی را به موتور می‌ریزند، كه باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اگزوز یا در برخی مواقع وارد شدن سوخت بیش‌ازحد به محفظه احتراق می‌شود.

سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری

سیستم سوخت‌رسانی انژكتوری (EFI)، یك فنّاوری پیشرفته است كه می‌توان از آن به‌جای كاربراتور در اسکوترها و موتورسیکلت‌ها استفاده كرد. استفاده از EFI می‌تواند محصول را در مقایسه با محصولاتی كه از کاربراتورهای قدیمی استفاده می‌کنند، ترفیع بخشد.

EFI یك سیستم دقیق است كه كنترل بسیار زیادی بر انتقال سوخت به موتور و زمان‌بندی احتراق دارد. EFI مقدار مطلوب و بهینه‌ نسبت هوا به سوخت و زمان‌بندی مناسب احتراق را مشخص و تعیین می‌کند؛ بدین ترتیب موتورهای مجهز به سیستم EFI قدرت خوبی داشته، به نرمی حركت می‌کنند و کارآمدتر هستند.

EFI مقدار سوخت و زمان‌بندی احتراق صحیح را بر اساس شرایط محیط-جاده- وضعیت وسیله نقلیه و غیره تعیین و سوخت را برای سوختن مناسب و كارآمد به محفظه احتراق می‌رساند و این اقدامات باعث كاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی در آن می‌شود.

سیستم EFI موتور را تحت نظر قرار می‌دهد و شرایط مناسب را تعیین كرده تا انتقال سوخت، زمان‌بندی احتراق به‌خوبی انجام‌شده و زمان واقعی برای استارت زدن آسان در دماهای سرد و گرم بدون نیاز به ساسات را به‌صورت خودکار آسان می‌سازد. البته این كنترل دقیق جریان سوخت به موتورهای مجهز به EFI این امكان را می‌دهد تا در آزمون‌های سخت و محكم آلایندگی تائیدیه لازم را اخذ كنند و با استاندارد های جدید هماهنگی داشته باشند.

ساخت موتورسیکلت انژکتوری توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

خوشبختانه در دو سه سال گذشته شرکت‌های ایرانی رو به‌سوی موتورهای انژکتوری آورده‌اند و شرکت‌های دانش‌بنیان با استقبال شرکت‌های سازنده، انگیزه ساخت این نوع موتورها را پیداکرده‌اند.

در همین راستا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، موفق به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور شده است. این موتورسیکلت‌ها برای اولین بار در ایران تولیدشده‌اند و سبب کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شوند.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان از ویژگی‌های مثبت این موتور مصرف پایین سوخت آن است که سبب کاهش آلودگی کشور می‌شود؛ امروز یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب آلودگی محیط‌زیست و هوا می‌شود، دوده‌های آلوده‌ای است که از این موتورها خارج می‌شود و در همین راستا این شرکت به کمک فناوری‌های نوین این مشکل را برطرف کرده است.

  1. سلام
    خب اسم این شرکت دانش بنیان چی هست؟
    و کی تولیدش عرضه میشه؟

    ۰۲
    • اسم این شرکت دانش بنیان،شرکت گسترش انرژی نوین هستش که با صرف هزینه های بالای تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت سیستم انزکتوری استاندارد و کامل شدن.حتی این شرکت حاضره با هزینه ی شخصی ،سالانه تعداد محدودی از موتورسیکلتهای کاربراتوری با عمر کمتر از دوسال رو انژکتوری کنه که این تعداد تحت نظارت کنترل آلایندگی قرار میگیرند و باید در عوض طبق مدت زمان تعریف شده ی شرکت مراجعه کنند تا متخصصان میزان کاهش الایندگی این موتورهارو تحت بررسی قرار بدن.منتها شرکت گسترش انرژی نوین در حال مذاکره با مدیران شهرداری برخی مناطق هستند که بتونن هزینه هاشون رو از طریق شهرداری تامین کنن.چگونه؟
      اونم میگم خدمت شما ..
      با توجه به اینکه هزینه های درمان ناشی از آلودگی هوا بر شهروندان کلانشهرها بخاطر طرح شرکت گسترش انرژی نوین سالانه کاهش پیدا خواهد کرد این شرکت با اثرگذاری و کاهش چشمگیر سرانه ی هزینه درمانی میتونه مخارج کارش رو ازین طریق تامین کنه.مثال..
      وقتی شرکتهای بیمه های درمانی ،سالانه از بار هزینه های درمان بیماران آلودگی هوا خلاصی پیدا کنن،میتونن درصدی از درامدشون رو به اینگونه شرکتها اختصاص بدن،چراکه گام مهمی در حفظ سلامتی بیمه شده هاشون برداشتن...
      حالا وظایف راکبان و خریداران موتورسیکلت چیه؟
      اینه که آگاهیشون رو نسبت به انجین موتورسیکلت خودشون بالا ببرن و حاضر به خرید هرنوع موتورسیکلت آلاینده نشن و علاوه بر راحتی خودشون در تردد، به فکر سلامتی شهروندان باشن...
      در ضمن همچین شرکتهای دانش بنیانی که موفق به تولیدمحصول مشابه شدن،خودشون رو در دسترس مردم قرار بدن و تبلیغات کنن تا شناخته بشن و از مرحله ی تحقیق به مرحله ی تحقق قابل دسترس برسن.
      با تشکر هادی ترحمی از تهران.

      ۱۳

  2. اسم محصول و شرکت رو ذکر نکردید؟!

    ۱۲
  3. متاسفانه موتورسیکلتهای انژکتوری در ایران همگی از نوع انژکتوری یونیت یا پلانژری و غیر استاندارد هستن.اولین شرکت سازنده انژکتور یونیت اساسا ژاپنی بود که با شکست مواجه شد و دیگه اجرا نشد.یونیت یا پلانژری چیه؟میگم خدمت شما.انژکتوری که پمپ و سیستم پاشش سوخت رو بصورت واحد تجمیع کردن که اساسا در کاهش میزان آلایندگی کارایی نداره،چرا؟ چونکه سیستم انژکتوری کامل و استاندارد نباید یونیت یا همون یکپارچه ساخته بشن.در واقع سیستم انژکتور استاندارد، بایداز پمپ و رگلاتور سوخت و حسگر اکسیژن جدا باشه.تا کارایی حقیقی در کنترل میزان ترکیب سوخت واکسیژن حاصل بشه.
    مثل همیشه چینی های چشم بادامی زرنگ این طرح شکست خورده ی محققان منصف ژاپنی رو به تولید انبوه رسوندن و بخاطر ضعف سیستم نظارتی سازمانهای مربوطه ،براحتی وارد بازار فروش ایران کردن.
    متاسفانه سود و تنها سود حاصله برای شرکتهای وارد کننده و مونتاژی موتورسیکلت در ایران باعث شده حقایق پشت پرده در معرض دانش عمومی مصرف کنندگان و خریداران موتورسیکلت قرار نگیره.و چه بسا بخاطر کیفیت پایین این نوع انژکتور هزینه های تعمیرونگهداری و تعویض سیستم ناکارامد بر دوش مردم تحمیل بشن..
    از طرف دیگه فروشندگان موتورسیکلت در اندازه ی خرد و فروشگاهی بدلیل عدم دانش فنی ناتوان از راهنمایی مصرف کننده خواهند بود و در واقع فقط در فکر فروش .
    وظیفه ی خریدار موتورسیکلت چیه؟
    اینکه هنگام خرید از فروشگاههای موتورسیکلت،طبق سند کمپانی به رتبه ی استاندارد انجین دقت کنن و فقط یورو سه خرید کنن.خلاصه و مختصر انجین یا موتور دارای استاندارد یورو سه،خریداری کنن.تا حقیقتا موتورسیکلت انژکتوری استاندارد خریده باشن.
    هادی ترحمی دوستدار هوای پاک و آسمان آبی از کلانشهر آلوده ی تهران.

    ۰۱
  4. ندید میگم این موتور همه چیزش مهندسی معکوس شده همون انجین هوندا ۱۲۵ و برداشتن با یه سری تغییرات انژکتورش کردن و دادن بیرون که اونم ضعفای خودشو داره

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.