۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۹۴۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۲۰

شواهد کارشناسی لزوم انتقال پتروشیمی جهرم را نشان می دهد؛ اما اصرار نمایندگان استان بر عدم انتقال، سبب شده این طرح همچون ۱۰ سال گذشته متوقف باقی بماند. با متوقف ماندن چنین پروژه ای، شهر جهرم و مردم آن بیش از هر زمان دیگر متضرر می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد پتروشیمی جهرم در سال ۱۳۸۶ به همراه ۴ پتروشیمی در شهرستان‌های داراب، فسا و فیروزآباد تصویب گشت؛ بعد از ۲ سال کلنگ احداث این پتروشیمی به زمین زده شد و بهره برداری از آن طی ۴ سال به مردم جهرم وعده داده شد.

بر اساس آمار شرکت ملی پتروشیمی اطلاعات مربوط به این طرح در جدول زیر قید شده است:

همانطور که مشاهده می شود، به دلیل آغاز نشدن فرایند اجرای این پروژه، زمان شروع آن توسط شرکت ملی پتروشیمی به سال ۱۳۹۱ تغییر یافته است.

طرح پتروشیمی جهرم یکی از طرح های وابسته به خط لوله اتیلن مرکز است که با شعار شکوفایی در استان فارس تصویب شد؛ اما این طرح فقط تا مرحله اختصاص زمین پیشرفت داشت و تا کنون هیچ پیشرفتی دیگری نداشته است.

این روزها با شنیده شدن زمزمه های انتقال طرح پتروشیمی جهرم، شاهد واکنش های بسیاری از طرف نمایندگان و مسئولان این شهرستان هستیم. در بیشتر این واکنش ها با انتقال این پتروشیمی به شدت مخالفت شده است.

چرا انتقال پتروشیمی جهرم مطرح شده است؟

بر اساس وعده های داده شده، پتروشیمی جهرم امروز باید در مرحله تولید محصول می بود؛ اما نه تنها بعد از ۱۰ سال هیچ قدمی برای احداث آن برداشته نشد، بلکه امروز بحث انتقال آن مطرح شده است.

دلیل انتقال پروژه پتروشیمی جهرم در مطالعات اولیه آن سرچشمه می گیرد؛ این طرح به خاطر نداشتن مطالعات محیط زیستی و اقتصادی با مشکلات رفع نشدنی همچون عدم تأمین آب و نداشتن توجیه اقتصادی رو به رو است.

پتروشیمی جهرم برای عملیاتی شدن به ۶.۵ میلیون متر مکعب آب در سال نیاز دارد که این حجم از آب، با مقدار آب مصرفی ۷۹ هزار نفر در شبانه روز برابر است. نبود شرایط تامین این حجم از آب یکی از اصلی ترین موانعی است که به خاطر جانمایی اشتباه طرح هرگز مرتفع نمی گردد.

تلاش و اصرار بر احداث پتروشیمی با تعریف اشتباه جهرم، بلاتکلیفی ۱۰ ساله این طرح را رقم زده است . وجود این فضای بلاتکلیفی محروم سازی چندین ساله ی مردم جهرم از طرح های مناسب جایگزین را به همراه داشته است.

هزینه اجرای طرح پتروشیمی جهرم بیشتر از هزینه های انجام شده تاکنون

فرماندار جهرم در تابستان امسال بیان کرد: تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای پتروشیمی جهرم هزینه شده است و به همین خاطر باید با انتقال آن مخالفت کرد.

اتلاف ۵۰ میلیارد تومانی برای طرحی که فاقد مطالعات کارشناسه است، می تواند عدم وجود نگاه ملی و بلند مدت در مسئولان را نشان دهد. البته مطمئناً چنین اشتباهی خود نمی تواند دلیلی برای ادامه یافتن طرح احداث پتروشیمی جهرم باشد.

اکنون نمایندگان و مسئولان استانی با علم به عدم وجود امکان ساخت پتروشیمی جهرم، باید واقعیت این طرح را برای مردم بیان کنند و با همراهی مردم، احداث پروژه های را مطالبه کنند که از وجود مطالعات کارشناسی آنها اطمینان کامل داشته باشند.

  1. آخه ما با گرفتن وام و پرداخت اقساط با دربدری و نداری منتظر این کمک مالی خانواده بودیم و حالا متوجه شدیم چه کلاهی سرمان آمده است. انشاا... همه ی کسانی که عامل این همه نابسامانی و کم اندیشی شده اند را اولا رسوا و پس از آن به درک واصل کند.

    ۲۲۶
  2. صرفا به خاطر رای است که نمایندگان مخالف جابجایی هستند وگرنه که خودشون هم میدانند که این آب هیچگاه آنجا تامین نمیشود

    ۱۱۸
    • سلام، من ساکن جهرم نیستم، سهام جهرم هم ندارم، ولی یه سوال دارم: کی گفته فقط شهرهای کنار دریا باید پتروشیمی داشته باشند؟ ببینید مساله آب بهانه است، آب را میشود انتقال داد، بنظر من اگر جنگ شود امنیت جهرم بیشتر از امنیت کنار دریاست، مسایل جغرافیای هم در نظر بگیرید، دولت روحانی نمیخواهد و قرار هم نیست که کار مفیدی بکند، فقط دنبال بهانه است و نقاط ضعف،

      ۶۶

      • اخه شما کجای جهان دیدن که یک پتروشیمی در جایی بسازن که از لحاظ مهندسی و محیط زیستی اصلا مناسب نیست.
        پتروشیمی تعداد مشاغل خیلی زیادی ایجاد نمیکنه . در کل به جای اینکار بهتر بود معادن این شهر و سایر توانمندیی که دارد استفاده میشد که اینگونه مشاغلی بیشتری ایجاد هم میشد و هم از لحاظ مالی مردم وضعیت بهتری پیدا میکردند.

        ۱۶

      • برادر من سلام ، شما د رچه قرنی زندگی می کنید، مگر امروز با اسب و تانک می جنگند که شما این حرف رو می زنید، الان با ظهور تکنولوژی های جدید استراتژی استقرار نقاط مهم در مرکز کشور موجودیت خود رو از دست داده است. الان مسئله مهم و حیاتی مسئله آب است که در جهرم نیست، می خواهید جهرم هم به وضع اصفهان دچار بشه، الان اصفهانی ها ذوب آهن را بلای خود می دانند که آسیب های جدیدی به منطقه شون زده است. نگاه فرامنطقه ای و ملی برای طرح های عمرانی راه برون رفت ما از این معضلات است و باید هر جا که پیش نیازهای طرح های عمرانی فراهم است با مد نظر قراردادن صرفه اقتصادی و ... اقدام به احداث نمود.
        یعنی چه که یه طرحی سال ۸۶ کلنگ بخوره هنوز هم که هنوزه بهره برداری نشه. مسلماً فشار سیاسی که به کار کاشناسی چربیده موجب آن شده و در صورت تداوم ضررهای بیشتری متوجه منطقه و مردم خواهد شد. این مسئولان بی لیاقت فقط در فکر منافع خودشون هستند و بس و کاری به ضرر مردم ندارند و به این فکر ی کنند که در فرصتی که گیرشون اومده باروبندیل خود رو ببندند و لاغیره

        ۰۵

  3. ما واقعا با بد بختی پول سهام این شرکت را تهیه کردیم حالا بعد ده سال هیچ !?

    ۲۹
  4. کسی میدونه این حق تقدم هایی که در بورس خریدیم آخر و عاقبتش چی میشه؟

    ۰۵
  5. میدونستید الفین فیروزآباد که به عسلویه منتقل شده مالکش قرارگاه خاتمه سهامش هم در بورس بنام پتروشیمی های فسا داراب جهرم هست و کمتر از ۲۰۰% بازدهی داشتن که خیلی کمتر از پتروشیمی ممسنی است که ۹۰۰% بازدهی داشته پتروشیمی های فسا داراب جهرم هم مالکش قرارگاه خاتمه بجنبید بخرید تا مثل ممسنی نشده اولویت اول ساخت پتروشیمی فقط همین الفین هاست چه بهتر که مالکش هم خوشنام باشد همه جا شایعست میگن اگه ساخته بشن سودشون بالای هزار تومنه و قیمتشون بالای ده هزار تومن می شود الان زیر ۳۰۰ تومن میشه هر تعداد پتروشیمی های فسا داراب جهرم خرید

    ۱۲۱۱
  6. حداقل اصل پول و سود ۱۰ ساله شو برگردونن

    ۰۷
  7. از نمایندگان محترم مجلس خواهشمندم پیگیر رفع مشکلات پتروشیمی جهرم باشند تا حق سهامداران تضییع نشود

    ۲۵
  8. امروز رفتم کارگزاری برای این پتروشیمی ۱۵۰۰۰تاسهم دارم بعد ۱۲سال کل موجودیش که برای من سود داده۴هزارو پونصد تومنه.نه خدایی این چه سرمایه گذاری بود اخه؟کل ارزش داری منو زده۶ملیون تومن.ایا واقعا این دارایی الان کل سوده این پتروشیمی بوده طی این همه سال؟
    بنظرم باید از راه قضایی وارد ماجرا شد دیگه چون داره حق همه سهامداران که با قرض و وام و پس اندازسهام خریدن تضییع میشه

    ۰۵
  9. طراحیش را باید اصلاح کرد
    با تکنولوژی های جدید مصرف آب تا ۸۰٪ کاهش داده میشه
    مصارف آب خنک در قسمت های مختلف و شرایطش رو برای من بفرستید بررسی میکنم و بهتون میگم که چقدر میشه مصرف آب رو کاهش داد
    تو سیستم های قدیمی از آب برای خنک کردن استفاده میشد با توجه به کمبود آب میشه از سیستم های خنک کننده بدون آب و یا سیستم های با مدار بسته و ... استفاده کرد
    همچنین با تصفیه و بازچرخانی پسابها میشه به کاهش مصرف آب باز هم کمک کرد
    مسئولین شرکت تماس بگیرن تا بگم چیکار کنن
    ۰۹۱۳۱۰۴۱۱۴۲

    ۲۲
  10. سلام بنده ۱۲ سال پیش از بانک کشاورزی جهت ۱۵۰۰۰ سهام وام دریافت کرده ام وبا سختی اقساط را پرداخت کرده ام به امید روزی که به اقتصاد خانواده کمک شود ولی تا حالا هیچ اتفاقی نیافتاده تکلیف چیست

    ۰۷
  11. ای بابا.۱۰_۱۲ساله نمیتونین راه بندازین.حداقل کارو شروع کنین یکم جلو ببرین بعد چندین سال.مردم امیدوار کنین.مردم سالهاس سرمایه گذاری کردن به امید سود نه اینکه بعد ساله اصل پولشونم نباشه.
    یا شروع کنین؛یا اعلان ورشگستگی کنین تمام

    ۰۲
  12. پتروشیمی ساخته میشه یا ن
    خسته کردین مردمو .
    ایندمونو از بین بردین

    ۱۵
  13. سلام نتیجه کار چه می شود تکلیف سهامداران را روشن کنید

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.