۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۹۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ دسته: چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

وزیر ارتباطات با بیان اینکه کتابچه چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برای ستاد و دستگاه ها قابل استفاده است، گفت: در این همایش علاوه بر بیان مشکلات، راهکارهای قابل توجه و موثر نیز ارائه شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به متمایز بودن این همایش نسبت به سایر همایش های معمول در کشور، گفت: گزارش های این همایش، قابل استفاده برای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و سایر دستگاه ها خواهد بود.

چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، همایشی کاربردی و موثر

وی در خصوص ویژگی چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، گفت: معمولا همایش هایی برگزار می شود که در آن صرفا دور هم جمع می شوند و در مورد مشکلات حرف می زنند اما این همایش کار علمی کرده و به صورت خاص به بررسی عملکرد دستگاه های مختلف پرداخته است.

اولین ارزیابی رسمی از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منتشر شد

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در دل این همایش دو نکته وجود دارد، گفت: یک نکته این که حرکت را تایید می کند و در حال ارزیابی آن است. نکته دوم این است که این همایش یک کار تبلیغاتی و یا مرتبط با یک موضوع خاص نیست و قطعا موضوعات و گزارشات مفیدی دارد که طبیعتا در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارزیابی می شود و دستگاه های مختلف به آن می پردازند. بنابراین فکر می کنم مفید فایده و موثر خواهد بود.

وی افزود: مسئولین اگر واقع بین باشند، ولو اگر این گزارش ها در بخش هایی جهت گیری نیز داشته باشد، ایرادی ندارد. چراکه از دیدگاهی، یک ارزیابی علمی نسبت به عملکردشان انجام شده است. ارزیابی علمی و فراجناحی که در این مجموعه انجام شده است، کار بسیار ارزشمندی است.

وزیر ارتباطات گفت: ما باید خودمان یک چنین نهاد هایی تشکیل بدهیم که مار ا ارزیابی کنند؛ در حالی که در مجموعه شبکه  تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، گروهی مبتنی بر اعتقاد، علاقه و چارچوب های فکری شان این کار را برای ما بدون هزینه انجام داده و ما را نقد می کنند؛ این کار خیلی ارزشمندی است؛ بایستی بپذیریم و حمایت کنیم.

روند جایگزینی مشاغل سنتی با کسب و کار های نوین در سال های اخیر

آذری جهرمی در پاسخ به سوالی در مورد استارت آپ هایی که کسب و کار های سنتی را با مشکل مواجه کردند، گفت: قطعا در این مورد فکر کرده ایم و این طور نیست که نسبت به آن بی توجه باشیم. این مسئله یک روند است برای مثال در انگلستان از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۸۰۰ هزار شغل سنتی از بین رفته است ولی ۳.۵ میلیون شغل جدید، جایگزین آن شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود ۹ تا ۱۰ درصد مشاغلی که در سال ۲۰۳۰ وجود دارند، عناوین جدید باشد که امروز اصلا وجود ندارند. دنیا در حال تحول است و نکته مهم در اینجا، مکانیزم هایی است که بتوانیم این نیروی کار را توانمند کرده و دوباره به چرخه کار برگردانیم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اهمیت افزایش بهره وری در کشور، گفت: اولین آفت مقاومت در مقابل حذف مشاغل سنتی در کشور کاهش بهره وری است. کاری که با ۲۰ نفر انجام می دادید، امروز با استفاده از تکنولوژی با ۵ نفر انجام می شود. مفهوم پافشاری بر کسب و کارهای سنتی در واقع پافشاری بر بهره وری پایین است.

داشتن مکانیزم و آمادگی برای انتقال نیروی کار به مشاغل جدید

وی خاطرنشان کرد: ما بایستی ضمن استفاده از فناوری و ارتقای بهره وری، برای نیروی کار نیز ارزش قائل شده و توانمند سازی نیروی کار و بازگشت آن ها به حلقه کار را به عنوان یک اصل در نظر بگیریم. باید اجازه دهیم کسب و کار ها با فناوری و نوآوری وارد عرصه های جدید شوند.

آذری جهرمی با تاکید براینکه هر تغییری با مقاومت و مخالفت همراه است، گفت: در این مورد نیز به شکل های مختلفی ممکن است ظاهر شود. وقتی گفته می شود که انقلاب در عرصه اقتصادِ دنیا در حال به وجود آمدن است، معنا و مفهوم خاص خود را دارد. ما می توانیم آگاه باشیم از اینکه یک سیلی در حال وقوع است و با سد زدن از آن استفاده کنیم و یا اینکه می توانیم بی تفاوت باشیم که بیاید و همه چیز را با خود ببرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ممنوعیت واردات کالا ها، گفت: این کالا ها به کارگروه مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت رفت و از آن ۲۱ قلم، ۱۹ قلم مورد تایید قرار گرفت و در دستور کار دولت است که به تصویب برسد. این کالا ها ممنوعیت استفاده در دستگاه های دولتی دارد.

مشاغل از حوزه صنعت و کشاورزی به عرصه خدمات نقل مکان می کنند

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی چه کمکی می تواند به مسئله اشتغال در کشور کند، گفت: اشتغال در کشور ما بیشتر متمرکز در صنعت کشاورزی است و این مسئله در دنیا باتوجه به پیشرفت تکنولوژی روند کاهنده را نشان می دهد، علیرغم اینکه اقتصاد در حال بزرگ شدن است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی کیک اقتصاد را بزرگتر می کند، گفت: اگر ما موارد مورد نیازمان را خود تولید کنیم به این معنی است که به تولید بیشتری نیاز داریم. بنابراین باید به اصول اقتصاد مقاومتی که درون زایی و برون نگری است بپردازیم. بایستی ظرفیت های داخلی خود را فعال کنیم به این ترتیب که تمام ظرفیت نیاز داخل، متعلق به خودمان باشد و البته بتوانیم سهمی از بازار بین المللی را نیز در اختیار بگیریم.

آذری جهرمی افزود: مفهوم این مسئله این است که نیروی کار بیشتری در داخل کشور خواهیم داشت و این روند شیب کاهشی اشتغال را می تواند پوشش دهد. طبیعتا اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی در عرصه صنعت و کشاورزی عملی شود، در افزایش بهره وری موثر خواهد بود.

وی با خاطرنشان کردن این نکته که طبیعتا در عرصه خدماتی رشد اشتغال را خواهیم داشت، گفت: مجددا بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، اصول بازار ما در حوزه خدماتی بایستی متعلق به شرکت های داخلی باشد و تامین نیاز ها در حداقل ممکن به شرکت های خارجی سپرده شود. زیرساخت خوبی نیز در این زمینه در کشور وجود دارد و خدمات می تواند در بستر داخلی شکل بگیرند.

خلاقیت و علم دانشجویان، راه حل ایجاد انقلاب در حوزه مشاغل خدماتی بر بستر فناوری

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که دانشجویان چه کمکی در زمینه اقتصاد مقاومتی می توانند بکنند، گفت: کلید ارائه خدمات بر بستر فناوری، خلاقیت است و این خلاقیت عمدتا وقتی در کنار مجموعه های دانشجویی در کنار علم قرار بگیرد می تواند این جریان و انقلاب را ایجاد کند. با توجه به تهدیداتی نیز که در این زمینه مطرح می شود، جریان های دانشجویی بایستی ورود کرده و این عرصه را از آن خود کنند. همچنین تلاش کنند که از مزایای این عرصه در جهت منافع ملی استفاده کنند.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص کوچک سازی دولت، گفت: این مسئله مطابق با قانون است و پس از رسیدن به سن بازنشستگی، ترخیص می شوند. سیاست کلی در این زمینه به این نحو است که بایستی ۱۵ درصد بدنه دولت را کوچک کنیم. سیاست ما این است که مکانیزم استفاده بهینه از نیروی انسانی در مجموعه وزارت ارتباطات داشته باشیم و از نیرو های جوانی که در سال های اخیر جذب شده اند، استفاده کنیم و با استفاده از فناوری اطلاعات، مکانیزم های سنتی را اصلاح کرده و از جذب جدید جلوگیری کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.