۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۴۴۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: تجارت دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه ضرورت اقتصاد مقاومتی است و در سال های اخیر تجارت دو جانبه یا چند جانبه با کشورهای همسایه و همسو نظیر کشورهای اوراسیا در دستور کار قرار گرفته است. 

به گزارش مسیر اقتصاد مجتبی خسروتاج در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت خارجی در تجارت جهانی ۰.۳۴ درصد است، گفت: از ابتدای انقلاب به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود داشته است، سیاست های ما جایگزینی واردات و خودکفایی تولید داخل بوده است.

وی افزود: با مقایسه تجارت خارجی کشور با سایر کشورها رشد قابل توجه کشور در این بخش ملموس است.

خسروتاج با بیان اینکه در شرایط سیاسی خاص مجبور به تولید بودیم و نگاه ویژه ای به بخش رقابت پذیری در تولید نشده است، گفت: در این سال ها واحدهای تولیدی زیادی با هدف تامین نیاز داخل و عدم توجه به رقابت پذیری تشکیل شده است.

معاون وزیر صنعت در ادامه گفت: در برخی کالاها نظیر صنعت پتروشیمی و فولاد نیز به ظرفیت های صادراتی توجه شده است؛ بطوریکه هم اکنون صنعت پتروشیمی ظرفیت صادراتی ۲۰ میلیون تن را داراست و در بخش فولاد تا انتهای دولت دوازدهم زنجیره فولاد با مقایسه با چهار سال گذشته آن ۲.۵ برابر افزایش می یابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طرح های پتروشیمی و فولادی به ترتیب توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و ایمیدرو پیگیری می شود. 

وی با بیان اینکه برای توسعه هر بخش نیاز به موتور توسعه ای به منظور افزایش رقابت پذیری و صادرات است، افزود: اگر بخواهیم سهم بالاتری در تجارت جهانی داشته باشیم بایستی ظرفیت سازی کنیم.

خسروتاج گفت: برای افزایش صادرات بایستی یک سازمان با نگاه صادرات تشکیل شود و در این راستا توجه ویژه ای به شرکت های برندینگ شود.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تمرکز در مزیت ها منجر به توسعه صادراتی خواهد شد، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در توسعه صادرات ظرفیت سازی کرد.

وی گفت: این ظرفیت صادرات بایستی در بخش تولید «کالا و خدمات» و ظرفیت سازی بنگاه ها و تقویت آن ها در حضور بین المللی باشد.

خسروتاج در ادامه تاکید کرد: تجارت دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه ضرورت اقتصاد مقاومتی است و در سال های اخیر تجارت دو جانبه یا چند جانبه با کشورهای همسایه و همسو نظیر کشورهای اوراسیا در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت در پایان تصریح کرد: بایستی با اعمال برنامه بلند مدت در قالب نظام تعرفه ترجیحی ارتباط ایران را با کشورهایی نظیر قزاقستان، قرقیزستان و عراق تقویت کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.