۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۹۲۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به منظور ایجاد تحولات اقتصادی و بهبود وضعیت سیاستگذاری در کشور هند، از سوی نخست وزیر این کشور تأسیس شده است. این سازمان از زمان تأسیس اثرگذاری قابل توجهی بر روند پیشرفت اقتصادی کشور هند داشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مسیر اقتصاد در اویل دهه ۱۹۹۰ از یک طرف رکود تورمی و فقر در کشور هند گسترش یافته بود و از طرف دیگر مشکلات اجتماعی در این کشور ایجاد شده بود که انجام اصلاحات اساسی را الزامی می نمود.در این میان دولت هند تصمیم گرفت اصلاحات زیادی را در دستور کار قرار دهد و از یک اقتصاد با برنامه ریزی متمرکز مقداری فاصله بگیرد.

پژوهشگران هندی اصلاحات اقتصادی و استفاده بیشتر از سازوکارهای رقابتی از سوی دولت در سال ۱۹۹۱ را رنسانس اقتصادی این کشور نام نهاده اند. این اصلاحات از سوی نخست وزیر هند و وزیر دارایی این کشور در دستور کار قرار گرفت. از طرفی کمیسیون برنامه ریزی این کشور کارکرد و اثر بخشی لازم را در تدوین سیاست های اقتصادی و اجتماعی از دست داده بود.

تا پیش از این تصمیم گیری و سیاست گذاری در دولت مرکزی هند به شکل یک سویه انجام می گرفت. این رویه در برخی موارد نارضایتی و بی اعتمادی مردم را درپی داشت و موجب بروز مشکلاتی در ایجاد هماهنگی بین دولت مرکزی و ایالات های این کشور میشد.

تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با هدف تصمیم گیری برای توسعه هند

در همین راستا دولت هند تصمیم گرفت که سازمان پیشرفت نیتی آيوگ را به منظور بهبود تدوین سیاست های اقتصادی و اجتماعی و همکاری بین دولت مرکزی و ایالت ها تأسیس کند. سازمان پیشرف نیتی آیوگ یک نهاد سیاست گذاری زیر نظر دولت است که برنامه های توسعه کوتاه مدت و بلند مدت را تهیه و تدوین می کند. این سازمان توسط نارندرا مودی نخست وزیر فعلی هند تأسیس شده است.

همان طور که انتظار می رفت سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به خوبی توانست در ارائه توصیه های صحیح،‌ استراتژیک و فنی در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی مؤثر باشد و به تقویت همکاری ها بین سطوح مختلف دولت ها کمک نماید. طبق گزارش یک مؤسسه تحقیقاتی بین المللی کلید موفقیت سازمان پیشرفت نیتی آیوگ ساختار نوآورانه، تیم حرفه ای و تخصص محور، توانمندی بالا، اعتماد به نفس کارکنان و اعتبار دولتی این سازمان است.

آینده هند و سازمان پیشرفت نیتی آیوگ

همان طور که نارندرا موندی رئیس این سازمان بیان کرده است، سازمان پیشرفت نیتی آیوگ یک رویکرد برنامه ریزی شده، بدون محدویت و جدید را برای مقابله با مشکلات هند برای خود در نظر گرفته است. این روش های که سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در مسیر توسعه پایدار و همه جانبه در هند پیاده سازی می کند، موجب شده است که هند در سال های اخیر موفقیت های اقتصادی و اجتماعی مناسبی را به دست آورد.

گرچه مشکلات در همه کشور ها وجود دارد اما در عصر حاضر تصور مردم کشور هند و همچنین مردم دیگر کشورها نسبت به این کشور تغییر کرده است؛ به طوریکه دیگر از کشور هند به عنوان کشوری بسیار ضعیف از لحاظ اقتصای و اجتماعی یاد نمی شود و فروش گسترده کالاهای هندی در بازارهای جهان و سرمایه گذاری عظیم در این کشور یک روند معمول به شمار می آيد.

به گفته بکول دولاکیا[۱] اقتصاددان ارشد هند «من معتقد هستم که سازمان پیشرفت نیتی آيوگ با هدایت و رهبری نخست وزیر هند و با همراهی تیم بسیار مختصص و مجرب خود می تواند هند را در سال های آینده به یک ابر قدرت اقتصادی تبدیل کند».

[۱] Bakul Harshadrai Dholakia

منبع: بیزینس تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.