۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۵۹۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

یکی از مهم ترین مأموریت های وزارت توسعه ترکیه، پیش بینی مشکلات اقتصادی و برنامه ریزی برای رفع آن هاست. اجرای برنامه های این وزارتخانه موجب افزایش مقاومت اقتصاد این کشور در برابر تکانه های ناشی از اقتصاد بین الملل و بحران های سیاسی داخلی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد وزارت توسعه ترکیه پس از دسته بندی مشکلات اقتصادی و اجتماعی، به بررسی، تجزیه و تحلیل موضوعات پرداخته و یک برنامه میان مدت سه ساله ([MTP) را تدوین کرده است. این برنامه ریزی با همکاری دپارتمان های تخصصی زیر نظر این وزارتخانه، صورت گرفته است.

طبق گزارش وزرات توسعه ترکیه این برنامه برای دستیابی به موارد زیر تدوین شده است، که در واقع اهداف برنامه (MTP) ترکیه محسوب می شوند.

  • حفظ ثبات اقتصاد کلان همراه با کاهش تورم، افزایش اشتغال و نظم مالی؛
  • تبدیل ترکیه به یک کشور رقابت پذیر در سطح منطقه؛
  • بهبود وضعیت اجتماعی شهروندان؛
  • تسریع در تحول ساختاری صنعت، افزایش رقابت های بین المللی همراه با افزایش سطح تکنولوژی و بهره وری؛
  • همچنین در طول برنامه MTP اولویت اصلی کشور، افزایش پس انداز داخلی،‌ تضمین سرمایه گذاری خصوصی و رشد صادرات است.

پیشرفت اقتصاد ترکیه با وجود ضعف اقتصاد جهانی

روند نزولی تجارت و سرمایه گذاری در جهان، تقاضای بلند مدت ضعیف،‌ کاهش نرخ رشد بهره وری، سطح پایین دستمزد، افزایش بدهی های بخش خصوصی،‌ مخاطرات منطقه ای،‌ مشکلات سیستم بانکی،‌ شکنندگی بازارهای مالی و افزایش نابرابری درآمد مشکلات اقتصادهای بزرگ جهان است که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر دیگر اقتصاد ها نیز صدمه وارد می کند. این مسئله از نگرانی های ترکیه و وزرات توسعه این کشور است.

با این حال در برنامه میان مدت گذشته وزارت توسعه ترکیه به رغم تنش های منطقه ای و ضعف اقتصاد جهانی، این کشور با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط وزارت توسعه، رشد ۴ درصدی را به خود اختصاص داده است.

تلاش برای عبور از بحران های سیاسی با برنامه ریزی اقتصادی

گرچه حوادث تروریستی در سال ۲۰۱۶ و ضربه به گردشگری و همچنین تلاش برای کودتا، تأثیر منفی بر شاخص های اقتصادی و اجتماعی ترکیه داشته است؛ اما اقتصاد ترکیه به لطف اقدامات صورت گرفته توسط وزارت توسعه و برنامه ریزی MTP در حال عبور از این شرایط و بازگشت به حالت عادی است.

علی رغم کاهش ۰.۱ درصدی نرخ بهره، افزایش ۰.۹ درصدی درآمد دولت ترکیه از طریق مالیات های غیر مستقیم و سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی نشان دهنده موفقیت برنامه های وزارت توسعه ترکیه است.

وزارت توسعه ترکیه اعلام کرده است که در طول اجرای برنامه های میان مدت توسط نهادهای مسئول، نباید اهداف مدنظر در برنامه دهم توسعه ترکیه فراموش شود و طبق برنامه ریزی های انجام شده اجرای این برنامه همچنان در دستور کار قرار دارد. هدف اصلی در برنامه دهم توسعه ترکیه، ایجاد تحول در بخش های اقتصادی این کشور است.

مهمترین عامل موفقیت این وزارتخانه پیش بینی مشکلات، برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای آن ها و همچنین اطمینان از اجرایی شدن برنامه ها توسط نهاد مسئول در کشور است که موجب شکوفایی اقتصاد و پیشرفت ترکیه شده است.

پینوشت:

[۱] Medium Term Programme

منبع : برنامه میان مدت وزارت توسعه ترکیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.