۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۷۱۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

کشور چین سیستم پرداخت جدید به نام PVP را برای جایگزینی با سوئیفت راه اندازی نموده است؛ این سیستم توانایی انجام پرداخت بوسیله دو ارز ملی را به طور همزمان دارد. از این سیستم برای اولین بار در مبادله با کشور روسیه استفاده خواهد شد و به این ترتیب آمریکا دیگر به معاملات این دو کشور از طریق سوئیفت دسترسی نخواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته اعلام شد که چین یک سیستم «پرداخت در مقابل پرداخت (PVP)» جهت تسویه معاملات بین یوآن چین با روبل روسیه راه اندازی کرده و گفته شده که هدف از این اقدام کاهش ریسک و بهبود کارایی سیستم ارز خارجی است.

این سیستم که بر اساس بیانیه سیستم معاملات ارز خارجی بانک مرکزی چین روز دوشنبه (۹ اکتبر) راه اندازی شده است، سازوکار جدیدی است که می تواند رقیبی جدی برای انحصار طولانی مدت سوئیفت به عنوان سیستم پرداخت بین بانکی تحت نظارت ایالات متحده آمریکا باشد و امکان پرداخت همزمان با دو پول ملی مختلف را فراهم نماید.

سیستم مبادلات ارز خارجی بانک مرکزی چین اعلام کرده که قصد دارد تا سیستم PVP را برای انجام مبادلات یوآن با ارزهای دیگر در خلال پروژه جاده ابریشم نیز استفاده نماید و با روند بین المللی شدن یوآن تطبیق دهد.

با این حال روسیه یکی از اولویت های اصلی است که بزرگترین تولید کننده نفت در جهان بوده و اخیرا بزرگترین منبع تأمین کننده نفت چین نیز شده است.

منبع: گلوبال ریسرچ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.