به گزارش مسیر اقتصاد کمیسیون اروپا امروز از یک برنامهٔ جامع برای گسترش شبکهٔ ریلی پرسرعت در سراسر اتحادیهٔ اروپا رونمایی کرد. هدف طرح کاهش چشمگیر زمان سفر و تقویت رقابتپذیری اروپا در سطح جهانی است. این برنامه در چارچوب اهداف اقلیمی اتحادیه برای دستیابی به کربنخنثی تا سال ۲۰۵۰ طراحی شده و بر توسعهٔ خدمات ریلی سریع، راحت، ایمن و قابلاعتماد تمرکز دارد.
بر اساس این برنامه و با اتکا به شبکهٔ حملونقل ترانساروپایی «TEN-T»، مدتزمان بسیاری از مسیرهای پرتردد ریلی در اروپا نصف خواهد شد. برای نمونه، تا سال ۲۰۳۰ مسیر برلین–کپنهاگ به چهار ساعت میرسد، در حالیکه اکنون حدود هفت ساعت زمان میبرد. افزون بر این، اتصالهای جدید فرامرزی کشورهای حوزهٔ بالتیک را به شبکهٔ ریلی پرسرعت پیوند میدهد و امکان سفر از پاریس تا لیسبون از طریق مادرید را فراهم میکند.
هدف اصلی برنامه، ایجاد یک شبکه یکپارچه و پرسرعت تا سال ۲۰۴۰ است. برای تحقق این هدف، مجموعهای از اقدامات در چهار محور طراحی شده است؛ از جمله شتاببخشی سرمایهگذاریها، هماهنگسازی زیرساختها، حذف گلوگاههای مرزی تا سال ۲۰۲۷ و فراهمکردن امکان حرکت قطارها با سرعتهای بالاتر از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در مسیرهایی که از نظر اقتصادی توجیهپذیرند.
طرح همه جانبه تهیه شده است
کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرده که در ماههای آینده یک استراتژی تأمین مالی ویژه ارائه خواهد کرد تا سرمایهگذاریهای دولتی و خصوصی بهصورت هماهنگ به سمت پروژههای اولویتدار هدایت شود. این فرایند به «توافقنامهٔ ریلی پرسرعت» منتهی خواهد شد؛ تعهدی چندجانبه برای تأمین سرمایهٔ موردنیاز پروژههای کلیدی و تکمیل شبکهٔ TEN-T تا سال ۲۰۴۰.
در بخش خدمات، کمیسیون قصد دارد بازار تجهیزات ریلی دستدوم را توسعه دهد. در سال ۲۰۲۷ مقرراتی برای ممنوعیت انهدام ضد رقابتی تجهیزات سالم و ایجاد شفافیت در فروش و بهرهبرداری آنها پیشنهاد خواهد شد. همچنین در سال ۲۰۲۶ طرحی برای بهبود سامانههای بلیتفروشی فرامرزی ارائه میشود تا دسترسی مسافران به سفرهای چنداپراتوری و حقوق مسافر بهصورت سادهتر و یکپارچهتر انجام شود. کاهش موانع ورود اپراتورهای جدید، تعیین عادلانهٔ تعرفهها و دسترسی غیرتبعیضآمیز به ظرفیت خطوط از دیگر اقدامات مهم این برنامه است.
در حوزهٔ نوآوری، فراخوان «اروپای ریلی» در سال ۲۰۲۶ به توسعهٔ نسل جدید ناوگان پرسرعت اختصاص خواهد یافت و قوانین مربوط به صدور گواهینامه رانندگان قطار برای تسهیل تردد فرامرزی اصلاح میشود. برنامهٔ استقرار یکپارچهٔ ERTMS نیز از سال ۲۰۲۶ برای افزایش قابلیت همکاری اجرا خواهد شد.
خطوط پرسرعت فقط زمان انتقال را کاهش نمیدهند
این طرح علاوه بر کاهش زمان سفر، به ارتقای امنیت اروپا کمک میکند؛ زیرا امکان جابهجایی سریع نیروهای نظامی و تجهیزات دفاعی را در کنار بار غیرنظامی فراهم میسازد.
کمیسیونر حملونقل پایدار و گردشگری اروپا اعلام کرد: «ریل پرسرعت فقط کاهش زمان سفر نیست؛ بلکه ابزاری برای تقویت اقتصاد اروپا، اتصال شهروندان و پیشتازی در حملونقل پایدار است. این برنامه نشان میدهد که اتحادیه اروپا از مرحلهٔ آرزو عبور کرده و وارد مرحلهٔ اقدام شده است.»
این ابتکار جدید مکمل اقدامات جاری اتحادیهٔ اروپا برای توسعهٔ حملونقل ریلی فرامرزی و حمایت از شبکهٔ TEN-T است؛ شبکهای که تاکنون با ۳۴.۴ میلیارد یورو تأمین مالی شده و ۸۰۴ پروژهٔ زیرساختی را پوشش داده است. این رقم حدود ۶۹ درصد از کل سرمایهگذاریهای «تسهیلات اتصال اروپا» را تشکیل میدهد.
منبع: کمیسیون اروپا
انتهای پیام/ حملونقل

