۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۴۵۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به دنبال تحریم روسیه و افزایش فشار غرب به این کشور، سطح تبادلات تجاری دو جانبه چین و روسیه که ۷۰ درصد از آن با ارزهای محلی یوآن و روبل انجام می‌شود در سال جاری از معادل ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

به گزارش مسیر اقتصاد میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه گفت، تراز تجاری دوجانبه بین روسیه و چین از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال جاری فراتر می‌رود. وی افزود که ۷۰ درصد از معاملات بین دو کشور در حال حاضر با ارزهای محلی (روبل روسیه و یوان چین) انجام می‌شود. روسیه همچنین امیدوار است که بتواند با افزایش تجارت دوجانبه خود با چین، روابط سیاسی خود را مستحکم‌تر کند.

تحکیم روابط سیاسی چین و روسیه

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، روز چهارشنبه پس از اقدام گروه هفت برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، گفت: پکن و مسکو باید ارتباط تجارت و دیپلماسی خود را ارتقا دهند. شی این اظهارات را پس از دیدار با میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه، که از یک سری قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری جدید با چین خبر داد، بیان کرد. همچنین شی افزود: دو کشور که در سال ۲۰۲۲، کمی قبل از حمله به اوکراین، به یک شراکت بدون محدودیت دست یافتند، باید به حمایت قاطع از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی مشترکشان ادامه دهند و همکاری در نهادهای چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ را تقویت کنند.

جزئیات قرارداد‌های تجاری چین و روسیه

سال گذشته تجارت دوجانبه بین چین و روسیه، به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلار رسید که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ به هدف تراز تجاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برسد، زیرا روسیه محموله‌های نفت و گاز را به متحد خود ارسال می‌کند. از جمله قراردادهایی که روز چهارشنبه به امضا رسید، توافقنامه‌هایی در زمینه مالکیت معنوی و تسهیل تجارت محصولات کشاورزی بود، همچنین گسترش همکاری در تولید هواپیما و کشتی و تحقیقات فضایی مشترک نیز مورد بحث قرار گرفت.

سازوکار جایگزینی دلار در مبادلات دو کشور

میشوستین، بالاترین مقام روسی که از زمان حمله روسیه به اوکراین به چین سفر کرده ‌است، اوایل چهارشنبه به همتای خود لی چیانگ گفت که ۷۰ درصد از تسویه حساب‌های بین‌المللی با ارزهای محلی این کشورها، روبل و یوان انجام می‌شود و این امر بر روابط عمیق آنها تاثیر می‌گذارد. میشوستین به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه گفت: روابط دوجانبه دو کشور به‌دلیل احترام به منافع متقابل در سطح بالایی قرار دارد.

عدم دسترسی روسیه به دارایی‌های خود به‌علت تحریم

از آوریل سال گذشته، میشوستین در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از افراد و نهادهای روسیه، قرار گرفته است که تا حد زیادی ارتباط آنها را با سیستم مالی بین‌المللی قطع می‌کند و هر گونه دارایی را که در ایالات متحده دارند مسدود می‌کند. در میان کسانی که در هیئت نخست وزیر سفر می‌کنند، هرمان گرف، سیاست‌مدار تحریم‌شده و مدیرعامل اِسبِر بانک روسیه، بزرگترین وام‌دهنده دولتی این کشور نیز حضور دارد.

منبع: نیکی‌آسیا

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.