۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۳۵۰۲ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱ دسته: مسکن
۱

مجید گودرزی کارشناس مسکن با انتقاد از عملکرد شهرداری در بستن کمربندی شهر و محصور کردن زمین‌ها، این اقدام را مهمترین عامل در توقف ساخت مسکن دانست و افزود: حدود ۴۰ درصد از سرمایه کشور در بخش دلالی مسکن حبس شده که باعث صفر شدن ارزش افزوده‌ این بخش و وضعیت بحرانی صنعت ساخت و ساز کشور شده است.

با نزدیک شدن به زمان نقل و انتقالات مستاجران، مسئله‌ مسکن و وعده‌ ساخت ۴ میلیون مسکن دولت نیز با ضریب بیشتری مطرح می‌شود. یکی از عوامل اصلی تورم مسکن عدم اعطای زمین برای ساخت مسکن و ایجاد قفل انحصاری برای زمین در یک محدوده مشخص است. در این راستا مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: تاثیر عملکرد غلط دولت قبل در توقف ساخت و عرضه‌ مسکن کاملا مشهود است.

بستن کمربندی شهر و محصور کردن زمین‌ها، مهمترین عامل در توقف ساخت مسکن

گودرزی در ادامه گفت: عرضه و تقاضا یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیم اقتصادی است، اما در سال‌های اخیر، کشور در بحث عرضه مسکن جدید دچار یک خلا شد که سیاست‌گذاری‌های وزارت راه و شهرسازی تحت امر دولت آقای روحانی (آقای آخوندی)، در این امر بی‌تاثیر نبود. کشور ما تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های لازم برای جهش مثبت در بخش مسکن را دارد و از بابت نیروی انسانی، زمین و مصالح نگرانی ندارد.

این کارشناس مسکن با انتقاد از عملکرد شهرداری در بستن کمربندی شهر و محصور کردن زمین‌ها، این اقدام را مهمترین عامل در توقف مسکن دانست و افزود: اگر تنها یک درصد از زمین‌های کشور را به ساخت و ساز اختصاص دهیم، به ازای هر ایرانی ۱۹۶ متر وجود دارد، این آمار و ارقام نشان‌دهنده‌ ظرفیت عظیم کشور برای ساخت مسکن است.

انحراف در پرداخت تسهیلات بانک‌ها از عوامل مهم در معضل تامین مسکن

وی همچنین بیان داشت: این تلاطمات قیمتی و اتفاقات ناگواری که در حوزه‌ مسکن رخ می‌دهد عادی نیست، شاید پذیرفتن کمبود زمین در کشورهای جنوب شرق آسیا آسان باشد، اما این ادعا که ایران با کمبود زمین روبه‌رو است اصلا قابل قبول نیست. یکی از رسالت‌های دولت‌ها، تامین حداقل‌ها برای مردم است و صاحبخانه شدن جزو حقوق اولیه‌ مردم است، اما متاسفانه دولت‌ها این حق اساسی و اولیه‌ مردم را نادیده می‌گیرند.

گودرزی انحرافات در پرداخت تسهیلات بانک‌ها را از عوامل مهم در معضل تامین مسکن برشمرد و گفت: در سال گذشته، از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته به بخش مسکن، تنها ۸ هزار میلیارد تومان آن به دست مردم عادی رسید و ۱۴۲ هزارمیلیارد تومان باقی مانده به بانک‌ها و کارمندان بانک‌ها و زیرمجموعه‌های بانکی تعلق گرفت، این یعنی برخلاف ادعای برخی از بزرگواران، ما کمبود منابع نداریم، بلکه تخصیص غلط منابع را داریم.

حبس حدود ۴۰ درصد از سرمایه کشور در بخش دلالی‌گری مسکن

این کارشناس مسکن عملکرد غلط دولت‌ها در بخش مسکن و کج‌سلیقگی‌ها را از آثار منفی انحصار اراضی کشور در جذب گردشگری دانست و ادامه داد: در حال حاضر جای شهرک‌های ساحلی در نوار شمالی خلیج فارس واقعا خالی است. برخلاف کشور ما، بخش جنوبی دریای عمان و خلیج فارس با استفاده از این ظرفیت ارزشمند برای کشور خود ارزش‌آفرینی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در بخش ساخت و ساز، علاوه بر عدم جذب سرمایه، شاهد خروج سرمایه‌های زیادی از کشور به بازارهای گرجستان و ترکیه هستیم.

گودرزی با انتقاد از عدم توانایی دولت‌ها در مدیریت نقدینگی در بخش مسکن ادامه داد: حدود ۴۰ درصد از سرمایه کشورمان در بخش دلالی‌گری مسکن دپو شده است، این امر باعث شده است که ارزش افزوده‌ این بخش به صفر برسد و صنعت ساخت و ساز کشور بحرانی شود. لازم است با اقداماتی نظیر دریافت مالیات‌های قابل اجرا و موثر، سوداگری‌ها بهینه‌سازی و مدیریت شود و نقدینگی از بخش مسکن به سمت تولید هدایت شود.

بلندمرتبه‌سازی باعث حذف بسیاری از رفاهیات مردم شده است

این کارشناس مسکن در تشریح شرایط بلندمرتبه‌سازی، آپارتمان‌نشینی و لزوم همکاری در ساخت مسکن‌های یک طبقه افزود: بلندمرتبه‌سازی باعث حذف بسیاری از رفاهیات مردم شده است و خانه‌ها به زندان روح افراد تبدیل شده‌اند، این سنگ‌اندازی‌ها علاوه‌ بر مردم، گریبان خود مسئولین را نیز گرفت و سال گذشته ساخت و ساز به حدی کاهش یافت که شهرداری تهران به دلیل محقق نشدن درآمدهای خود مجبور به اصلاحیه زدن در بخش بودجه شد.

گودرزی تاکید داشت: تا زمانی که همکاری‌ها در جهت تسهیل مراحل ساخت و ساز صورت نگیرد و اراضی ملی کشور که از دسترس مردم خارج شده است واگذار نشود، وضعیت موجود ادامه خواهد داشت و امکان آبادانی کشور نیز وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/ مسکن

  1. سلام خسته نباشید اما خوب می دانید که دروغ می گوید فقط به نفع سرمایه داری صحبت می کنید ولا غیر ظلم به قشرهای کارگران

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.