۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۰۰۷ ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ دسته: اقتصاد دریا، تولید کارشناس: مهدی قربانیان
۰

اقتصاد اقیانوس آمریکا به عنوان فعالیت‌های اقتصادی تعریف می‌گردد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از اقیانوس یا دریاچه‌های بزرگ، تمام یا بخشی از مواد اولیه خود را دریافت می‌کنند، اما اقتصاد ساحل آمریکا به فعالیت‌های اقتصادی گفته می‌شود که در نواحی ساحلی انجام می‌گیرند. ۶ صنعت در اقتصاد دریا و ۱۲ صنعت در اقتصاد ساحل تعریف شده‌اند و همه ساله برای این صنایع آمارهای موسسات، اشتغال، حقوق و دستمزد و تولید ناخالص ایالتی منتشر می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاد دریا یا به عبارت دقیق‌تر اقتصاد اقیانوس و ساحل[۱] مورد توجه ویژه دولت آمریکا قرار دارد و به تفکیک توسط مراکز آماری آمریکا تعریف شده است و آمار آن سالانه منتشر می‌شود. در این گزارش به تعریف اقتصاد دریا و ساحل آمریکا براساس گزارش برنامه ملی اقتصاد اقیانوس[۲] آمریکا پرداخته خواهد شد.

اقتصاد دریا، اقتصاد اقیانوسی و اقتصاد ساحلی

اقتصاد اقیانوس به عنوان فعالیت‌های اقتصادی تعریف می‌گردد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از اقیانوس یا دریاچه‌های بزرگ، تمام یا بخشی از ورودی مورد تقاضا را استفاده می‌کنند؛ اما اقتصاد ساحل به فعالیت‌های اقتصادی گفته می‌شود که در نواحی ساحلی انجام می‌گیرند. نواحی ساحلی یا شهرستان‌های ساحلی شامل «نواحی نزدیک ساحل»، «شهرستان منطقه ساحلی مجاور ساحل»، «شهرستان منطقه ساحلی غیرمجاور ساحل» است. براساس تعریفی دیگر می‌توان گفت «شهرستان حوضه آبخیز ساحلی» شامل «حوضه آبخیز» به جز «شهرستان حوضه آبخیز غیرساحلی» است.

اقتصاد اقیانوس تابعی از صنعت و جغرافیا است. یک بنگاه اقتصادی زمانی در اقتصاد اقیانوس تعریف می‌شود که یا در صنعتی گنجانده شده باشد که به اقیانوس مرتبط است یا تا حدی به اقیانوس مرتبط است و در یک کد پستی مجاور ساحل واقع گردیده است. دریاچه‌های بزرگ و رودخانه‌های اصلی نیز علاوه بر اقیانوس در تعریف اقتصاد اقیانوس و ساحل در نظر گرفته می‌شوند.

اقتصاد ساحل تابعی از جغرافیا است و نوار زمینی از مجاور سواحل تا سرچشمه‌های حوضه‌های آبخیز است. نواحلی «نزدیک ساحل»، موسسات یا جمعیتی است که واقع در یک کد پستی در مجاورت اقیانوس، دریاچه بزرگ، خلیج یا رودخانه هستند. «شهرستان منطقه ساحلی مجاور ساحل» نیز به طور کامل یا جزئی توسط نواحی ساحلی یک ایالت براساس اهداف قانون مدیریت منطقه ساحلی[۳] پوشانده شده‌اند و در مجاورت اقیانوس، دریاچه بزرگ، خلیج یا رودخانه هستند.

تفاوت «شهرستان منطقه ساحلی غیرمجاور ساحل» با ناحیه شهرستان‌های مذکور تنها در عدم مجاورت در کنار اقیانوس، دریاچه بزرگ، خلیج یا رودخانه است. «شهرستان حوضه آبخیز ساحلی» در یک حوضه آبخیز ساحلی قرار می‌گیرد که توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده تعریف شده است. ۴ ایالت شامل کل ایالت در منطقه ساحلی رود آیلند، دلاور، فلوریدا و هاوایی است.

۹ ایالت واشنگتن، آلاسکا، تگزاس، لوئیزیانا، جورجیا، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، ویرجینیا و مریلند مناطق ساحلی خود را با استفاده از مرزهای شهرستان یا معادل شهرستان تعریف می‌کنند. اگرچه کالیفرنیا جزئی از برنامه مدیریت منطقه ساحلی ایالتی نیست اما سن خواکین، یولو و ساکرامنتو به دلیل سهم بزرگی که از اقتصاد ساحلی و اقیانوسی دارند اضافه شده‌اند.

صنایع طبقه‌بندی شده اقتصاد دریا در آمریکا

صنایعی که در اقتصاد اقیانوسی گنجانده شده‌اند ۶ صنعت «ساخت و ساز دریایی»، «منابع زنده»، «مواد معدنی»، «ساخت کشتی و قایق»، «گردشگری و تفریحی» و «حمل و نقل دریایی» هستند. طبقه‌بندی بخش‌ها ذیل این صنایع طبق طبقه‌بندی صنعتی آمریکای شمالی[۴] است.

صنایعی که در اقتصاد ساحل گنجانده شده‌اند ۹ صنعت «منابع زنده»، «ساخت و ساز»، «کارخانه»، «حمل و نقل یا تاسیسات»، «عمده فروشی»، «خرده فروشی»، «امور مالی، بیمه، املاک و مستغلات»، «خدمات» و «مدیریت دولتی» است. بخش‌های مذکور طبق طبقه‌بندی استاندارد صنعتی[۵] است.

۱۲ صنعت «ساخت و ساز»، «خدمات آموزشی و بهداشتی»، «فعالیت‌های مالی»، «اطلاعات»، «اوقات فراغت و ضیافت»، «کارخانه»، «منابع طبیعی و معدن کاری»، «سایر خدمات»، «خدمات حرفه‌ای و تجاری»، «مدیریت دولتی»، «کل، همه صنایع» و «تجارت، حمل و نقل و تاسیسات» طبق طبقه‌بندی صنعتی آمریکای شمالی است. جداول معرفی بخش‌های مرتبط با صنایع اقتصاد اقیانوس و ساحل در ادامه گزارش قابل مشاهده است.

 

 

طبقه‌بندی استاندارد صنعتی در دهه ۱۹۳۰ برای ارائه یک مبنای استاندارد برای تعریف صنایع در سری‌های آماری دولتی ایجاد شد. طبقه بندی صنعتی آمریکای شمالی نیز در دهه ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی[۶] ایجاد شد تا مبنایی مشترک برای کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک قرار بگیرد.

شاخص‌های اقتصاد دریا در آمریکا

آمارهای منتشر شده برای اقتصاد اقیانوس و ساحل از سال ۱۹۹۰ براساس ۴ شاخص موسسات، اشتغال، حقوق و دستمزد و تولید ناخالص ایالتی[۷] است. آمار مربوط به اشتغال تفاوتی بین کار تمام وقت و پاره وقت قائل نیست و اشتغال در مزارع، ارتش، راه‌آهن و خوداشتغالی در شاخص اشتغال نظر گرفته نمی‌شود.

آمار کل اشتغال شامل اشتغال مستقیم، غیرمستقیم و القایی است. اشتغال القایی، اشتغال متاثر از پرداخت‌های مستقیم و غیرمستقیم مردم به مشاغل در منطقه برای خرید مواد غذایی، خودرو، خدمات و غیره است. تولید ناخالص ایالتی، ارزش افزوده تولید شده توسط نیروی کار یا سرمایه در یک ایالت است.

برآوردهای تولید ناخالص ایالتی بر اساس درآمدها و هزینه‌های حاصل شده برآورد می‌شود. این شاخص به عنوان همتای ایالتی تولید ناخالص داخلی[۸] در نظر گرفته می‌شود. آمار شاخص‌های موسسات، اشتغال و حقوق و دستمزد پس از پایان سال در سطح صنعت در دسترس است اما داده‌های تولید ناخالص ایالتی ۱۸ ماه پس از پایان سال در دسترس خواهد بود.

آمارهای مربوط به اشتغال و تولید ناخالص ایالتی به ترتیب از سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ از طبقه‌بندی استاندارد صنعتی به طبقه‌بندی صنعتی آمریکای شمالی تغییر کرده است. همچنین تمام آمارهای مربوط به اقتصاد ساحل و اقیانوسی از سال ۱۹۹۰ براساس طبقه‌بندی صنعتی آمریکای شمالی تخمین زده می‌شود. آمار کازینوها و پالایشگاه‌ها به دلیل موضوع مورد بحث آنها در مورد ارتباط با اقیانوس استثناء هستند و جداگانه گزارش می‌شوند.

آمارهای محرمانه اقتصاد دریا در آمریکا

عمده آمارهای اقتصاد ساحل در دسترس عموم هستند اما آمارهای اقتصاد اقیانوس به دلایلی که در ادامه مطرح خواهد شد به صورت محرمانه باقی مانده‌اند. آمارهای اقتصاد ساحل و دریا در ۴ مورد غربال‌گری می‌شوند و اگر هر یک از موارد را نقض کنند گزارش نخواهند شد.

مورد ۱ و ۲ که موجب می‌شود آمارها محرمانه باقی بمانند شامل هر صنعتی است که تعداد موسسات آن ۳ یا کمتر در هر شهرستان یا ایالت باشد و یا هر صنعتی که دارای ۱ موسسه با ۸۰ درصد یا بیشتر از اشتغال صنعت، شهرستان یا ایالت را به خود اختصاص داده باشد.

مورد ۳ که موجب محرمانگی مذکور خواهد شد وجود صنایع در شهرستان یا ایالتی است که صنایعی با آمار محرمانه دارد و از این طریق محاسبه آمار اشتغال صنعت محرمانه از آمار اشتغال کل و صنایع دیگر قابل محاسبه نخواهد بود. این در حالی است که ممکن است صنایع دیگر در موارد ۱ و ۲ مسئله‌ای نداشته باشند.

مورد ۴ نیز که موجب محرمانگی خواهد شد آمار صنایعی است که در پایگاه داده‌های اداره آمار کار[۹] محرمانه شده باشد و دیگر در پایگاه داده برنامه ملی اقتصاد اقیانوس قابل انتشار نخواهد بود.

منبع: گزارش «راهنمای اندازه گیری داده های بازار برای اقتصاد اقیانوس و ساحل در برنامه ملی اقتصاد اقیانوس»، برنامه ملی اقتصاد اقیانوس، چارلز.اس کورگان، ۲۰۰۷

پینوشت:

[۱] Ocean and Coastal Economic

[۲] NOEP یا National Oceanic Economic Program

[۳] CZMA یا Coastal zone management Act

[۴] NAICS یا North American Industry Classification System

[۵] SIC یا Standard Industrial Classification

[۶] NAFTA یا North American Free Trade Agreement

[۷] GSP یا Gross State Product

[۸] GDP یا Gross Domestic Product

[۹] BLS یا Bureau of Labor Statistics

انتهای پیام/  تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.