۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۴۲۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در ابتدای این همایش مهدی موحدی بکنظر دبیر علمی همایش، ضمن تاکید بر ضرورت برقراری یک ارتباط نظام‌مند بین ساحت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور، گزارشی در خصوص محورهای اصلی همایش و همچنین خلاصه‌ای از ۷ نشست تخصصی آن ارائه کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز دوم اسفند ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در ابتدای این همایش مهدی موحدی بکنظر دبیر علمی همایش و رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی، گزارشی در خصوص محورهای اصلی آن و همچنین خلاصه‌ای از نشست‌های برگزار شده ارائه کرد.

ارتباط نظام مند ساحت تصمیم سازی و تصمیم گیری ضروری است

موحدی ضمن اشاره به اهمیت تدوین طرح‌های پژوهشی قابل اجرا و مورد نیاز بخش اجرایی کشور، گفت: برای ایجاد تحول در نظامات اقتصادی اعم از بعد سیاستگذاری و یا بعد اجرایی، این ساحت باید رابطه بسیار نزدیکی با محفل‌های علمی داشته باشد که می‌توانند تصمیم سازی انجام دهند و این مهم مستلزم یک ارتباط نظام مند بین ساحت تصمیم سازی و تصمیم گیری است. در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ما دنبال این بودیم که پاسخ‌های برآمده از نگاه اندیشگاهی را به نیازهایی که در ساحت تصمیم گیری چه در عرصه قانونگذاری و سیاستگذاری و چه در عرصه اجرا نیاز دارد. به همین دلیل شیوه خاصی برای برآورده کردن این نیاز در این همایش در دستورکار قرار گرفت. تمام تلاش ما این بود که فضای متعارف و کلیشه‌ای علمی که به طور معمول در همایش‌ها وجود دارد را تغییر دهیم و فضایی را برای ارائه راهکارهای مورد نیاز کشور فارغ از چارچوب‌های محدودکننده آکادمیک، فراهم کنیم. در این فضا هر شخصی، اعم از کارشناسان و مسئولین یا حتی افراد معمولی میتواند حاصل کار پژوهشی خود را به این همایش ارائه دهد.

وی افزود: تعداد چکیده‌های ارسالی به کمیته علمی همایش حدود ۴۷ چکیده بود که ۳۵ طرح مورد پذیرش قرار گرفت و از آن‌ها درخواست شد که طرح سیاستی خود را ارسال کنند. از این ۳۵ طرح، تعداد ۲۹ طرح در دو روز تمام وقت مورد ارزیابی و داوری کمیته علمی قرار گرفت. بخش زیادی از این طرح‌ها از اقصان نقاط کشور و برخی توسط همکاران مالیاتی ما ارسال شده بود.

برگزاری ۷ نشست تخصصی در نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در کنار این طرح‌های سیاستی، سعی ما بر این بود که این همایش به شکل یک همایش یک روزه مطرح نباشد و در طول برگزاری افتتاحیه تا اختتامیه آن که حدود ۳ ماه بود، ۷ نشست تخصصی در حوزه‌ها و موضوعات مختلف مالیاتی برگزار شد. سعی کردیم این نشست ها همگی در مراکز و نهادهای مرتبط برگزار شود.

موحدی ضمن برشمردن موضوعات ۷ نشست تخصصی برگزار شده در قالب نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، گفت: تلاش کردیم در این نشست‌های تخصصی ضمن دعوت از کارشناسان و مسئولین مرتبط، از همکاری ۵۰ اندیشکده، دانشگاه، پژوهشکده و نهاد علمی کمک بگیریم که در نهایت به جمع بندی و تدوین سند راهبردی نظام مالیاتی با تمرکز بر عادلانه بودن و هوشمندی منجر شد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.