۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۶۶۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

میزان تولید خوراک صنعتی جهان در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۰.۴۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ معادل ۱.۲۶۶ میلیارد تن بوده است. صنعت دامپروری بیشترین کاهش و صنعت آبزیان بیشترین رشد را تولید خوراک داشت همچنین بیشترین افت تولید خوراک مربوط به اتحادیه اروپا بوده است. در این میان ایران با ۸۵۲ کارخانه ظرفیت تولید ۲۷ میلیون تن خوراک را دارد و می‌تواند در رتبه هشتم جهان قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد خوراک دام و طیور از مهم ترین نهاده‌های تولید در صنعت مرغداری و دامپروری جهت تولید محصولات پروتئینی محسوب می‌شود. به طور متوسط ۶۰ الی ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات وابسته به قیمت خوراک دام و طیور است. بررسی گزارشات منتشر شده از ۱۴۲ کشور و بیش از ۲۸ هزار کارخانه خوراک نشان می‌دهد که میزان تولید جهانی خوراک صنعتی دام، طیور وآبزیان در سال ۲۰۲۲ معادل ۱.۲۶۶ میلیارد تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۴۲ درصد کاهش داشته است. گسترش بیماری‌ها، تغییرات اقلیمی و جنگ اوکراین از جمله عواملی هستند که بر روی کاهش تولید خوراک صنعتی اثر گذار بوده‌اند.

تصویر زیر نشان دهنده ۱۰ کشور برتر تولیدکننده خوراک صنعتی دام، طیور و آبزیان است؛ این کشورها در مجموع ۶۴ درصد از سهم خوراک تولید شده در جهان را دارند. در این میان نیمی از مصرف جهانی خوراک نیز تنها در ۴ کشور چین، ایالات متحده، برزیل و هند است.

بررسی وضعیت تولید خوراک در صنعت دام، طیور و آبزیان

بررسی وضعیت تولید خوراک در صنعت مرغداری نشان می‌دهد که تولید خوراک در بخش مرغ تخمگذار با ۰.۳۱ درصد و بخش مرغ گوشتی با ۱.۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. همچنین براساس آمارها افزایش تولید خوراک در بخش مرغ گوشتی عمدتا در غرب آسیا، آمریکای شمالی و آمریکا لاتین بوده است.

از سوی دیگر میران تولید خوراک در صنعت دام سنگین در بخش گاوشیری ۱.۳۲ درصد و در بخش گاو گوشتی ۰.۳۴ درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش تولید خوراک دام در اتحادیه اروپا گزارش شد.

در این میان بیشترین درصد افزایش تولید خوراک در صنعت آبزیان با ۲.۷ درصد بوده است. کشورهای چین، برزیل، اکوادور، فیلیپین و ایالات متحده رشد قابل توجهی در تولید خوراک آبزیان داشتند.

بیشترین کاهش تولید خوراک در اتحادیه اروپا گزارش شد

آمریکای شمالی با افزایش ۰.۸۸ درصدی و آمریکای لاتین با افزایش ۱.۶ درصدی به ترتیب معادل ۲.۲۷۲ میلیون تن و ۳.۰۶۶ میلیون تن خوراک بیشتری را نسبت به سال ۲۰۲۱ تولید کردند.

از طرفی اتحادیه اروپا بیشترین کاهش را در تولید خوراک گزارش کرد به طوری که ۴.۶۷ درصد معادل ۱۲.۸۸۲ میلیون تن خوراک نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش تولید داشت. عواملی همچون گسترش بیماری دام و طیور و آغاز جنگ اوکراین بر روی کاهش تولید خوراک در اروپا اثرگذار بوده است.

همچنین میزان تولید خوراک صنعتی در منطقه غرب آسیا در نتیجه تلاش‌های دولت عربستان افزایش یافت. چرا که در پی افزایش تولید مرغ گوشتی در این کشور، میزان تولید خوراک نیز با رشد ۲۴.۷ درصدی به ۶.۳ میلیون تن در سال۲۰۲۲ رسید.

۷۰ درصد از ظرفیت کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ایران بلا استفاده مانده است

در این میان ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در تولید خوراک صنعتی با داشتن ۸۵۲ کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان می تواند جزء کشورهای صادر کننده خوراک در منطقه غرب آسیا شناخته شود.

در همین راستا ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون اظهار داشت: ایران دارای ظرفیت تولید ۲۷ میلیون تن خوراک صنعتی در سال است اما هم اکنون از ۳۰ درصد ظرفیت کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان استفاده می‌کند.[۱]

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون تولید کنونی کارخانجات خوراک دام و طیور را ۷.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: امکان هدف گذاری برای صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری خوراک دام، طیور و آبزیان به کشورهای منطقه وجود دارد چرا که کشورهای منطقه سالانه ۵ میلیون تن خوراک صنعتی وارد می‌کنند در حالی که سهم ایران برای صادرات به این کشورها صفر است.

بنابراین اگر ایران با هدف گسترش صادرات از تمامی ظرفیت کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خود استفاده کند می تواند با تولید ۲۷ میلیون تن خوراک صنعتی در سال ضمن پیشی گرفتن از کشور ویتنام در رتبه هشتم جهانی تولیدکنندگان خوراک قرار بگیرد.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان؛ شماره خبر: ۸۳۴۶۲۷۵

منبع: All ABOUT FEED

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.