۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۰۱۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

قرارداد چین و آرژانتین برای استفاده از سوآپ ارزی با یوآن به این کشور آمریکای لاتین کمک می‌کند تا از یوآن برای خرید کالاهای چینی استفاده کند و دلار را برای پرداخت بدهی خود حفظ کند و به این ترتیب از روند تضعیف پول ملی خود جلوگیری کند. مزایای استفاده از سوآپ ارزی با یوآن چین برای آرژانتین، کشورهای بیشتری از منطقه آمریکای لاتین را به استفاده از این ابزار سوق خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ژانویه امسال، چین قراردادی را با بانک مرکزی آرژانتین برای یک معامله سوآپ ارزی امضا کرد که براساس آن پکن ۱۳۰ میلیارد یوان چین (تقریباً ۱۹ میلیارد دلار) برای کمک به بوئنوس آیرس در راستای تثبیت ارز و اقتصاد آن فراهم می‌کند. آرژانتین نیز متعهد شد که استفاده از یوآن یا به عبارت دیگر رنمینبی چین را در مبادلات دوجانبه افزایش دهد. روزنامه چینی گلوبال تایمز اظهار داشت که این توافق احتمالا موجب می‌شود کشورهای بیشتری از آمریکای لاتین برای استفاده از یوان چین در راستای مقابله با هژمونی دلار آمریکا و تقویت روابط اقتصادی با چین ترغیب شوند.

توسعه روابط با چین در دستورکار آرژانتین

آرژانتین قرن‌هاست که با بدهی به قدرت‌های استعماری و نو استعماری دست و پنجه نرم می‌کند. در حال حاضر هم این کشور آمریکای جنوبی در دام بدهی ۴۴ میلیارد دلاری به صندوق بین المللی پول گرفتار شده است. از همین روی، آرژانتین در راستای تقویت حاکمیت خود و تضعیف کنترل ایالات متحده، روابط خود را با چین و روسیه تقویت می‌کند. چین در حال حاضر دومین شریک تجاری بزرگ آرژانتین پس از برزیل است و روابط بین این کشورها در حال افزایش است.

در فوریه ۲۰۲۲، بوئنوس آیرس به پروژه عظیم زیربنایی جهانی پکن، ابتکار کمربند و جاده پیوست. همچنین آرژانتین برای پیوستن به بلوک توسعه یافته بریکس پلاس در کنار برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی درخواست داده است. در ۸ ژانویه ۲۰۲۳، رئیس بانک مرکزی آرژانتین با همتای چینی خود دیدار کرد و دو کشور متعهد به تعمیق استفاده از رنمینبی در بازار آرژانتین برای مبادلات دوجانبه شدند. بانک مرکزی آرژانتین حسابی به واحد پول خود، پزو، در بانک خلق چین دارد و در مقابل بانک مرکزی چین در آرژانتین حسابی به یوآن دارد. بوئنوس آیرس باید ۱۳۰ میلیارد یوان را به همراه بهره به پکن پس دهد، اما مزیت آن نبود دلار است.

مزایای سوآپ ارزی با یوآن برای اقتصاد آرژانتین

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی آرژانتین ، از نوامبر ۲۰۲۲، کل ذخایر آن به ۳۸ میلیارد دلار می رسد. این بدان معناست که سوآپ ارزی یوان تقریباً نیمی از ذخایر آرژانتین را تشکیل می‌دهد، بنابراین تأثیر کلان اقتصادی زیادی خواهد داشت. روزنامه گلوبال تایمز استدلال کرد که قرارداد سوآپ ارز، به کشور آمریکای لاتین کمک می‌کند تا در برابر شوک‌های ناشی از ایالات متحده مقاومت کنند.

همچنین سوآپ ارزی چین به آرژانتین کمک می‌کند تا دلار را برای پرداخت بدهی خود حفظ کند و از یوان برای خرید محصولات چینی استفاده کند. مهم‌تر از همه، بوئنوس آیرس که از نرخ‌های بالای تورم رنج می‌برد، می‌تواند از یوان به جای دلار برای تثبیت پزو در حال تضعیف استفاده کند.

چین از خطوط سوآپ ارزی برای کمک به کشورهای دارای بدهی استفاده می‌کند و در عین حال سیاست دلارزدایی را پیش می‌برد. پکن در سال ۲۰۰۹ و در زمان رئیس جمهور کریستینا فرناندز دی کرشنر، مبادلات ارزی را با آرژانتین آغاز و از آن زمان تاکنون معاملات بارها تمدید شده است. اما آرژانتین تنها کشوری نیست که چنین سیستمی را با غول آسیای شرقی ایجاد کرده است، بطوریکه بانک خلق چین (PBOC) صدها میلیارد دلار یوان به ده‌ها کشور مانند پاکستان، لائوس و سریلانکا در ازای ارزهای داخلی آنها پرداخت کرده است.

منبع: ژئوپلیتیکال اکونومی

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل

  1. چین کمونیست کشوری دزد و فرصت طلبه
    هر کشوری به چین اعتماد کنه حتما به خرابه تبدیل می شه چون چین تمام ثروت و پول اون کشور رو خواهد بلعید
    چین با تبلیغ پول ملی بی ارزش خود مبخواد اقتصاد سایر کشورها رو نابود و طلا رو عوض پول بی ارزش به دست بیاره
    به کمونیست ها اعتماد نکنیم

    ۲۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.