۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۶۷۰ ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

ایالات متحده با درس گرفتن از بحران انرژی اروپا به دنبال کاهش وابستگی خود به اورانیوم وارداتی و سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی آن است. در این راستا نشریه آمریکایی نشنال اینترست وابستگی به واردات اورانیوم را نقطه ضعف مهم صنعت هسته‌ای این کشور دانسته و پیشنهاد کرده است با حمایت از تولید داخلی و ایجاد مراکز ذخیره اورانیوم، از وابستگی به واردات کاسته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا بخش قابل توجهی از نیاز داخلی خود به اورانیوم را از قزاقستان وارد می‌کند؛ اما نزدیکی این کشور به روسیه نگرانی‌هایی را در داخل آمریکا ایجاد کرده است. به طور خاص نشریه نشنال اینترست، در گزارشی بر ضرورت حرکت آمریکا به سمت تولید داخل اورانیوم تاکید کرده است. بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی با توجه به ساختار سیاسی قزاقستان، این یک مشکل اساسی برای ایلات متحده می‌تواند باشد. برای نمونه، قزاقستان با ناآرامی‌های داخلی و تهدید تهاجم روسیه مواجه است، که مورد اولی باعث افزایش قیمت اورانیوم در اوایل سال جاری شد و دومی نیز می‌تواند موجب کنترل روسیه بر اورانیوم قزاقستان شود که در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۴۵ درصد از کل عرضه جهان را به خود اختصاص داد.

دلایل توجه واشنگتن به تولید اورانیوم داخلی

همانطور که تصمیم آلمان برای تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای خود و واردات نزدیک به نیمی از گاز طبیعی خود از روسیه موجب بحران انرژی شد، اتکا به انرژی رژیم‌های خارجی نیز خطرناک است. به منظور تضمین آینده انرژی پاک، ایالات متحده باید خود را از اورانیوم خارجی مستقل و خود اورانیوم بیشتری را در داخل تولید کند. ایالات متحده تقریبا ۳۵ و ۱۴ درصد اورانیوم خود را به ترتیب از قزاقستان و روسیه وارد و تنها ۵ درصد نیاز خود را از داخل تامین می‌کند. ایالات متحده همچنین تمام اورانیوم با غنای پایین خود را – اورانیوم غنی شده فراتر از ۵ درصد معمولی که منحصراً توسط راکتورهای پیشرفته مانند راکتورهای کوچک مدولار استفاده می‌شود – را از روسیه بعنوان تنها تولیدکننده آن، وارد می‌کند.

اما ایالات متحده قادر به تولید اورانیوم بیش از میزان کنونی است. بطوریکه میزان تولید اورانیوم داخلی بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۸۰ به اوج خود رسید، اما در اواسط دهه ۱۹۸۰ و پس از حوادث جزیره تری مایل و چرنوبیل، با کاهش تقاضای اورانیوم میزان تولید آن نیز افت کرد. در سال ۱۹۸۰، ایالات متحده ۴۳.۷ میلیون پوند اورانیوم تولید کرد که بیش از حجم اورانیوم وارداتی شرکت‌های انرژی ایالات متحده از کشورهای خارجی در سال ۲۰۲۱ (۴۱.۳ میلیون پوند) بود. ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ تنها ۲۶ هزار پوند تولید کرد. سقوط اتحاد جماهیر شوروی باعث شد ایالات متحده به خرید اورانیوم زیاد از روسیه با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر از تولید داخل را بخرد.

حمایت از تولید داخلی اورانیوم در دستورکار دولت آمریکا

در حال حاضر، پیشرفت‌های خوبی برای تقویت توان تولید اورانیوم داخلی با غنای پایین (HALEU) در حال انجام است. همچنین قانون کاهش تورم ۷۰۰ میلیون دلار برای تولید داخلی HALEU و ۱۵ دلار اعتبار مالیاتی به ازای هر مگاوات ساعت برق تولید شده توسط نیروگاه‌های هسته‌ای در نظر گرفته است. هرچند این اقدامات گامی نیرومند در این راستاست، اما کارهای بیشتری باید انجام شود. برای مثال سناتور جان باراسو علاوه بر ممنوعیت کامل واردات اورانیوم روسیه، ایجاد یک ذخیره استراتژیک اورانیوم برای تقویت تولید داخلی را پیشنهاد می‌دهد.

به گفته باراسو، کنگره ۷۵ میلیون دلار به وزارت انرژی اختصاص داد تا در سال ۲۰۲۰ یک وزارتخانه تأسیس کند، اما از آن زمان تاکنون هیچ خرید داخلی اورانیوم انجام نداده است. هدف اولیه خرید ۱ میلیون پوند اورانیوم، نقطه عطف مهمی است که در تقویت تولید داخلی و تامین امنیت عرضه اورانیوم آمریکا برای آینده نقش مهمی دارد. ایالات متحده تنها چهل سال پیش میلیون‌ها پوند اورانیوم را استخراج و غنی کرد، از همین روی دلیلی وجود ندارد که دوباره نتواند این کار را انجام دهد.

منبع: نشنال اینترست

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.