۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۶۵۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

اسماعیل اسفندیاری پور مجری سابق طرح گندم، رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در تدوین و اجرای الگوی کشت در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از اجرای الگو مهمتر توجه به اقدامات حمایتی با هدف بالا بردن بهره وری است؛ که می‌تواند ظرفیت تولید فعلی برخی محصولات از جمله گندم را تا چندین برابر افزایش دهد و نگرانی‌ها در مورد تنش آبی را به حداقل برساند.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری سابق طرح گندم در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر اینکه دیمزارها تابع بارندگی است و کشور ما در منطقه کم باران واقع شده، بنابراین باید در کنار پیشبرد سند الگوی کشت، بهبود بهره وری اراضی کشاورزی در اولویت قرار بگیرد، افزود: دانش و علم زمینه بهره برداری از اقلیم موجود را فراهم آورده فقط باید با تخصیص بودجه و اعتبار مناسب، به این هدف دست پیدا کنیم.

تولید بذر به عنوان یک اقدام حمایتی باید در دستور کار قرار بگیرد

اسفندیاری پور برخی راه‌های بهره وری را تولید علوفه در چرخه تناوی زمین‌های زراعی در دوره آیش عنوان کرد و افزود: کشت گیاهان علوفه‌ای در دوره ای که زمین زراعی در حال استراحت است، علاوه بر اینکه حاصلخیزی خاک برای دوره های بعدی کشت را به همراه دارد، تامین کننده خوراک دام نیز هست.

وی اجرای یکسری اقدامات فنی را در این رابطه موثر ذکر کرد و گفت: تولید بذر، اصلی‌ترین اقدامی است که دولت به عنوان عامل اجرایی می‌تواند در دستور کار قرار دهد و با حمایت از بخش خصوصی انگیزه تولید را توسط این گروه از تولیدکنندگان که قابلیت و امکانات مناسبی برای تولید دارند بالا ببرد. با توجه به اینکه الان فصل تصویب بودجه سال آینده کشور است، چه خوب است ردیف اعتباری مناسبی برای تولید بذر محصولات اصلی کشور مانند گندم، جو، کلزا و … در دستور کار قرار گیرد، چراکه در حال حاضر محصول استراتژیکی مانند گندم ردیف اعتباری مشخصی ندارد.

مجری سابق طرح گندم اظهار داشت: در حال حاضر کشاورز گندم را  کیلویی ۱۱ هزار تومان تحویل می‌دهد، در حالیکه قیمت دانه گندم حدود ۱۵ هزار تومان است. اینجاست که اگر دولت ورود کند و خرید بذر با کیفیت را مورد حمایت قرار داده و ما به التفاوت سه تا چهار هزار تومانی را به کشاورز پرداخت کند، می‌توان شاهد افزایش بهره وری و تولید چند برابر گندم در همین زمین‌های فعلی باشیم.

آبیاری قطره‌ای برای بهبود بهره وری اراضی کشاورزی ضروری است

اسفندیاری پور با تاکید بر اینکه کشاورزی تقریبا در هیچ جای دنیا فعالیتی صرفا اقتصادی به شمار نمی‌آید، و دولت‌ها با نگاه تامین امنیت غذایی و اجتماعی از کشاورزان حمایت می‌کنند، افزود: توزیع کود و سموم مناسب، قیمت گذاری عادلانه و خرید ماشین آلات به کمک وام های کم بهره از دیگر اقدامات حمایتی است که دولت می‌تواند به منظور تحقق هدف افزایش تولید داخلی محصولات کشاروزی انجام دهد.

وی اهمیت بهره وری در حوزه گندم و جو آبی را یادآور شد و گفت: در حال حاضر حدود ۲ تن گندم آبی در کشور تولید می‌شود که به راحتی می‌توان آن را به ۱۱ میلیون تن افزایش داد. ۷۰۰ هزار هکتار از این دو تن، مناسب آبیاری میکرو یا قطره ای است، شیوه‌ای که امکاناتش به اندازه کافی در کشور موجود است و با به کارگیری آن می‌توان تولید در این اراضی را به ۶ میلیون تن رساند. یک میلیون و ۳۰۰ هکتار اراضی باقیمانده نیز با مدیریت صحیح آبیاری بارانی، توان تولید تا ۵ میلیون تن را دارد. برای این حجم از تولید کافیست ظرف سه یا چهار سال، تجهیزات آبیاری قطره ای را در کشور توزیع کرد و پس از آن به بهره وری مورد نظر دست یافت.

این کارشناس حوزه تولید گندم همچنین گفت: با به کارگیری شیوه‌های صحیح علمی و استفاده از دانش کارشناسان خبره که شمارشان در کشور کم نیست، می‌توان از هر متر مکعب آب بین ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم گندم تولید کرد.

اختصاص تسهیلات کم بهره برای خرید ماشین آلات موجب افزایش بهره وری در اراضی زیر کشت

وی اقدام حمایتی دیگری که می‌تواند زمینه افزایش بهره وری در اراضی زیر کشت محصولی استراتژیک مانند گندم را فراهم آورد، پرداخت تسهیلات کم بهره برای خرید ماشین آلات از جمله کمباین دانست، افزود: در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن ضایعات گندم در کشور داریم که ۶۰۰ هزار تن آن مربوط به زمان برداشت محصول است. دلیل اصلی هدر رفتن این حجم از محصول استفاده از کمباین‌های مستهلک و از رده خارج است، در حالی که اگر دولت بتواند زمینه خرید حداقل پنج هزار کمباین را فراهم کند، شاهد صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در این بخش خواهیم بود.

اسفندیاری پور، ۶۰۰ هزار تن هدر رفت گندم را معادل تامین حداقل ۲۴ روز نان برای ۸۰ میلیون جمعیت کشور عنوان کرد و از دولت و مجلس خواست، با توجه به اینکه در زمان تصویب بودجه کل کشور هستیم بخش حمایت از کشاورزی را با هدف افزایش بهره وری را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.