۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۳۹۶ ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

ابوذر زهره وند مدیر انتقال دانش سامانه مودیان، ضمن اشاره به اینکه با وجود اقدامات سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر، همچنان فاصله زیادی با تحقق حکمرانی داده در نظام مالیاتی داریم، افزود: کاهش مراجعات حضوری مودیان، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و بهبود دقت و عدالت مالیاتی، سه هدف اصلی هوشمندسازی نظام مالیاتی و استفاده از فناوری‌های نوین در مالیات ستانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی» روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در معاونت فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، ششمین نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست به اهمیت تحقق حکمرانی داده و بهره‌گیری از فناوری‌های مالی در مالیات ستانی در حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه پرداخته شد.

با وضعیت مطلوب در تحقق حکمرانی داده فاصله داریم

ابوذر زهره وند مدیر انتقال دانش سامانه مودیان، در این نشست گفت: سازمان امور مالیاتی در چند سال اخیر حرکت به سمت مالیات ستانی عادلانه و هوشمند را در دستورکار قرار داده است. حجم داده‌های مالیاتی که سازمان دریافت می‌کند بسیار بالاست و برای بهره‌گیری صحیح از این داده‌ها تحقق حکمرانی داده و استفاده از فناوری‌های مالی در مالیات ستانی بسیار ضروری است. حکمرانی داده یک مفهوم کلان و راهبردی است و علاوه بر حوزه مالیات میتواند مزایای متعددی را در حوزه‌های دیگر نیز برای کشور رقم بزند. قواعد حکمرانی داده در سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر در دستورکار قرار گرفته است و امروز هرچند با وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی پیشرفت‌های زیادی نیز محقق شده است.

وی افزود: در قانون پایانه‌های فروشگاهی زمینه مشارکت مردم در تکمیل داده‌ها و اطلاعات مالیاتی فراهم شده است. در این زمینه در قانون مشوق و جریمه‌های بازدارنده‌ای به طور همزمان در دستورکار قرار گرفته است تا انگیزه مشارکت مردم و کسب و کارهای را در ارائه اطلاعات مالیاتی افزایش دهد. نکته دیگر اینکه سازمان‌هایی که از مردم و کسب و کارها داده مالیاتی و درآمدی دارند، باید برای تحقق حکمرانی داده مشارکت و همکاری کنند. در حال حاضر دستگاه‌هایی که اطلاعات را جمع آوری می‌کنند، اهدافی متفاوت از سازمان امور مالیاتی دارند و این مسئله موجب شده است سازمان امور مالیاتی حتی در صورت دسترسی به این اطلاعات نیز در استفاده از آن‌ها با مشکلاتی مواجه شود. بنابراین یکی از اقدامات در این زمینه تعریف استاندارد مشترک بین سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های مختلف همچون بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که از مردم و کسب و کارهای اطلاعات مختلف مالی و بانکی را جمع آوری می‌کنند.

مدیر انتقال دانش سامانه مودیان ضمن اشاره به ضرورت حرکت سازمان امور مالیاتی به سمت خلق ارزش از داده‌های خام، گفت: سازمان‌ها در بحث داده دو دسته‌اند؛ دسته اول سازمان‌هایی هستند که فقط مشاهده‌گر هجوم داده‌ها هستند و دسته دوم سازمان‌هایی که از داده‌ها خلق ارزش می‌کنند. درحال حاضر سازمان امور مالیاتی در جایگاهی قرار دارد که میتوان گفت بین دسته اول و دسته دوم است و در حال حاضر به سمت خلق ارزش از داده‌ها حرکت می‌کند.

سه هدف مهم هوشمندسازی نظام مالیاتی

زهره وند درخصوص اهداف هوشمندسازی نظام مالیاتی و استفاده از فناوری‌های مالی در مالیات ستانی، گفت: کاهش مراجعات مردمی یکی از مهمترین اهداف تحقق حکمرانی داده و استفاده از فناوری‌های مالی در مالیات ستانی است. هدف دوم در این زمینه کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی است که امروز حتی بیشتر از یکسال نیز برای برخی پرونده‌ها به طول می‌انجامد. هدف سوم نیز افزایش دقت مالیاتی با هدف بهبود عدالت و کاهش تبعیض مالیاتی است.

وی نبود آیین نامه مربوط به محرمانگی داده‌ها را مانع مهم برونسپاری خلق ارزش از داده‌های سازمان امور مالیاتی دانست و افزود: در حال حاضر مشخص نیست که سازمان امور مالیاتی چه دسته از اطلاعات را میتواند در اختیار شرکت‌های پردازشگر اطلاعات بگذارد و از کمک آن‌ها برای اخذ عادلانه مالیات کمک بگیرد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.