۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۱۱۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

یوآن در حال حاضر پنجمین ارزی است که در پرداخت‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی در جهان‌روا کردن یوآن موثر هستند که می‌توان به مواردی همچون افزایش استفاده روسیه از یوآن در پرداخت‌های خارجی، انتشار اوراق قرضه یوآنی در روسیه، انعقاد قراردادهای سوآپ ارزی میان چین و کشورهای دیگر و راه‌اندازی مراکز پایاپای یوآن در کشورهای مختلف اشاره کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین در اوایل دهه ۲۰۱۰ با هیاهوی زیادی تلاش خود برای جهان‌روا کردن ارز یوآن را آغاز کرد. در حمایت از بین‌المللی‌سازی یوآن، پکن اعلام کرد که قصد دارد شانگهای را به عنوان یک مرکز مالی جهانی توسعه دهد و مراکز تجارت یوآن را در هنگ‌کنگ، سنگاپور و لندن ایجاد کند. این تلاش‌ها نشان‌دهنده عزم مقامات جدید چین برای اعطای نقش بیشتر به چین در امور مالی بین‌المللی و فعال‌کردن تغییرات مورد نیاز در سیستم مالی کشوری بود که یکپارچگی کمتری با اقتصاد جهانی داشت.

رشد استفاده از یوآن چین در پرداخت‌های بین‌المللی

قطعا می‌توان گفت که در بین‌المللی‌سازی یوآن پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما این پیشرفت‌ها همچنان کم است. طبق آمار سوئیفت، یوآن چین در حال حاضر چهارمین ارز رایج در پرداخت‌های جهانی است. این درحالی است که در اکتبر ۲۰۱۰ رتبه ۳۵ را داشت. ارز یوان به رکورد ۳.۲ درصد از تسویه حساب‌های بین‌المللی در ژانویه رسید و رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۵ را شکست.

با این حال، یوآن چین مسیر طولانی در پیش دارد تا بتواند ارزهای غالب جهانی را به چالش بکشد. بر اساس گزارش سوئیفت، در ماه اکتبر سال میلادی جاری، دلار با سهم بازار ۴۲.۱ درصد، بالاترین ارز مورد استفاده در پرداخت‌های جهانی بود و پس از آن یورو (۳۴.۴ درصد)، پوند انگلیس (۷.۸۵ درصد)، ین ژاپن (۲.۹۶ درصد) و سپس یوآن با ۲.۴۴ درصد (کمترین میزان در سال جاری)، قرار دارند.

گفتنی است اقتصاد نیمه تعطیل و محدودیت‌های تجاری سخت ناشی از بیماری کرونا، طی ماه‌های گذشته بر استفاده جهانی از پول چین تأثیر منفی عمده‌ای گذاشته است.

نقش روسیه در جهان‌روا کردن یوآن چین

یکی از محرک‌های اخیر بین‌المللی شدن یوآن، روابط اقتصادی روبه‌رشد چین و روسیه است. چین بیش از هر زمان دیگری از روسیه نفت می‌خرد و صادرات این کشور به روسیه با سرعت بالایی در حال رشد است. شرکت‌های روسی که از تحریم‌های غرب ضربه خورده‌اند و قادر به معامله با دلار نیستند، از یوآن چین برای تسویه اکثر مبادلات تجاری خود استفاده می‌کنند. مسکو همچنین در حال افزایش یوآن به عنوان ذخایر ارزی خود است.

تا ماه جولای سال میلادی جاری، روسیه با انجام ۴ درصد از کل پرداخت‌های یوآن آفشور از طریق سیستم سوئیفت، عنوان سومین بازار بزرگ پرداخت‌های یوآن آفشور (پس از هنگ‌کنگ و بریتانیا) را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در پایان سال ۲۰۲۱، روسیه حتی در بین ۱۵ کشور برتر با بیشترین پرداخت یوآن در خارج از کشور قرار نداشت.

انتشار اوراق قرضه یوآنی در روسیه

علاوه بر این، برخی از شرکت‌های بزرگ روسی شروع به انتشار اوراق قرضه یوآنی کرده‌اند. در ماه آگوست، یکی از شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم روسیه، از طریق فروش اولین اوراق قرضه یوآنی در روسیه مبلغ چهار میلیارد یوآن (۵۹۰ میلیون دلار آمریکا) تأمین مالی شد.

همچنین در ماه آگوست، شرکت پولیوس، بزرگترین تولیدکننده طلای روسیه، اوراق قرضه یوآنی به ارزش ۴.۶ میلیارد یوان (۶۷۰ میلیون دلار آمریکا) نرخ ۳.۸ درصد منتشر کرد و قصد دارد از درآمد حاصل برای اهداف عمومی شرکت و پروژه‌های سرمایه‌گذاری استفاده کند.

نقش پروژه راه ابریشم در بین‌المللی‌سازی ارز یوآن

از سوی دیگر یوآن چین می‌تواند نقش بیشتری را در روابط اقتصادی دوجانبه که با طرح کمربند و جاده چین (BRI) مرتبط است، ایفا کند. چین تا پایان سال ۲۰۲۱ دارای ۲۲ قرارداد سوآپ ارزی دوجانبه و هشت قرارداد پایاپای (clearing) یوآن با کشورهای راه ابریشم بوده است.

همچنین طی ماه نوامبر سال میلادی جاری، دو سرویس جدید پایاپای یوآن در کشورهای عضو پروژه مسیر ابریشم راه‌‌اندازی شد.

بر همین اساس بانک خلق چین تفاهم نامه‌ای را با بانک دولتی پاکستان امضا کرد که به تقویت تجارت دوجانبه بین دو کشور کمک می‌کند و در عین حال نیاز دو کشور به استفاده از ارز ثالث برای تسویه حساب تجاری را کاهش می‌دهد. گفتنی است چین بزرگترین شریک تجاری و سرمایه‌گذاری پاکستان است. تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ با ۵۹.۱ درصد افزایش به ۲۷.۸۲ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، در همین بازه زمانی، یک سرویس پایاپای یوآن در آرژانتین نیز راه اندازی شد.

منبع: فوربس

انتهای پیام تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.