۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۷۶۷ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مقامات کشور چین درحالی در بیست و نهمین نشست رهبران اقتصادی همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، به توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورهای جهان تاکید کردند، که در حال حاضر این کشور شریط تجاری اول بیش از ۱۴۰ کشور جهان محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد چین با رشد قوی در تجارت اکنون به شریک تجاری اصلی بیش از ۱۴۰ کشور جهان تبدیل شده به نحوی که حجم تجارت و خدمات این کشور در سال ۲۰۲۱ افزون بر ۶۹۰۰ میلیارد دلار بوده و در دو سال گذشته جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است. تولید ناخالص داخلی چین نیز در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۴ هزار میلیارد یوان برابر با حدود ۱۱.۵ درصد کل تولید جهانی بود که این رقم در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد یوان رسید که سهمی افزون بر ۳۰ درصدی در رشد اقتصادی جهان داشت.

اسقبال چین از توسعه روابط تجاری با دیگر کشورهای جهان

پکن در بیست و نهمین نشست رهبران اقتصادی همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، بار دیگر بر عزم خود به منظور گشودن فضاهای گسترده تر در عین حال با استانداردهای بالا تاکید کرد و ارتقای همه جانبه همکاری‌های اقتصادی منطقه ای را خواستار شد. در کنار رشد اقتصادی ثابتی که در یک دهه گذشته داشت، تلاش‌های مستمر چین برای فراهم سازی فضای گسترده تجارت جهانی، این کشور را به مقصدی برای جذب سرمایه گذاری جهانی تبدیل کرده است.

چین همواره از توسعه روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها استقبال کرده و با ایجاد ۲۱ منطقه آزمایشی آزاد تجاری در داخل و ۱۹ پیمان تجارت آزاد در سراسر جهان در دهه گذشته تلاش کرده است موانع تجاری خود را با شرکای بیشتری کاهش دهد.

چین به رتبه دوم ورود سرمایه‌گذاری خارجی رسید

به گفته شیا چینگ از مقامات کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، پس از یک دهه تلاش برای گشودن فضای تجاری، این کشور افزایش استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود حمایت قانونی، دسترسی به بازار بازتر برای سرمایه‌های خارجی و زمینه بازی برابرتر را شاهد است.

با وجود این که اقتصاد جهان امسال با رکود مواجه بود اما حجم سرمایه گذاری های خارجی در چین در ۱۰ ماهه گذشته از سال جاری میلادی با رشدی ۱۴.۴ درصدی به حدود ۱۰۹۰ میلیارد یوان رسید. حجم سرمایه های خارجی در سال میلادی گذشته در چین برای نخستین بار از مرز هزار میلیارد یوان برابر با ۱۴۰ میلیار د دلار عبور کرد و این کشور جایگاه دوم جهان را به  خود اختصاص داد. این رقم نسبت به مجموع سرمایه گذاری های خارجی در چین در سال ۲۰۱۲ رشدی ۶۲ درصدی داشت.

منبع: شینهوا

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.