۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۷۶۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

سویا در هند به طلای زرد مشهور است و نقشی ویژه در امنیت غذایی این کشور دارد. با اینحال عملکرد مزارع سویا در هند نزدیک به نصف آمریکاست و این کشور در تلاش است با اقداماتی همچون اصلاح نژاد و تحقیق و توسعه، بازدهی تولید سویا را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد سویا در هند نقشی ویژه در امنیت غذایی دارد و در ایالت‌های مادیا پرادش (Madhya Pradesh)، راجستان (Rajasthan) و در برخی از مناطق کارناتاکا (Karnataka) و ماهاراشترا (Maharashtra) کشت می‌شد، جایگزین محصولاتی چون ارزن و پنبه شده است. سویا، چهارمین محصول بزرگ در هند و دومین محصول از نظر عملکرد تولید در این کشور محسوب می‌شود. از این محصول به عنوان طلای زرد هندی‌ها یاد می‌شود و سطح زیر کشت آن از ۳۰ هزار هکتار در دهه ۱۹۷۰ به ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار رسیده است.

هند به دنبال افزایش ضریب تولید در مزارع سویا

با وجود اینکه در سال‌های اخیر بهره برداری از مزارع سویا در کشورهایی چون آمریکا و آرژانتین که عمده کانون تولید این محصول به شمار می‌روند افزایش ۵۰ درصدی را به خود دیده اما در هند ثابت مانده است. بنا به آمار اعلام شده، میزان بازدهی محصول سویا در هند بسیار کمتر از آمریکا و آرژانتین و در حدود نصف این کشورها است. سویا برای نخستین بار از می سی سی پی وارد هند شد که به خاطر مزیت بالای اولیه پلاسمای جوانه این گیاه، به سرعت کشت آن در هند گسترش یافت.

دانشمندان هندی پیشنهاد می‌کنند در زمینه تحقیق و توسعه برای دستیابی به راه‌هایی به منظور بالا بردن بهره‌وری سویا، سرمایه‌گذاری لازم انجام و حتی از گونه‌های اصلاح شده ژنتیکی نیز برای این کار استفاده شود. رامش چاند عضو کمیسیون سیاست نهاد «نیتی آیوگ» هند، سویا را تنها موفقیت انقلاب سبز در کشاورزی دیم این کشور می‌داند و تاکید دارد پیشرفت این محصول در نرخ رشد بیش از کشت شالیزار و گندم بوده است.

منبع: نیو ایندین اکسپرس

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.