۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۱۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور جدید قزاقستان، به تازگی طرح توسعه کشاورزی این کشور را به تصویب رسانده که بر بهبود وضعیت معیشتی و توسعه فعالیت روستاییان متمرکز است. ۴۰ درصد جمعیت قزاقستان در روستاها ساکن هستند و بخش کشاورزی به طور مستقیم سهمی ۳۰ درصدی در اشتغال و ۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد «قاسم جومارت توقایف» روز شنبه ۲۶ نوامبر پس از آیین تحلیف خود به عنوان رئیس جمهور قزاقستان گفت که اولویت اصلی او توسعه روستایی در این کشور خواهد بود. وی همچنین برنامه توسعه روستایی قزاقستان برای سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ را تصویب کرد.

۴۰ درصد جمعیت قزاقستان ساکن روستاها هستند

به گفته توقایف، حدود ۴۰ درصد جمعیت قزاقستان در مناطق روستایی سکونت دارند. رئیس جمهوری قزاقستان، از روستا به عنوان گهواره طلایی یاد کرد و گفت اینکه وضعیت معیشتی روستاییان بهبود پیدا کند افتخار ماست.

در سی ام دسامبر سال ۲۰۲۱ وزارت کشاورزی قزاقستان سند توسعه کشاورزی این کشور در طول سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ را نهایی کرد که طرح های توسعه بازار، چشم انداز تجارت بین المللی، برنامه های حمایتی دولت و نتایج مورد انتظار اجرای سیاست های کشاورزی را تبیین می کند.

در گزارشی که از سوی وزارت کشاورزی قزاقستان ارائه شد بخش های قابل توجهی از این سند طرح‌های مربوط به توسعه بخش دام، تعاونی‌ها، یارانه‌های دولتی، مقررات جدید اصلاح نباتات و توسعه بذر، مبارزه با تغییرات اقلیمی، سیاست‌های جایگزینی واردات و استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) را شامل می شود.

نقش اساسی بخش کشاورزی در اقتصاد قزاقستان

کشاورزی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قزاقستان که بزرگترین تولید کننده غلات آسیای مرکزی و تنها صادرکننده قابل توجه از این حیث محسوب می شود، نقشی اساسی ایفا می کند.

هم اینک بیش از یک سوم معیشت مردم قزاقستان از حیث غذا، علوفه، سوخت و گیاهان دارویی چه به شکل مستقیم و چه غیر مستقیم به مراتع وسیع این کشور وابسته است. البته در این میان، دامپروری فعالیت اقتصادی مهمی در این کشور به شمار می‌رود. در زمان حاضر حدود ۷۵ درصد اراضی کشاورزی قزاقستان برای چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد و درحالیکه پرورش گوسفند صنعتی غالب محسوب می‌شود، پرورش گاو، خوک، اسب و شتر، منابع مهمی برای تامین غذا و نیز کسب درآمد برای مردم قزاقستان است.

در سال میلادی گذشته، به طور تقریبی ۵.۱ درصد تولید اقتصادی قزاقستان از بخش کشاورزی بود. همچنین ۳۰ درصد جمعیت فعال قزاقستان با اشتغال در بخش کشاورزی کسب درآمد می‌کنند. طبق آمار وزارت اقتصاد ملی قزاقستان، این کشور ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار شاغل دارد که دو میلیون نفر آنها در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

از طرف دیگر درحالیکه حدود ۷۵ درصد خاک کشاورزی قزاقستان مناسب برای تولیدات کشاورزی است اما هم اینک تنها ۳۰ درصد از اراضی زیر کشت قرار دارند. در سال ۲۰۲۱ میلادی، مجموع ارزش کل تولیدات قزاقستان در بخش کشاورزی حدود هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

منبع: آستانه تایمز

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.