۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۵۷۴ ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: تولید
۰

محمد علی چمنیان نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، اخذ حق بیمه قرارداد از سوی سازمان تامین اجتماعی را موجب تضعیف رقابت پذیری شرکت‌های داخلی دانست و افزود: با وجود اینکه شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت حق بیمه قرارداد معاف شده‌اند، اما در مرحله اجرا به دلیل برخورد سلیقه‌ای ماموران بیمه، مشکلات زیادی دارند. برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار کشور، نه تنها شرکت‌های دانش بنیان، بلکه تمامی شرکت‌ها باید از پرداخت این حق بیمه معاف شوند.

محمد علی چمنیان نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اقدامات حمایتی مجلس در رابطه با بیمه و مالیات شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: گرچه مجلس قانون جهش دانش بنیان را تصویب کرده، اما مربوط به تمامی شرکت‌ها نیست و صرفا خاص شرکت‌های دانش بنیان است. این موضوع باید در نظر گرفته شود که موضوعاتی نظیر حق بیمه قرارداد و مالیات بر ارزش افزوده، مشکل بسیاری از تولیدکنندگان است.

چمنیان با انتقاد از قانون قدیمی مالیات شرکت‌ها بیان کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مربوط به سال‌های گذشته است و متاسفانه بعد از گذشت این سالها قانون جدیدی نداشتیم که این امر مورد انتقاد تولیدکنندگان است.

معافیت شرکت‌های دانش بنیان از حق بیمه قرارداد اجرا نمی‌شود

نایب رئیس کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران با اشاره به تاثیر تداوم اخذ حق بیمه قرارداد تولیدکنندگان بر اقتصاد زیرزمینی بیان کرد: مجلس بارها قوانین حمایتی همچون رفع موانع تولید یا قانون حمایت از واحدهای تولیدی، خدماتی و مهندسی را تصویب کرده بود که براین اساس سازمان تامین اجتماعی نباید در قراردادی که شرکت‌ها منعقد می کنند، حق بیمه قرارداد اخذ کند چرا که این امر بر عدم شفافیت دامن می زند. از طرف دیگر نیز حق بیمه قرارداد یک هزینه مضاعفی را بر شرکت‌ها تحمیل می‌کند که خود موجب کاهش رقابت پذیری شرکت‌ها می‌شود.

چمنیان با اشاره به اینکه معافیت از حق بیمه قرارداد در رونق تولید اثر گذار است، بیان کرد: حق بیمه قرارداد مشکلات فراوانی را برای بخش تولید ایجاد کرده است و معافیت از پرداخت حق بیمه قرارداد نباید تنها مختص شرکت‌های دانش بنیان باشد، تمامی کسب و کارها با این مشکل مواجه هستند و باید یک قانون حمایتی در این زمینه وضع شود.

وی در واکنش به اقدامات سلیقه‌ای کارشناسان بیمه‌ای به دلیل شفاف نبودن بخشنامه‌های بیمه تصریح کرد: با وجود ‌معاف شدن شرکت‌های دانش بنیان از ضریب حق بیمه قرارداد اما در مسیر اجرا این موضوع دچار مشکلات جدی می‌شود و صاحبان این شرکت‌ها را دچار معضل کرده است. بسیاری از شرکت‌ها باید ساعت‌ها وقت صرف کنند و شعبه به شعبه بروند تا بتوانند این معافیت را برای خود اثبات کنند.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.