۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۰۳۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» با حضور اعضای کمیته علمی همایش و رئیس سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این همایش جامع که توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار میشود و هر سال به یکی از مسائل اصلی کشور میپردازد، شامل افتتاحیه، نشست های تخصصی و اختتامیه، در بازه زمانی آبان تا اسفند برنامه ریزی شده و همزمان، طرح‌های سیاستی از سوی فعالین این حوزه نیز ارائه و بررسی می‌شود. هدف همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» به همت اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با حضور مسئولین سازمان امور مالیاتی و جمعی از کارشناسان این حوزه، در این سازمان برگزار شد. در این مراسم اعضای کمیته علمی همایش به بیان اهداف آن، کیفیت برگزاری نشست‌های تخصصی در دوره آبان تا اسفند، محورهای فراخوان طرح‌های سیاستی و رویکردهای اصلی این همایش پرداختند و رئیس سازمان امور مالیاتی نیز سخنران اصلی مراسم بود.

هدف اصلی همایش ارائه راهکار برای رفع مشکلات مالیاتی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است

در ابتدای این همایش مهدی موحدی بک نظر دبیر علمی همایش گزارشی درخصوص محورهای اصلی آن و همچنین برنامه آتی این همایش تا برگزاری اختتامیه ارائه کرد و افزود: همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با همت اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود، در راستای قوام بخشی انضمامی و ناظر به حل مسئله مبتنی بر دکترین اقتصاد مقاومتی و طبیعتا رساندن سیاست‌های منبعث از این دکترین به نظام تصمیم گیری کشور به ایستگاه نهم خودش رسیده است. این همایش سالانه به موضوعات اساسی کشور می‌پردازد و به دنبال کاهش فاصله تصمیم سازی و تصمیم گیری است. پر پیداست که نظام مالیاتی در این زمینه نقش برجسته‌ای دارد.

وی ضمن تشریح اهداف اصلی این همایش، گفت: همایش سال جاری چند هدف عمده را پیگیری میکند؛ اما هدف اصلی آن استخراج توصیه‌های سیاستی منبعث دکترین اقتصاد مقاومتی و قوام بخشی به ساختارهای مالیاتی کشور مبتنی بر آن است. به این ترتیب رویکرد حاکم بر این همایش با همایش‌های مرسوم در کشور متفاوت است. در این همایش به جای تمرکز بر مقاله نویسی که به طور کلیشه‌ای و کم ثمر انجام می‌شود، اصالت بر توصیه سیاست‌های عملیاتی بر حل مسائل کشور، فارغ از چارچوب‌های مقاله نویسی مرسوم است. بنابراین به جای فراخوان مقاله، فراخوان طرح‌های سیاستی انجام می‌شود و از نخبگان و فعالین حوزه مالیات کشور درخواست می‌شود برای ارائه توصیه‌های سیاستی به این همایش کمک کنند.

نظام مالیاتی گرانیگاه مقاوم سازی اقتصاد

در ادامه داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی، به عنوان سخنران اصلی، ضمن تقدیر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی به دلیل در دستورکار قرار دادن بحث مالیات در همایش سالانه خود گفت: نظام مالیاتی در قوام یافتن اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی، نقشی بسیار حیاتی دارد و از این جهت یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصاد کشور محسوب می‌شود. امیدواریم با گفتگوهایی که در این مجموعه نشستها تحت راهبری اندیشکده اقتصاد مقاومتی به نتایج کاربردی سیاستی مناسبی دست پیدا کنیم که به اصلاح رویه ها و رویکردها در نظام مالیاتی منجر شود.

وی افزود: مالیات بعنوان یک منبع درآمدی پاک، مطمئن و پایدار بهترین شیوه برای پشتیبانی دولت در ارایه خدمات و نقش اجتماعی که دولت باید ایفا کند شناخته می‌شود. انتظار این است با مجموعه این نشست‌ها و همایش، بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که مالیات هزینه‌های جاری دولت را تأمین کند و در مرحله بعد کل بودجه از طریق مالیات تامین شود. چرا که سایر منابع درآمدی دولت باید به عنوان ثروت ملی بین نسلی انگاشته شود. از درآمد نفتی باید بعنوان پشتوانه تامین مالی اجرای طرح‌ها از طریق بخشهای غیر دولتی استفاده شود و صرفا از سود حاصل از سرمایه گذاری درآمد نفتی که بعنوان سهم صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، آنرا به بودجه دولت هدایت کنیم.

همایش اقتصاد مقاومتی به مسائل اساسی نظام مالیاتی کشور بپردازد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ضمن برشمردن ۱۰ موضوع اساسی نیازمند کار پژوهشی در حوزه نظام مالیات کشور گفت: تمایل داریم از طریق این نشستها به پیشنهادهای سیاستی مناسب برسیم که در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد و در اصلاح رویه ها و آیین نامه ها استفاده شود. بالغ بر ۲۵ مجموعه علمی با دبیرخانه همایش همکاری می‌کند که فرصت مغتنمی است و جای تقدیر از این مجموعه ها دارد.

مقاوم سازی اقتصاد بدون سامانه‌های کارآمد مالیاتی امکان ندارد

در ادامه مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری چنین همایشی با هدف کمک به اصلاح سیاست‌های مالیاتی کشور، گفت: مقاوم سازی اقتصاد بدون اصلاح زیرساختها نشدنی است و از جمله مهمترین زیرساختها اصلاح نظام مالیاتی به منظور ایجاد نظام فراگیر، عادلانه و مبتنی بر چارچوبهای علمی است.

وی ضمن تاکید بر عزم مجلس شورای اسلامی در بهبود قوانین مالیاتی کشور گفت: قدمی که مجلس یازدهم تاکنون به منظور اصلاح نظامهای مالیاتی برداشته است، پیش بردن قانون مالیات بر عایدی سرمایه و بستر اجرایی مناسب اجرای آن از طریق تکمیل سامانه مودیان است که از نظر ما می‌تواند بعنوان یک انقلاب مالیاتی شناخته شود. باید توجه داشته باشیم که برنامه ریزی اقتصادی بدون اشراف اطلاعاتی ممکن نیست. یکی از مهمترین مسائل در مقاوم سازی اقتصاد کشور، اجرا و پیاده سازی سامانه‌هایی همچون سامانه ملی املاک و اسکان کشور است که بدون آن‌ها مقاوم سازی اقتصاد کشور اساسا شدنی نیست.

نظام مالیاتی باید به سمت تقویت «عدالت» و «هوشمندی» حرکت کند

در ادامه احمد غفارزاده عضو سابق شورای عالی مالیاتی، یکی از مهمترین کارکردهای همایش را ارائه راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات نظام مالیاتی کشور از سوی دست اندرکاران و خبرگان این حوزه دانست و افزود: به همین دلیل شیوه این همایش به جای ارسال مقاله، به اجرای طرح سیاستی تغییر کرده است که قرار است بر رفع مشکلات کشور تمرکز داشته باشد و توصیه سیاستی ارائه دهد. بر همین اساس داوری طرح‌ها نیز به جای معیارهای مرسوم، ارزیابی ایده‌های ارائه شده خواهد بود.

وی با اشاره به شعار اصلی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، گفت: «عدالت» و «هوشمندی» دو موردی است که امروز از اولویت‌های نظام مالیاتی کشور است و در این دو زمینه با وضع ایده آل فاصله زیادی داریم. این دو مقوله از نظر اهمیت، مورد تاکید تمامی کارشناسان و مسئولین کشور نیز قرار دارد و انتظار داریم برگزاری این همایش به بهبود آن‌ها کمک نماید. در زمینه عادلانه شدن نظام مالیاتی لازم است اقداماتی صورت بگیرد که نه از افراد کم درآمد مالیات ناعادلانه اخذ شود، نه اینطور باشد که عده‌ای با درآمدهای بالا، از پرداخت مالیات قانونی خود فرار کنند. در زمینه هوشمندسازی نیز لازم است با به کارگیری الگوها و سامانه‌های کاربردی، شرایط به نحوی تغییر کند که با صرف کمترین هزینه و زمان، کارایی نظام مالیاتی افزایش یابد.

عضو سابق شورای عالی مالیاتی، «قانون مناسب» و «مدیریت بهینه» را دو مولفه مهم نظام مالیاتی دانست و تاکید کرد: در ایران هم اصلاح قوانین مالیاتی میتواند به پیشرفت چشمگیر در این حوزه منجر شود و هم در صورت اجرای بهینه قوانین موجود و استفاده از روش‌های اصولی در حسابرسی و دادخواهی مالیاتی، امکان افزایش فزاینده درآمدهای دولت از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم است.

رفع ابهام‌ها و چالش‌های نظام مالیاتی در جریان همایش اقتصاد مقاومتی

در ادامه محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، وجه تمایز این همایش را بررسی عملیاتی موضوعات اولویت‌دار حوزه مالیات کشور دانست و گفت: انتظار داریم نتایج این همایش به کمک سازمان امور مالیاتی بیاید. علاوه بر این در حال حاضر در بسیاری از قوانین مالیاتی ابهاماتی در عرصه نظریه و اجرا وجود دارد و برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند به رفع این ابهامات و چالش‌ها کمک کند.

وی افزود: به طور مثال درخصوص قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، این اتفاق نظر وجود ندارد که اهداف اصلی چیست و برخی تصور می‌کنند هدف این قانون صرفا افزایش درآمدهای مالیاتی است. یا اینکه درخصوص نقش سازمان امور مالیاتی در بهبود اجرای قوانین و معرفی بهتر آن‌ها به فعالین اقتصادی به درستی درک نشده است. اما چنینی همایشی می‌تواند بخشی از این خلا را پر کند و ضمن ارائه راهکارهای اجرایی، ابهام‌های موجود را در حوزه گفتمانی برطرف نماید.

همایش اقتصاد مقاومتی بستری برای بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور

در ادامه محمد امینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، همایش را بستری برای بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور دانست و افزود: این مهم در جریان مباحثات بین مسئولین و خبرگان و همچنین طرح‌های سیاستی رخ میدهد که در نشست‌های تخصصی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بستر آن فراهم می‌شود. رویکرد اساسی این همایش نیز حرکت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد کشور است. در جریان این همایش گفتمان سازی خوبی با مشارکت رسانه‌ها، خبرگان و مسئولین شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت حوزه مالیات در اقتصاد و به طور خاص تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: اولین مسئله این است که اگر نظام مالیاتی به درستی کار کند، بودجه دولت باید مبتنی بر مالیات باشد و این مسئله یکی از مهمترین مولفه‌های مقاوم سازی اقتصاد کشور است. اما کارکرد نظام مالیاتی به تامین بودجه دولت محدود نمی‌شود و مسئله تنظیم گری در اقتصاد با استفاده از ابزارهای مالیاتی نیز بسیار حائز اهمیت است. مقاوم سازی اقتصاد زمانی تکمیل می‌شود که با استفاده از ابزارهای مالیاتی، سرمایه‌ها به سمت‌های مولد سوق داده شوند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.