۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۰۱۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، در افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»، ضمن اشاره به فقدان همگرایی درخصوص اهداف قوانین مالیاتی کشور، گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی همایش اقتصاد مقاومتی به رفع ابهام‌های موجود در نظام مالیاتی کشور کمک می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی برگزار شد. در این همایش محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، ضمن تشکر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی به دلیل همکاری در برگزاری همایش درخصوص موضوعات مالیاتی کشور گفت: آنچه در این همایش مهم است اینکه موضوعات باید عملیاتی تر دیده شود و نتایج آن به کمک سازمان امور مالیاتی بیاید.

رفع ابهام‌های موجود در نظام مالیاتی کشور با برگزاری نشست‌های تخصصی

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از قوانین مالیاتی ابهاماتی در عرصه نظریه و اجرا وجود دارد، گفت: به طور مثال درخصوص قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، این اتفاق نظر وجود ندارد که اهداف اصلی چیست و برخی تصور می‌کنند هدف این قانون صرفا افزایش درآمدهای مالیاتی است. یا اینکه درخصوص نقش سازمان امور مالیاتی در بهبود اجرای قوانین و معرفی بهتر آن‌ها به فعالین اقتصادی به درستی درک نشده است. اما چنینی همایشی می‌تواند بخشی از این خلا را پر کند و ضمن ارائه راهکارهای اجرایی، ابهام‌های موجود را در حوزه گفتمانی برطرف نماید.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، تصویب مناسب قوانین و با رعایت معیارهای لازم را از الزامات اجرایی شدن کارآمد آن‌ها دانست و افزود: در سال‌های اخیر قوانینی همچون مالیات بر خانه‌های خالی با وجود تاکیدات فراوان اجرایی نشده و دلیل آن هم عدم تعریف درست معیار و اجرایی نبودن قانون بوده است. در عین حال اصلاحیه اخیر قانون یک معیار برای خانه‌های خالی در نظر گرفته و امکان اجرایی شدن قانون را بهبود بخشیده است. در این زمینه باید به سمت خوداظهاری در محل سکونت برویم که در قانون نیز دیده شده ولی بدون اجرایی شدن آن امکان اجرای قانون فراهم نیست و نمیتوان در این زمینه سامان امور مالیاتی را مقصر دانست.

برزگری در پایان افزود: امیدواریم در نشست‌های تخصصی این همایش به مسائل اساسی نظام مالیاتی کشور پرداخته شود و در جهت حل مشکلات گام هایی برداشته شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.