۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۹۹۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی آغاز شد. در ابتدای این همایش مهدی موحدی بک نظر دبیر علمی همایش، ضمن تاکید بر اینکه هدف اصلی این همایش ارائه راهکار برای رفع مشکلات مالیاتی کشور با رویکرد مقاوم سازی اقتصاد است، محورهای همایش و خلاصه‌ای از نشست‌هایی که قرار است مبتنی بر آن برگزار شود را تشریح کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی برگزار شد. در ابتدای این همایش مهدی موحدی بک نظر دبیر علمی همایش گزارشی درخصوص محورهای اصلی آن و همچنین برنامه آتی این همایش تا برگزاری اختتامیه ارائه کرد.

هدف اصلی همایش ارائه راهکار برای رفع مشکلات مالیاتی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است

موحدی گفت: همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با همت اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود، در راستای قوام بخشی انضمامی و ناظر به حل مسئله مبتنی بر دکترین اقتصاد مقاومتی و طبیعتا رساندن سیاست‌های منبعث از این دکترین به نظام تصمیم گیری کشور به ایستگاه نهم خودش رسیده است. بعد از برگزاری هفت همایش سالانه در حوزه‌هایی همچون نفت و انرژی، تولید داخلی، تجارت منطقه‌ای و مسکن برگزار شد، در نهمین سال این همایش به نظام مالیاتی اختصاص یافته است و قرار بر این است که با بهره گیری از فضای نخبگانی کشور بتوانیم سیاست‌هایی را منبعث از دکترین اقتصاد مقاومتی استخراج و به تصمیم گیران برسانیم. این همایش سالانه به موضوعات اساسی کشور می‌پردازد و به دنبال کاهش فاصله تصمیم سازی و تصمیم گیری است. پر پیداست که نظام مالیاتی در این زمینه نقش برجسته‌ای دارد.

وی ضمن تشریح اهداف اصلی این همایش، گفت: همایش سال جاری چند هدف عمده را پیگیری میکند؛ اما هدف اصلی آن استخراج توصیه‌های سیاستی منبعث دکترین اقتصاد مقاومتی و قوام بخشی به ساختارهای مالیاتی کشور مبتنی بر آن است. به این ترتیب رویکرد حاکم بر این همایش با همایش‌های مرسوم در کشور متفاوت است. در این همایش به جای تمرکز بر مقاله نویسی که به طور کلیشه‌ای و کم ثمر انجام می‌شود، اصالت بر توصیه سیاست‌های عملیاتی بر حل مسائل کشور، فارغ از چارچوب‌های مقاله نویسی مرسوم است. بنابراین به جای فراخوان مقاله، فراخوان طرح‌های سیاستی انجام می‌شود و از نخبگان و فعالین حوزه مالیات کشور درخواست می‌شود برای ارائه توصیه‌های سیاستی به این همایش کمک کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: این همایش یک همایش یک روزه نیست، بلکه یک رویداد مستمر از ۲۳ آبان تا یکم اسفند ماه است که ضمن برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلف، توصیه‌های سیاستی متعددی استخراج و در مراسم اختتامیه ضمن معرفی طرح‌های سیاستی برتر، به تصمیم سازان ارائه می‌شود. از این جهت در داوری طرح‌های سیاستی که به دبیرخانه این همایش ارسال می‌شود، مهمترین معیار ارائه سیاست‌هایی برای رفع مشکلات کنونی کشور در حوزه مالیات خواهد بود.

محورهای نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

دبیر علمی همایش ادامه داد: ۵ محور اصلی همایش «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» و ۲۰ زیر محور آن متناسب با مشکلات کشور در حوزه مالیات طراحی شده است و هدف آن است که در این زمینه‌ها توصیه‌های سیاستی در سطح عملیاتی سازمان امور مالیاتی استخراج شود. ۵ محور اصلی این همایش عبارتند از «حکمرانی»، «ترکیب و پایه‌های مالیاتی»، «فرآیند فناوری»، «شاخص‌های عملکردی» و «کارکردها و آثار» که دذیل هرکدام از این محورها ۴ زیر محور نیز در نظر گرفته شده است.

علاوه بر مهدی موحدی بک نظر به عنوان دبیر، احمد غفارزاده عضو سابق شورای عالی مالیاتی، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، مهدی رعنایی مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی و علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی رحمت الله علیه، اعضای کمیته علمی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.