۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۸۴۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

بطور سنتی بیشتر کشاورزان شرق آسیا برای کاشت برنج اقدام به خاک‌ورزی دو باره در سال می‌کنند که معایبی مانند هزینه زیاد، تاثیرات زیست محیطی و افت محصول در کاشت دوم را به همراه دارد. به تازگی محققان، بذر برنج جدیدی تولید کرده‌اند که با یکبار کاشت، امکان چند بار برداشت از آن فراهم است و برخی مشکلات فوق را برطرف می‌کند که کمک بزرگی به بهبود امنیت غذایی کشورهای جهان محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از ۹۰۰۰ سال کشت برنج یکساله، حالا کشاورزان چین و اوگاندا موفق به کشت بذر برنج چندساله با عمر طولانی و در دسترس شده‌اند. یعنی کشاورزان می‌توانند بذر را تنها یک بار کاشته و تا ۸ برداشت را بدون کاهش محصول داشته باشند. این پیشرفت گام مهم در تغییر نسبت «راتونینگ» یا افت محصول در برداشت دوم است. همچنین تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های کشاورزان خرد داشته و در عین حال کیفیت خاک را بهبود می‌بخشد.

گزارش اخیر Nature Sustainability نتایج زراعی، اقتصادی و زیست محیطی کشت بذر چند‌ساله برنج در استان یوننان چین را تشریح کرد. براین اساس، محصول اصلاح شده زندگی بیش از ۵۵۷۵۲ کشاورز خرده مالک در جنوب چین و اوگاندا را متحول کرده است.

دلیل تمایل کشاورزان به بذر جدید

کشاورزان به دنبال استفاده از بذر جدید هستند که از نظر اقتصادی سودمند است. فعالان این حوزه در چین مانند هر کشور دیگر معمولا پا به سن گذاشته هستند، چون جوانان تمایلی به این شغل ندارند و معمولا به شهرها مهاجرت می‌کنند. باید توجه داشت که کاشت برنج زحمت زیاد و هزینه بالایی دارد. اریک ساکس، استاد دپارتمان علوم زراعی در دانشگاه ایلینوی و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: با عدم نیاز به کاشت دو بار در سال برنج، کشاورزان در کار و زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند.

محققان، برنج چندساله را از طریق هیبریداسیون از یک برنج یکساله اهلی آسیایی با یک برنج وحشی آفریقایی تولید کرده‌اند. این تیم با بهره‌گیری از ابزارهای ژنتیکی مدرن برای پیگیری سریع این فرآیند، هیبرید امیدوارکننده را در سال ۲۰۰۷ شناسایی و اقدام به کشت پایلوت مزرعه‌ای در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۱۶ کردند. در نهایت اولین گونه تجاری بذر چندساله برنج، PR۲۳ را در سال ۲۰۱۸ وارد بازار کردند.

مزایای کاشت برنج چندساله در چین و اوگاندا

در این طرح کشاورزانی که برنج چند ساله کاشته‌اند، تقریباً ۶۰ درصد نیروی کار کمتری به کار گرفتند. اریک ساکس می‌گوید: «کاهش نیروی کار که اغلب توسط زنان و کودکان انجام می‌شود، می‌تواند بدون جایگزینی با تجهیزات مبتنی بر سوخت‌های فسیلی انجام شود چون هدف جامعه بهبود معیشت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با تولیدات کشاورزی است.»

البته مزایای اقتصادی برنج چندساله در مکان‌های مورد مطالعه متفاوت بود، اما سود آن نسبت به برنج سنتی از ۱۷ تا ۱۶۱ درصد متغیر است. حتی در مکان‌ها و سال‌هایی که برنج چندساله به دلیل آفات با کاهش موقت عملکرد مواجه بود، کشاورزان بازده اقتصادی بیشتری نسبت به کشت محصول سالانه داشتند.

با اجتناب از دو بار خاک‌ورزی سالانه، کشت چند ساله برنج مزایای زیست محیطی قابل توجهی را به همراه دارد. بطوریکه تیم تحقیقاتی کربن آلی و نیتروژن بالاتری را در خاک‌های زیر کشت برنج چند ساله را ثبت کردند.

بخش دیگری از این مطالعه، مربوط به تحمل دمای پایین برنج چند ساله بود. اگرچه قرار گرفتن در سرمای شدید رشد مجدد را محدود می‌کند، اما تیم تحقیقاتی پیش بینی کرده اند که این محصول می‌تواند در مکان‌های عاری از یخبندان فعالیت کند.

تیم کروز، دانشمند ارشد موسسه لند و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: در حالی که یافته‌های اولیه در مورد مزایای زیست محیطی برنج چندساله چشمگیر و امیدوارکننده است، اما هنوز تحقیقات و بودجه بیشتری برای درک دامنه کامل پتانسیل آن مورد نیاز است.

ساکس می افزاید: «از آغاز کشاورزی با کشت غلات یکساله غذای بشر را تامین کردیم، اما لزوما راه بهتری نبود. اکنون می‌توانیم آگاهانه انتخاب کنیم تا محصول و کشاورزی بهتر و پایدارتر بسازیم. می‌توانیم اشتباهات تاریخ را جبران کنیم.»

منبع: اوراسیا ریویو

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.