۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۵۲۱ ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: انرژی
۰

احد آزادی خواه نماینده مجلس ضمن اشاره به ضرورت توزیع عادلانه یارانه انرژی از طریق الگوی پلکانی، گفت: تاکنون پلکانی شدن موثر قیمت گاز به طور جدی پیگیری نشده است و انتظار می‌رود در سال جاری با اجرای فاز دوم قیمت‌گذاری پلکانی، تفاوت موثری بین قیمت پرمصرف‌ها و کم‌مصرف‌ها ایجاد شود.

احد آزادی خواه نماینده مجلس در مورد تعرفه‌گذاری پلکانی قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: انرژی من جمله گاز مشمول یارانه پنهان در کشور ماست؛ اگر بخواهیم در بحث توزیع یارانه قید عدالت را لحاظ کنیم قاعده‌اش این است که بین مشترکین پرمصرف و کم مصرف تفاوت قائل شویم که در این حوزه قانون مصوب مجلس نیز وجود دارد.

تاکنون پلکانی شدن موثر قیمت گاز به طور جدی پیگیری نشده است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید برای احتساب قیمت گاز بین مشترکین پرمصرف و کم مصرف تفاوت قائل شویم. آن کسانی که پرمصرف هستند که طبیعتا ملک وسیعتری دارند، شرایط زندگی‌شان متفاوت است و رفاه بیشتری دارند و اگر مصرف‌شان از حدی بالاتر رفت باید قیمت گاز برایشان تصاعدی حساب شود که یارانه‌ای که مشمول می شود از پرمصرف‌ها گرفته شود و به افرادی که بی بضاعت هستند داده شود. یا در حوزه توسعه شبکه گاز مناطق محروم به کار گرفته شود و این توزیع عادلانه یارانه پنهان برای مردم  است.

وی همچنین افزود: تا الان عزمی برای پلکانی شدن موثر قیمت گاز نبوده است گرچه در لایحه بودجه ۱۴۰۱آمده است اما شاید مطالبه عمومی هم نبوده است. اگر  برخی از مناطق محروم ما که فاقد گاز هستند و در فصل سرما با چالش جدی مواجه هستند مطالبه‌گری کنند حتما این اتفاق می‌افتد و با تعرفه‌گذاری پلکانی قیمت به گونه‌ای عدالت برقرار می‌شود.

اجرای فاز اول تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها در بخش گاز خانگی

آزادی خواه خاطر نشان کرد: می‌توانیم در برنامه هفتم توسعه این حکم را یعنی تعرفه‌گذاری پلکانی قیمت گاز را بیاوریم. البته دولت عزم این کار را دارد و در مجلس هم زمینه آن هست، قاعدتا باید همکاران ما در کمیسیون انرژی این پیشنهاد را بیاورند و مجلس هم به آن رای خواهد داد. سال گذشته فاز اول تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها در بخش گاز خانگی انجام شد و امسال هم باید فاز جدیدی از تعرفه‌گذاری پلکانی در جهت مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف مشترکان پرمصرف به مانند سال گذشته اجرایی گردد تا شاهد کاهش ناترازی و قطعی گاز صنایع باشیم.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.