۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۲۱۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: پول و بانک، تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه به منظور کاهش اثرات تحریم‌های غرب بر اقتصاد خود به دنبال جذب سرمایه‌گذاری کشورهای آسیایی و به ویژه دولت‌های مسلمان است. در همین راستا مجلس دومای این کشور با ارائه طرح بانکداری اسلامی که مبتنی بر احکام اسلامی در ارائه خدمات به مشتریان خود است، در صدد ایجاد انگیزه در فعالان اقتصادی و تجاری مناطق مسلمان نشین خود و دیگر کشورهای اسلامی برای افزایش سرمایه‌گذاری در روسیه برآمده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات دولتی روسیه در حال تهیه پیش‌نویس قانون جدیدی هستند که بانکداری اسلامی را در این کشور قانونی می‌کند. این قانون ابتدا در چهار منطقه با اکثریت مسلمان‌ روسیه (چچن، داغستان، تاتارستان و باشکری) اجرا می‌شود. این بانک‌ها و موسسات مالی که تحت نظارت بانک مرکزی روسیه فعالیت خواهند کرد، قرار است خدمات مبتنی بر احکام اسلامی را به مشتریان خود ارائه دهند.

افزایش سرمایه‌گذاری مسلمانان با سیستم بانکداری اسلامی

به گفته آنتونی آکساسوف رئیس کمیته مالی مجلس دومای روسیه: «ما مدت‌هاست که درخواست‌های زیادی در این زمینه از فعالان اقتصادی مناطق مسلمان نشین کشور مانند جمهوری‌های تاتارستان، چچن، باشکری و سایر جمهوری‌های قفقاز شمالی دریافت کرده‌ایم.»

آکساسوف افزود: «این ابتکار مورد توجه بسیاری از کشورهای مسلمان در آسیا قرار گرفته است. برخی از کشورهای جنوب غرب آسیا قبلاً تمایل خود به سرمایه‌گذاری در مناطق مسلمان نشین روسیه را نشان داده بودند اما به دلایل مذهبی از انجام آن اجتناب می‌کردند.»

رشد مداوم بانک‌های اسلامی در دو دهه گذشته

در سال ۲۰۰۴ اولین بانک اسلامیِ خارج از کشورهای اسلامی در لندن تأسیس شد. بعد از تأسیس بانک اسلامی در لندن، بانک جی پی مورگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات متحده و جهان نیز شروع به ارائه خدمات بانکداری اسلامی به مشتریان خود کرد. امروز بانک‌های اسلامی در همه جای دنیا وجود دارند و حدود یک درصد از دارایی‌های جهان را در اختیار دارند. اگرچه بیشتر بانک‌های اسلامی که خدمات مبتنی بر احکام اسلامی ارائه می‌دهند، در کشورهای با اکثریت مسلمان هستند اما در دو دهه گذشته تعداد این بانک‌ها در سراسر دنیا با رشد مداوم همراه بوده است.

بانک‌های اسلامی چگونه کار می‌کنند

بانک‌های اسلامی بر اساس ضوابط و مقررات دینی و اخلاقی فعالیت می‌کنند؛ در سیستم بانکداری اسلامی پرداخت سود و سفته‌بازی با پول امکان‌پذیر نیست. در واقع بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی خدماتی مانند اعطای تسهیلات بدون بهره و بعضاً بدون کارمزد به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تأمین مالی پروژه‌های تولیدی و تجاری ارائه می‌دهند.

راه‌اندازی سیستم جدید بانکداری اسلامی در سال جاری

در ماه می سال ۲۰۲۱ کمیته مالی مجلس دومای روسیه، کارگروهی را با هدف جذب سرمایه‌گذاری از امارات و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کرد. آنتونی آکساسوف رئیس کمیته مالی مجلس دومای روسیه اعلام کرد: «طرح سیستم جدید بانکداری اسلامی روسیه طی ماه‌های آینده به تصویب می‌رسد و بلافاصله به نهادهای مربوطه ابلاغ خواهد شد.»

نویسندگان لایحه مربوط به طرح بانکداری اسلامی می‌گویند: «در شرایط جدید که مشخصه آن قطع دسترسی سیستم بانکی روسیه به بازارهای مالی غرب است، بخشی از نیاز شهروندان روسی در قالب این طرح و با افزایش سرمایه‌گذاری کشورها و شرکت‌های مالی اسلامی برطرف خواهد شد.»

منبع:

MiddleEast Monitor

The Kashmiriyat

Alestikklal

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.