۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۱۰۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ دسته: تولید
۰

مهدی فاطمیان رئیس شرکت دانش‌بنیان راهکار نوین زیبال، ضمن اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی در قبال دریافت حق بیمه قراردادها هیچ خدمتی ارائه نمی‌کند، گفت: تحمیل هزینه‌های اضافی به شرکت‌ها در نهایت فعالان اقتصادی را به این سمت سوق می‌دهد که به فکر راه‌هایی برای پرداخت نکردن این مبالغ باشند. افزایش عدم شفافیت در فضای اقتصادی کشور نتیجه ارتباط یک طرفه سازمان تأمین اجتماعی با شرکت‌هاست که تقویت حجم اقتصاد زیرزمینی را نیز درپی دارد.

طی سال های اخیر موضوع حمایت از تولید در داخل کشور به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر، فعالان اقتصادی و شرکت‌ها با مشکلات تورمی و تحریمی شدیدی در کشور روبرو هستند. در این شرایط، اعمال هزینه‌های اضافی در قالب مالیات مازاد یا مواردی همچون حق بیمه قراردادها به آن‌ها به عدم جذابیت فضای اقتصادی کشور برای تولید منجر می‌شود و افزایش سوداگری و فعالیت‌های زیرزمینی را به دنبال خواهد داشت. در این راستا مهدی فاطمیان، رئیس شرکت دانش بنیان راهکار نوین زیبال در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: وصول مبالغی همچون حق بیمه قراردادها از شرکت‌ها این شبهه را به وجود می آورد که سازمان تأمین اجتماعی به دنبال کسب درآمد از کارفرمایان است.

حرکت فعالان اقتصادی در جهت شفافیت بیشتر، منجر به زیان بیشتر شده است

فاطمیان در خصوص مشکلات شرکت‌ها در ارتباط با بیمه و مالیات تصریح کرد: ما می بینیم قانونگذار قانونی را مصوب و اجرا می کند و سازوکاری در زمینه خاصی ایجاد می شود، وقتی افراد این روند قانونی را رعایت می کنند و ضوابط را در نظر می گیرند، ضرر و زیان بیشتری می کنند تا اینکه قوانین را دور بزنند و به صورت زیرزمینی کارشان را پیش ببرند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: عملا به نظر می‌رسد، هر چقدر فعالان اقتصادی به سمت مسیرهای قانونی بروند و شفافیت بیشتری داشته باشند، بیشتر تنبیه می شوند. در حالی که در اقتصادهای دنیا این روال برعکس است. در کشورهای توسعه یافته اگر افراد قانون را رعایت نکنند، هزینه ای که می پردازند بسیار بالاست. افراد اگر در این اقتصادها شفافیت داشته باشند و کارشان را قانونی پیش ببرند، مالیات کمتری می پردازند و مشوق های بیشتری برایشان در نظر گرفته می شود.

فاطمیان  بیان داشت: اگر در سازوکار مالیات گیری کشورمان دقت کنیم، می بینیم افرادی که در فضای غیرشفاف فعالیت می کنند و کارشان را به صورت زیرزمینی پیش می برند، بیشتر نفع می برند. متاسفانه می بینیم که برخورد جدی ای با خاطیان مالیاتی نمی شود و همین امر باعث شده است که فعالیت های زیرزمینی در کشور زیاد باشد.

وجود انحصار در ارائه خدمات بیمه تأمین اجتماعی توسط سازمان تأمین اجتماعی

وی در ادامه گفت: مسیرهای قانونی در ایران موانع زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می کنند. به جای اینکه شرایط تسهیل شده باشد و افراد به سهولت کارشان را به صورت قانونی شروع کنند، آن ها با یک هفت خوان مجوزی روبرو می شوند. باید فعالان بتوانند اول از این موانع عبور کنند و بعد به فعالیت بپردازند. اما مسیرهای غیرقانونی باز است و افراد می توانند به راحتی در آنها فعالیت کنند.

این فعال اقتصادی همچنین ابراز داشت: مشکلی که در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، موضوع انحصار است. از آنجایی که این سازمان تنها نهادی است که به ارائه خدمات بیمه تأمین اجتماعی در کشور می پردازد، به صورت دلخواه با شرکت ها برخورد می کند و می داند شرکت ها مجبورند خدماتشان را از همین سازمان دریافت کنند و چاره دیگری ندارند.

رئیس شرکت دانش بنیان راهکار نوین زیبال اضافه کرد: شاید به همین دلیل است که می بینیم سازمان مورد بحث در مقابل خدمتی که ارائه نمی دهد، مبلغی را تحت عنوان حق بیمه قرارداد از شرکت ها دریافت می کند. علت این امر، انحصاری است که در زمینه تأمین اجتماعی وجود دارد.

فاطمیان افزود: اگر شرکت ها اجازه داشتند از صد سازمان مختلف خدمت تأمین اجتماعی را دریافت کنند، احتمالا شاهد چنین برخوردهایی با شرکت ها نبودیم. در آن صورت، شرکت ها می توانستند بر اساس خدماتی که شرکت های مختلف در زمینه تأمین اجتماعی ارائه می دادند، با آن ها کار کنند و ارتباط یک طرفه سازمان تأمین اجتماعی با شرکت ها به وجود نمی آمد. اگر این حالت انحصاری از بین برود، شاید این معضلات دائمی که الان شرکت ها با سازمان تأمین اجتماعی دارند، حل شود.

تحمیل هزینه های اضافی به شرکت ها فعالان اقتصادی را به اقتصاد زیرزمینی می کشاند

وی در ادامه گفت: حق بیمه قراردادها مبلغی است که تأمین اجتماعی از شرکت‌ها دریافت می کند و در مقابل آن خدمتی ارائه نمی دهد. حتی در زمینه حق بیمه کارکنان نیز سازمان خدمات ناقصی ارائه می دهد و شرکت ها و کارکنان رضایت کامل ندارند. الان به صورت اجباری مبلغی از حقوق کارکنان کسر می شود و کمترین سطح پوشش بیمه ای نیز برایشان در نظر گرفته می شود.

فاطمیان در پایان خاطرنشان کرد: تحمیل هزینه های اضافی به شرکت ها در نهایت فعالان اقتصادی را به این سمت سوق می دهد که به فکر راه هایی برای پرداخت نکردن این مبالغ باشند. افزایش عدم شفافیت در فضای اقتصادی کشور نتیجه ارتباط یک طرفه سازمان تأمین اجتماعی با شرکت هاست. قاعدتا شرکت ها به دنبال راه هایی خواهند بود که مبالغ اضافی شامل حق بیمه قرارداد را پرداخت نکنند و این مسائل در نهایت به ضرر فضای اقتصادی کشور است و به افزایش حجم اقتصاد زیرزمینی منجر می شود.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.