۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۹۵۸ ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مجیدرضا حریری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، ضمن اشاره به مسیرهای قانونی تامین بودجه چند هزار میلیارد تومانی اتاق بازرگانی گفت: این نهاد از طرف حاکمیت وکیل شده است که منابع مذکور را برای توسعه تشکل‌ها، توسعه صادرات، خصوصی‌سازی و بازاریابی در کشورهای مختلف هزینه کند. اما این منابع در فرآیندی غیرشفاف صرف ساخت ساختمان‌های مجلل و بعضی امور پوششی همچون خیریه‌ها می‌شود و نظارت درستی بر آن صورت نمی‌گیرد.

بودجه اتاق بازرگانی از محل حق عضویت سالانه برای اعضا و هزینه تمدید سالانه کارت بازرگانی برای همه بازرگانان، ۴ در هزار از سود سالانه اعضا و ۳ در هزار از درآمد دارندگان کارت بازرگانی تامین می‌شود. این بودجه بر اساس قانون به اتاق اختصاص یافته و در مقابل آن وظایف متعددی به این تشکل خصوصی محول شده است. در این راستا مجیدرضا حریری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در حال حاضر اتاق بازرگانی درخصوص شیوه هزینه‌کرد منابع سرشار درآمدی خود به هیچ نهادی پاسخگو نیست.

عدم پاسخگویی اتاق بازرگانی درباره شیوه هزینه‌کرد درآمدها

حریری افزود: برآوردها نشان می‌دهد این دو منبع ۳ در هزار سود اعضا و ۴ در هزار درآمد دارندگان کارت بازرگانی، درآمدی کلان برای اتاق بازرگانی به همراه داشته است. در کنار این دو منبع درآمدی، اتاق بازرگانی همه ساله مبلغی را برای تمدید کارت عضویت از متقاضیان دریافت می‌کند. این درآمد اختصاصی توسط قانون به اتاق بازرگانی تخصیص یافته و وصول بخشی از این مبلغ به عنوان تکلیف برعهده وزارت اقتصاد است. با این حال شیوه هزینه‌کرد این مبالغ به صورت شفاف به مراجع ذی‌صلاح پاسخ داده نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: از آنجا که اتاق بازرگانی طبق قانون، دارای یک شخصیت حقوقی و مالی مستقل و غیر انتفاعی است، صورت‌های مالی این نهاد مهم توسط سازمان حسابرسی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. در حالیکه این نهاد از یک طرف دارای درآمد اختصاصی از محل درآمدهای عمومی کشور و از طرفی دیگر دارای تکالیف قانونی برای هزینه‌کرد این مبالغ است.

هزینه‌کرد غیرمتعارف اتاق بازرگانی در امور پوششی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: به طور مثال پرداخت هزینه در امور خیریه در شرح وظایف اتاق بازرگانی نیست اما در عمل هر ساله می‌بینیم چند میلیارد تومان هزینه صرف امور خیریه شده است. در صورتی که این موضوع اصلا در شرح وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی نیست و این شائبه را ایجاد می‌کند که اقدامات دیگری از این طریق در حال انجام است.

حریری بیان داشت: منابع ۳ در هزار سود اعضا و ۴ در هزار درآمد دارندگان کارت بازرگانی که توسط اتاق طی این سال‌ها وصول شده است، محل هزینه‌کرد آن نیز توسط قانون مشخص شده است. این محل‌ها شامل توسعه تشکل‌ها، توسعه صادرات، خصوصی‌سازی و بازاریابی در کشورهای مختلف است که متاسفانه این کارها تاکنون انجام نشده است.

وی اظهار کرد: به طور مثال ما هیچ کجا نمی‌بینیم که اتاق بازرگانی ایران یک دفتر تجاری را در یک کشوری ایجاد کرده باشد. عملکرد سالم و سلامتی نیز در آن حداقل کاری که انجام شده نیز وجود ندارد. در بحث حمایت از تشکل‌ها نیز  یک سری تشکل برای خودشان ساختند که در انتخابات از آن استفاده کنند. در واقع در جهت تحکیم کار خودشان کار کردند وگرنه در جهت امور اتاق بازرگانی و اقتصاد کشور نبوده است.

منابع اتاق بازرگانی بایستی طبق قانون هزینه شود

این عضو اتاق بازرگانی تاکید داشت: در واقع اتاق بازرگانی از طرف حاکمیت وکیل است که این منابع را دریافت کند و در جاهای مشخص شده هزینه کند اما به این وکالت عمل نشده و اتاق این منابع را جز درآمدهای خود محسوب و هزینه کرده است. این منابع بیشتر صرف ساختن برج و ساختمان در کشور شده و منافع آن به عده معدودی رسیده است.

حریری گفت: اگر به شهرستان‌ها به ساختمان‌های اتاق بازگانی سر بزنیم، شاهد ساختمان‌های بزرگ و بی‌قواره‌ای خواهیم بود که مظهر زندگی لاکچری است. در صورتی که تا همین ۸ سال گذشته که این مبالغ کلان به حساب اتاق واریز نمی‌شد، در مجموع فقط یک ساختمان در خیابان طالقانی وجود داشت که کمتر از ۱۰۰ کارمند مشغول فعالیت بودند. اما الان با توجه به تعداد ساختمان‌هایی که ساخته شده، تعداد کارمندان آن نیز تقریبا ۴ برابر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر آنچه گفته شد اتاق بازرگانی باید به طور شفاف درباره هزینه‌کرد درآمدی که به دلیل ماموریت «ارائه خدمات بازاریابی، مشاوره‌ای و کارشناسی» توسط قانون به این اتاق تعلق گرفته توضیح دهد.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.