۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۸۵۹ ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

چهارشنبه ۲۰ مهر ماه ۳۹۶ صورت مالی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های غیر بورسی روی سامانه کدال قرار گرفته که از این تعداد ۳۰۶ مورد مربوط به شرکت‌های دولتی است. اما این اقدام نیازمند گام‌های تکمیلی است که از جمله آن می‌توان به «انتشار منظم و زمان بندی شده» صورت‌های مالی و «بهبود کیفیت صورت‌های مالی» اشاره کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، چهارشنبه ۲۰ مهر ماه اعلام کرد که در اجرای بندی از قانون بودجه سال جاری و در راستای شفافیت اطلاعات اقتصادی، ۳۹۶ صورت مالی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های غیر بورسی روی سامانه کدال قرار گرفته که از این تعداد ۳۰۶ مورد مربوط به شرکت‌های دولتی است.

اقدام وزارت اقتصاد در شفافیت شرکت‌های دولتی نیازمند تکمیل

این اقدام وزارت اقتصاد در راستای افزایش شفافیت عملکرد و وضعیت شرکت‌های دولتی صورت گرفته است و به این ترتیب فعالین اقتصادی و تحلیلگران می‌توانند با مراجعه به این صورت‌های مالی، اطلاعات پایه و مفیدی از شرکت‌های دولتی بدست آوردند و بدین واسطه فرآیند شناسایی و رفع عوامل ناکارامدی و زیان برخی شرکت‌ها تسریع می‌شود.

اما این اقدام نیازمند گام‌های تکمیلی است که از جمله آن می‌توان به «انتشار منظم و زمان بندی شده» صورت‌های مالی و «بهبود کیفیت صورت‌های مالی» اشاره کرد. در حال حاضر به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی تنها به عزم وزیر اقتصاد وابسته است و فرآیند قانونی مشخصی ندارد. از این رو لازم است وزارت اقتصاد برای ساماندهی به این فرآیند، ضمن تصویب یک رویه قانونی، همه شرکت‌های دولتی و حاکمیتی را موظف کند به طور منظم و زمان بندی شده، صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال بارگزاری کنند و برای شرکت‌های متخلف جریمه‌های بازدارنده‌ای در نظر گرفته شود. علاوه بر این لازم است برخی شرکت‌های بزرگ و غیر شفاف همچون شرکت ملی نفت نیز در این زمینه مد نظر قرار بگیرند.

گام دوم در بهبود اثرگذاری شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی رعایت قواعدی است که کیفیت صورت‌های مالی منتشر شده را تضمین کند. در حال حاضر برخی صورت‌های مالی منتشر شده فاقد اطلاعات کلیدی است و برخی اعداد و ارقام آن به شکل مخدوش و ناخوانا بارگزاری شده است. از این رو از وزارت اقتصاد انتظار می‌رود ضمن طراحی قواعد اصولی انتشار صورت‌های مالی، شرکت‌های دولتی را موظف کند این قواعد را رعایت کنند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.