۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۸۴۷ ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

دولت ژاپن برای کنترل تورم ناشی از افزایش قیمت جهانی انرژی، به جای افزایش نرخ بهره بانکی، برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ میلادی، در بازار ارز مداخله کرده و با فروش ارز و خرید ین، از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی و دیگر نهاده‌های تولید، اغلب کشورهای جهان با افزایش تورم مواجهند. به طوریکه در کشورهایی همچون ژاپن و کشورهای اروپایی نرخ تورم به بالاترین میزان در طول چند دهه اخیر رسیده است. بسیاری از کشورها علاوه بر اعمال سیاست‌های حمایتی در جهت کاهش تاثیرگذاری افزایش قیمت‌ها بر زندگی مردم، تلاش کرده‌اند با سیاست‌هایی، نرخ تورم را کاهش دهند. در این راستا برخی بانک‌های مرکزی در جهان به سمت افزایش نرخ بهره بانکی حرکت کرده‌اند اما ژاپن تلاش کرده است از روش‌های دیگری همچون حفظ ارزش پول ملی تورم را مهار کند و مقامات این کشور اعلام کرده‌اند هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره بانکی ندارند.

مقامات ژاپنی: افزایش نرخ بهره به کنترل تورم منجر نمی‌شود

در طول سال‌های اخیر بانک‌های مرکزی اغلب کشورهای جهان نرخ بهره بانکی را در پایین تر سطح خود قرار داده بودند تا با پایین آوردن هزینه تامین مالی، شرایط را برای رونق تولید و رشد اقتصادی فراهم کنند. اما مقامات بانک مرکزی ژاپن معتقدند در شرایطی که افزایش قیمت جهانی انرژی و دیگر نهاده‌های تولیدی دلیل اصلی رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود، افزایش نرخ بهره بانکی به منزله افزایش هزینه‌های تمام شده بخش تولید است و نه تنها نمیتواند به مهار تورم منجر شود، بلکه به افزایش قیمت‌ها و ایجاد رکود اقتصادی دامن می‌زند.

به همین دلیل هاروهیدو کورودو رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرده است تا پایان دوره مسئولیت خود، که حدود ۷ ماه از آن باقی مانده است، برنامه‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره با هدف کنترل تورم در دستورکار نخواهد بود.

اقتصاددانان ژاپنی نیز از این ایده بانک مرکزی استقبال کرده‌اند و معتقدند نرخ بهره تنها زمانی می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند، که ریشه افزایش قیمت‌ها در افزایش قدرت خرید مردم نهفته باشد. اما در مورد اخیر رشد قیمت‌ها نه از افزایش قدرت خرید مردم، بلکه از افزایش قیمت تمام شده محصولات ناشی می‌شود. از این رو دولت ژاپن باید از روش‌های دیگری به دنبال مهار تورم و کنترل قیمت‌ها باشد که از جمله مهمترین آن‌ها کاهش هزینه‌های انرژی و قیمت تمام شده بخش‌های تولیدی است.

حفظ ارزش پول ملی راهکار ژاپن برای کنترل تورم

در مقابل مقامات دولت ژاپن برای مهار تورم به طور فعالانه در بازار ارز مداخله کرده‌اند و با خرید گسترده ین از بازار، تلاش کرده‌اند از کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی جلوگیری نمایند. اقدام دولت ژاپن برای خرید ین از بازار برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ رخ می‌دهد و موجب کاهش ۲ درصدی نرخ برابری دلار به ین در اواخر ماه گذشته میلادی شده است.

مقامات ژاپنی معتقدند در شرایط فعلی جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی از مهمترین و اثرگذارترین اقداماتی است که می‌تواند در کاهش نرخ تورم موثر باشد. در طول یکسال اخیر به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین تقویت قابل توجه دلار آمریکا، ین نزدیک به ۲۰ درصد تضعیف شده و به پایین ترن حد خود در ۲۴ سال اخیر رسیده است. ذخایر ارزی خارجی ژاپن در حدود ۱۳۳۰ میلیارد دلار اعلام شده که نشان از دست باز دولت این کشور برای مداخله در بازار ارز دارد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.