۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۷۴۳ ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

دولت آلمان در واکنش به افزایش قیمت حامل‌های انرژی ناشی از جنگ اوکراین، یارانه‌ای ۹۶ میلیارد یورویی برای کاهش هزینه گاز مردم به تصویب رساند. بر این اساس دولت موظف شده است در زمستان پیش رو معادل هزینه یک ماه قبوض گاز مردم و کسب و کارهای کوچک و متوسط را تقبل کند و پس از آن نیز سازوکاری برای کاهش قیمت‌ها تعبیه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از شروع جنگ اوکراین، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جهان تشدید شد و کشورهای اروپایی به برای تامین انرژی مورد نیاز خود به شدت به روسیه وابسته بودند، با بحران‌های جدی در بخش صنایع و خانگی مواجه شدند. یکی از راهکارهای دولت‌های اروپایی برای کاهش فشار ناشی از جنگ اوکراین، تصویب یارانه انرژی و تقبل بخش قابل توجهی از هزینه‌های برق و گاز مردم بود؛ و دولت آلمان نیز یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود.

یارانه ۹۶ میلیارد یورویی دولت آلمان برای کاهش هزینه گاز مردم

بر این اساس دولت آلمان به تازگی طرحی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن ۹۶ میلیارد یورو یارانه به منظور کاهش هزینه گاز مردم در نظر گرفته می‌شود. هدف این طرح جلوگیری از افزایش غیر قابل تحمل هزینه گاز شهروندان آلمانی در زمستان پیش رو و همچنین کاهش نرخ تورم عنوان شده است.

بر این اساس دولت موظف شده است معادل هزینه یک ماه قبوض گاز مردم و کسب و کارهای کوچک و متوسط را در زمستان پیش رو تقبل کند و بعد از زمستان نیز سازوکاری برای کاهش قیمت‌ها تعبیه نماید. بر اساس سازوکار مذکور قرار است به مدت یکسال و تا انتهای زمستان سال آینده، قیمت گاز برای ۸۰ درصد مصارف تا ۱۲ درصد کاهش یابد. بر اساس محاسبات انجام گرفته، این یارانه در مجموع نزدیک به ۴۱ درصد از هزینه گاز مشترکین خانگی می‌کاهد.

این طرح بخشی از طرح جامع تر دولت آلمان با عنوان سپر دفاعی است که ماه قبل از سوی دولت آلمان به تصویب رسید. هدف این طرح ۲۰۰ میلیارد یورویی کاهش اثرات ناشی از افزایش قیمت انرژی بر اقتصاد آلمان، به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا عنوان شده است.

کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز در آلمان ضروری است

کارشناسان معتقدند با وجود تدابیری همچون ذخیره گاز از سوی دولت، برای رهایی اقتصاد این کشور از کمبود گاز در زمستان لازم است به طور فعالانه ۲۰ درصد از مصرف گاز معمول این کشور کاسته شود. چنانچه این کاهش مصرف به طور فعالانه و با برنامه انجام نشود، بخش‌هایی همچون مصرف خانگی و صنایع با کمبود برنامه ریزی نشده گاز مواجه خواهند شد.

بر اساس آخرین آمارها نرخ تورم در آلمان به نزدیک ۱۱ درصد رسیده که مهمترین دلیل آن افزایش هزینه انرژی و به طور خاص گاز عنوان شده است. تا پیش از جنگ اوکراین، بیش از ۴۰ درصد گاز اروپا از طریق روسیه تامین میشد ولی در حال حاضر صادرات گاز روسیه به اروپا به شدت کاهش یافته است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.