۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۳۶۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

دولت بریتانیا به طور رسمی اعلام کرده است که قصد دارد با تجدیدنظر در برنامه‌های اقلیمی خود، محدودیت‌های آن را به خصوص در بخش تولید داخلی سوخت‌های فسیلی کاهش دهد. این اقدام درپی بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین در دستورکار بریتانیا قرار گرفته و نشان می‌دهد برای این کشور مسائلی همچون تضمین رشد اقتصادی، بهبود امنیت انرژی و جلوگیری از رکود، از اولویتی به مراتب بالاتر از تحقق اهداف اقلیمی برخوردار است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد به طور اساسی در برنامه‌های تحقق اهداف اقیمی خود تجدیدنظر کند. این اقدام در شرایطی در دستورکار این کشور قرار گرفته که به دلیل تبعات جنگ اوکراین، قیمت حامل‌های انرژی در جهان به شدت افزایش یافته و بریتانیا نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی در تامین سوخت مورد نیاز صنایع خود با چالش جدی مواجه است.

تجدیدنظر بریتانیا در محدودیت‌های اقلیمی

پیش از این بریتانیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در مقابله با تغییرات اقلیمی، برنامه‌ای را با چشم انداز سال ۲۰۵۰ در دستورکار قرار داده بود که بر اساس آن محدودیت‌های متعددی بر تولید سوخت‌های فسیلی اعمال میشد. بریتانیا در بین کشورهای گروه G7 اولین کشوری بود که چنین برنامه‌ای را تدوین کرد و در دستورکار قرار داد. اما در شرایط جدید این محدودیت‌ها به طور جدی امنیت انرژی بریتانیا را به مخاطره انداخته و مقامات دولت این کشور را بر آن داشته است که به طور جدی درخصوص این محدودیت‌ها تجدیدنظر کنند.

در حال حاضر مصرف کنندگان خانگی و همچنین کسب و کارهای بریتانیایی در تامین انرژی با چالش اساسی مواجهند و دولت بریتانیا طرح‌های متعددی را برای کاهش هزینه برق و گاز آن‌ها تدارک دیده است. از این جهت دولت بریتانیا قصد دارد با تجدیدنظر در برنامه‌های اقلیمی و کاهش محدودیت‌های ناشی از آن، شرایط را برای افزایش تولید انرژی و کاهش هزینه مردم و کسب و کارها فراهم کند.

بریتانیا تولید داخلی سوخت فسیلی را افزایش می‌دهد

یکی از مهمترین بخش‌ها در تجدیدنظر دولت بریتانیا از اهداف اقلیمی، حرکت پرشتاب به سمت افزایش تولید داخلی سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و گاز عنوان شده است. بریتانیا این اقدام را با هدف کاهش وابستگی به واردات انرژی در دستورکار قرار داده است و بر اساس آن قصد دارد شرایط اعطای لایسنس برای تولید نفت و گاز را به شدت تسهیل کند.

آقای جاکوب ریس ماگ، که ماه گذشته به عنوان وزیر کسب و کار و انرژی بریتانیا فعالیت خود را آغاز کرده است، در افکار عمومی به فردی مخالف مقابله جدی با تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود و به تازگی در اظهار نظری گفته است: دولت بریتانیا به اهداف اقلیمی پایبند است، اما در شرایطی که روسیه از انرژی به عنوان ابزار جنگی علیه اروپا استفاده می‌کند، ما نیز باید به همین شکل عمل کنیم و با افزایش امنیت تامین انرژی شرایط را برای کسب و کارها و مردم کشورمان بهبود بدهیم. از زمانی که ما برای اولین بار برنامه تحقق اهداف اقلیمی را تدوین کردیم، زمان زیادی گذشته و تغییرات سیاسی و اقتصادی متعددی در جهان رخ داده است. حمله روسیه به اوکراین، افزایش تاریخی قیمت حامل‌های انرژی و افزایش تورم از جمله این موارد است که تجدیدنظر در این برنامه را ضروری کرده است.

اهداف اقلیمی نباید امنیت انرژی را به مخاطره بی‌اندازد

لیز تراس نخست وزیر جدید بریتانیا نیز چندی قبل در اولین سخنرانی خود در مجلس عوام این کشور تاکید کرد تحقق اهداف اقلیمی باید از مسیری دنبال شود که تناسب بیشتری با رشد اقتصادی و شرایط کسب و کارهای داخلی داشته باشد. تحلیلگران معتقدند این سخنان مسئولین دولت بریتانیا نشان از آن دارد که برای این کشور مسائلی همچون رشد اقتصادی، امنیت انرژی و جلوگیری از رکود، به مراتب از اولویت بالاتری در مقایسه با تحقق اهداف اقلیمی قرار دارد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.