۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۰۳۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزارت خزانه‌داری آمریکا در هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای کلیه موسسات و بانک‌هایی را که به سامانه میر کارت روسیه پیوسته‌اند تهدید به تحریم و قرار دادن در لیست سیاه کرد. اما ترکیه همچنان به استفاده از این زیرساخت علاقه دارد و رجب طیب اردوغان به منظور یافتن راه‌حلی برای استفاده از سیستم پرداخت ملی روسیه، جلسه محرمانه‌ای را با حضور مسئولان اقتصادی دولت و مدیران بانک‌های بزرگ ترکیه برگزار کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه به منظور مقابله با تحریم‌های پولی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا بعد از شروع جنگ با اوکراین، در تلاش برای توسعه سیستم پرداخت بومی و زیرساخت‌های پولی و بانکی خود است. میر کارت روسیه یکی از ابزارهای مسکو برای تسهیل استفاده از متقاضیان روبل در کشورهای دوست و غیرهمسو با غرب بوده است.

پیوستن بانک‌های ترکیه به سیستم پرداخت روسیه

در اوایل ماه آگوست بود که بانک‌های ترکیه به شبکه پرداخت میر پیوستند و به گردشگران روسی مجوز داده می‌شد تا هزینه خرید‌های خود را با پول ملی «روبل» پرداخت کنند. میر کارت توسط بانک مرکزی روسیه به عنوان جایگزین داخلی ویزا و مستر کارت، پس از اعمال دور اول تحریم‌های غرب علیه مسکو در سال ۲۰۱۴ توسعه یافت. از زمان معرفی سیستم پرداخت میر، بانک‌های روسیه بیش از ۱۲۹ میلیون کارت میر صادر کرده‌اند.

تا پیش از تشدید تحریم‌ها در سال میلادی جاری، شبکه پرداخت میر در کشورهایی مانند ویتنام، ارمنستان، کره جنوبی، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوستای جنوبی، آبخازیا و ترکیه پذیرفته و استفاده می‌شد.

تحریم کشورهای استفاده کننده از میر کارت روسیه

چندی پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای آمادگی خود برای تحریم کشورهایی که از سیستم پرداخت ملی روسیه استفاده می‌کنند را اعلام کرد: «موسسات مالی و بانک‌هایی که قراردادهای جدید یا تمدید شده‌ای با سیستم پرداخت ملی روسیه (NSPK) منعقد می‌کنند، در خطر حمایت از تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده از طریق استفاده گسترده از سیستم پرداخت ملی (MIR) در خارج از قلمرو فدراسیون روسیه هستند.»

در همین راستا بود که هفته گذشته اعلام شد نام «ولادیمیر کوملف» مدیر سامانه ملی کارت اعتباری میر در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

بعد از انتشار این بیانیه بود که اعلام شد بانک‌های بزرگ ترکیه‌ای از جمله ایز بانک و دنیز بانک که در هفته‌های گذشته به سیستم پرداخت روسیه پیوسته بودند، روند خدمات‌دهی خود به مشتریان روسی را متوقف کردند.

جلسه محرمانه اردوغان در خصوص استفاده از میر کارت روسیه

به دنبال توقف خدمات‌دهی بانک‌های ترکیه‌ای به مشتریان روس خود پس از تهدید آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های ثانویه در خصوص بانک‌ها و موسساتی که با میر کارت روسیه کار می‌کنند، رجب طیب اردوغان جلسه محرمانه‌ای را با حضور مسئولان وزارت دارایی، بانک مرکزی و تعدادی از بانک‌های مهم تشکیل داد.

به گزارش بلومبرگ: «به رغم فشارهای آمریکا و ناتو، ترکیه قصد همراهی با تحریم‌های غرب را ندارد و جلسه محرمانه اردوغان نیز در همین راستا و احتمالاً با هدف یافتن راه‌حلی به منظور توسعه مبادلات تجاری و تبادلات پولی و بانکی با مسکو و استفاده از میر کارت روسیه برگزار شده است.»

منابع:

پایگاه خبری راشا تودی

پایگاه خبری بلومبرگ

پایگاه خبری تاس

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.