۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۰۱۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

منطقه تجارت آزاد آفریقا از ظرفیت‌های مهم همکاری اقتصادی و تجاری برای همه کشورهای دنیا محسوب می‌شود. در این بین، چین و آمریکا که در چند سال گذشته وارد مرحله جدیدی از جنگ تجاری با یکدیگر شده‌اند، رقابت بر سر ایفای نقش در بازارهای نوظهور جهانی را به قاره آفریقا کشانده‌‌اند. این دو قدرت جهانی در صدد هستند با افزایش سرمایه‌گذاری در آفریقا، نظر مساعد دولت‌های این منطقه را به منظور گسترش همکاری‌های‌ اقتصادی و تجاری جلب کند.

به گزارش مسیر اقتصاد منطقه تجارت آزاد آفریقا (AfcFTA) فرصت بزرگی را برای کشورهای آفریقایی فراهم می‌کند تا ۳۰ میلیون نفر را از فقر شدید نجات دهد و درآمد ۶۸ میلیون نفر دیگر که با درآمد روزانه ۵.۵ دلار زندگی می‌کنند، افزایش یابد.

مزیت‌های منطقه تجارت آزاد آفریقا

با اجرای منطقه تجارت آزاد آفریقا انتظار می‌رود با کاهش تشریفات اداری و تسهیل رویه‌های گمرکی، تجارت درون منطقه‌ای این کشورها با رشد قابل توجهی روبرو شود و ۲۹۲ میلیارد از ۴۵۰ میلیارد دلار درآمد بالقوه را محقق کند. اجرای (AfcFTA) همچنین منجر به شروع اصلاحات لازم در ساختار تجاری کشورها به منظور بهره‌مندی از مزیت‌های منطقه و رشد بلندمدت اقتصادی کشورها خواهد شد.

جنگ تجاری چین و آمریکا در منطقه تجارت آزاد آفریقا

با افزایش دوباره روابط اقتصادی و تجاری کشورها بعد از پایان بحران کرونا، آفریقا نقش مهمی در تأثیرگذاری بر تجارت جهانی و جریان سرمایه‌گذاری در دنیا ایفا می‌کند. این قاره محل سرمایه‌گذاری عظیم زیرساختی خواهد شد؛ پروژه‌هایی که غالباً توسط چین تأمین مالی و ساخته می‌شوند.

تغییرات به وجود آمده در نظم جهانی بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای آفریقایی را به عنوان عرصه جدیدی در جنگ اقتصادی و تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا قرار داده است؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر امسال خود به قاره آفریقا در تلاش برای اطمینان دادن به رهبران کشورهای آفریقایی مبنی بر انتفاع برابر از تجارت با آمریکا عنوان کرد: «واشنگتن، آفریقا را شریکی برابر می‌داند.»

نگرانی واشنگتن از نفود پکن در قاره آفریقا

سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به قاره آفریقا را باید در ارتباط با حضور رو به رشد چین در این قاره دانست؛ پکن در چند سال گذشته پروژه‌های بزرگی را در کشورهایی مانند کنیا و موزامبیک تأمین مالی کرده است. عدم تمایل بسیاری از کشورهای آفریقایی برای محکوم کردن روسیه در جنگ با اوکراین، نگرانی آمریکا و متحدانش را در مورد اینکه منطقه تجارت آزاد آفریقا نقش یک «منطقه حائل» برای کمک به کاهش فشار تحریمی غرب بر روسیه را ایفا کند، افزایش داده است.

نقش پررنگ کشورهای آفریقایی در نقشه تجارت جهانی

قاره آفریقا بازیگر مهمی در نقشه تجارت جهانی است. پس از پایان بحران کرونا، روند سرمایه‌گذاری در منطقه تجارت آزاد آفریقا و دیگر کشورهای این قاره رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این مسأله نشان می‌دهد علی‌رغم چالش‌های سیاسی منطقه، بازدهی بالایی در سرمایه‌گذاری‌ها وجود خواهد داشت.

قدرت‌های بزرگ اقتصادی از جمله چین و آمریکا، قاره آفریقا را دروازه جدید و مهمی برای ورود کالاها و خدمات خود می‌دانند و در تلاش برای جلب نظر رهبران این کشورها به منظور همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند.

منبع: Gis Sports Online

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.