۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۹۰۰ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشور چین از سال ۲۰۱۵ با راه اندازی سامانه CIPS خود، سعی در گسترش نقش یوان در معاملات بین‌المللی داشته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که طی سال های ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۱، پرداخت‌های فرامرزی پردازش شده در این سامانه با جهش ۲۰ برابری همراه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طی سال‌های گذشته، سهم یوان چین در معاملات بین‌المللی همواره با رشد همراه بوده است. این کشور از سال ۲۰۱۵ در راستای افزایش استفاده از ارز ملی خود در تبادلات فرامرزی اقدام به راه‌اندازی سامانه پرداخت بین‌المللی موسوم به CIPS کرده است.

هدف از راه‌اندازی این سامانه، کاهش وابستگی به دلار در پرداخت‌های بین چین و کشورهای طرف تجاری است؛ به‌طوریکه سامانه CIPS چین به کشورهای عضو این امکان را می‌دهد که اقدام به پایاپای و تسویه تراکنش‌های یوانی خود کنند. این سامانه در حال حاضر ۷۶ عضو مستقیم و ۱۲۶۵ عضو غیر مستقیم در بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه دارد.

افزایش ۲۰ برابری پرداخت‌های فرامرزی در سامانه CIPS چین

بر اساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی چین، سامانه CIPS این کشور طی سال‌های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. بررسی آمار عملکردی این سامانه حاکی از افزایش ۲۰ برابری ارزش معاملات در طی ۵ سال گذشته است.

رشد ۲۰ درصدی پرداخت‌های CIPS در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲

همچنین طبق آخرین گزارش بانک مرکزی چین، در سه‌ماهه دوم سال میلادی جاری، بیش از ۱ میلیون تراکنش با ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار از طریق سامانه CIPS انجام شده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، افزایش ۲۵ درصدی در تعداد تراکنش‌ها و افزایش ۲۰ درصدی در ارزش معاملات را شاهد بوده است.

همچنین طبق آخرین گزارش سوئیفت، سهم ارز ملی چین در پرداخت‌های بین‌المللی به ۳.۲ درصد رسیده است.

گفتنی است اگرچه سامانه CIPS چین با امضای تفاهمنامه‌ای با سوئیفت در سال ۲۰۱۶، در حال حاضر همچنان تا حد زیادی برای ارتباط اعضای خود به این بستر متکی است؛ اما این ظرفیت را دارد که بدون وابستگی به سوئیفت و از طریق ارتباط مستقیم میان اعضای خود، عملیات پیام‌رسانی مالی را انجام دهد.

منابع:

پایگاه اطلاع‌رسانی scio.gov.cn

پایگاه اطلاع‌رسانی سوئیفت

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.