۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۶۳۱ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۱

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در طرح مجلس با توجه به اشخاص مالک دارایی، مدت تملک و نوع دارایی متفاوت است. نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (ماده ۱۳۱) محور تعیین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه است. در این طرح تعدیل تورمی عایدی سرمایه لحاظ شده است و نرخ مالیات در مورد اشخاص تجاری و اشخاص غیرتجاری تفاوت دارد.

مسیر اقتصاد/ طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صف دستورات صحن علنی مجلس قرار گرفته است. نحوه طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مورد معافیت‌ها در مطلب قبل ارائه شد و در این مطلب نرخ مالیات و نحوه اصابت آن به عایدی سرمایه توضیح داده می‌شود.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بر مبنای نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

تعیین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه و طراحی نحوه اصابت آن به عواید سرمایه‌ای، نقطه اثر اصلی این پایه مالیاتی است و اهمیت ویژه‌ای دارد. در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، نرخ مالیات به تفکیک اشخاص تجاری حقوقی، اشخاص تجاری حقیقی و اشخاص غیرتجاری بیان شده است.

در مورد اشخاص غیرتجاری، مجموع عواید سرمایه‌ای (عواید سرمایه‌ای با کسر زیان‌های سرمایه‌ای حاصل از انتقال املاک، حق واگذاری محل و وسایل نقلیه برای همان سال و یا سالهای قبل) با توجه به نوع دارایی و مدت زمان تملک دارایی مشمول نرخ‌های متفاوتی می‌شوند.

مبنای اصلی نرخ مالیات بر عایدی سرمایه که در ماده ۱۵ طرح آمده است، نرخ مقرر مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم (۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد با توجه به پلکان تعیین شده) است. در مورد عواید سرمایه‌ای بدست آمده طی فروش دارایی در مدت تملک زیر یکسال به منظور مقابله با سوداگری، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، ۱۰ واحدِ درصد از بالاترین نرخ ماده ۱۳۱ تعیین شده است. بنابراین اکنون که بالاترین نرخ مالیات ماده ۱۳۱، ۲۵ درصد است، عایدی سرمایه بدست آمده زیر یکسال، مشمول نرخ ۳۵ درصد خواهد شد.

تعدیل تورمی مالیات بر عایدی سرمایه پس از سه سال تملک دارایی

چنانچه دوره تملک دارایی بیش از یکسال باشد، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه همان نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م خواهد بود. البته در مورد دارایی‌های موضوع بندهاي (۱) و (۲) ماده (۴) (املاک، حق واگذاری محل و وسایل نقلیه) بسته به مدت تملک دارایی، عایدی سرمایه مشمول مالیات، تغییر خواهد کرد. بر این اساس، چنانچه مدت تملک بیشتر از یک سال تا کمتر از ۳ سال باشد، نرخ ماده ۱۳۱ بر کل عایدی بدست آمده اعمال خواهد شد. همچنین اگر مدت تملک بیشتر از ۳ سال تا کمتر از ۶ سال باشد، نرخ ماده ۱۳۱ بر ۵۰ درصد عایدی و ۵۰ درصد دیگر عایدی با کسر اثر تورم (تعدیل تورمی) اعمال خواهد شد و در صورتی که مدت تملک دارایی بیش از ۶ سال باشد، کل عایدی بدست آمده با تورم تعدیل خواهد شد و سپس مشمول مالیات به نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م می‌گردد.

در جدول زیر نکات مذکور به همراه برخی معافیت‌های خاص که به صورت خلاصه آورده شده است:

تبعیض در نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی

در مورد اشخاص تجاری حقوقی (موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم) جمع عواید سرمایه ای با لحاظ زیان‌های سرمایه‌ای و سایر زیان‌‌های شرکت حسب مورد مشمول مالیات با نرخ ماده ۱۰۵ (۲۵ درصد) خواهد شد.

در مورد اشخاص تجاری حقیقی (موضوع ماده ۹۳ ق.م.م) دارایی‌های موضوع بندهاي (۱) و (۲) ماده (۴) (املاک، حق واگذاری محل و وسایل نقلیه) با نرخ ماده ۱۵ طرح (نرخ مالیات بر عایدی سرمایه) و دارایی‌های موضوع بندهاي (۳) و (۴) ماده(۴) (طلا و ارز) با نرخ ماده ۱۳۱ق.م.م مشمول مالیات می‌شوند.

در مورد این اشخاص، خرید و فروش آن نوع از دارایی که در دایره فعالیت شغلی آنان است صرفا مشمول مالیات بر مشاغل است و اگر دارایی مورد معامله خارج از فعالیت‌های شغلی آنان باشد، عایدی (درآمد) بدست آمده صرفا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است.

انتهای پیام/مالیات

  1. ۳ سال تعدیل تورمی؟؟؟چرا بعضی انقدر به نفع سرمایه دارها رفتار می کنند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.